Koppeling 106 vervangen

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Koppeling 106 vervangen

Berichtdoor e de grood » 25 dec 2018, 16:34

Ik heb even geen vraag maar tip voor wie zelf de koppeling wil vervangen. Onze 106 was er aan toe en ik overwoog het zelf te doen maar had nog geen ervaring met dit type. Bij een 504 was dat gemakkelijker, kwestie van de motor er uit hijsen. Bij dwarsgeplaatste motor moet je meer ONDER de auto zijn en het gewicht van motor en bak weten op te vangen. Maar ook dan zijn er behoorlijke verschillen. Bij de 605 kan de bak er bijv.niet uit, is geen plaats voor: hij wordt dan alleen wat opgeschoven; word je niet blij van. Bij 106 voldoende ruimte. het meeste werk zit in het loshalen van alles wat aan de bak vast zit, en later weer monteren. In de Haynes staat een redelijk goede uitleg, maar in het Engels. Op YouTube ook een filmpje van het hele proces, ook Engels. Belangrijk voor anderen om er aan te durven beginnen (en dat het filmpje niet duidelijk laat zien) zijn de volgende tips:
-onmisbare hulpmiddelen zijn niet speciaal gereedschap maar een flinke koevoet, wat blokken hout, twee stevige ijzeren profielen en min. twee stevige spanbanden, liefst ook een stuk dik touw
-na losmaken fusées de veerpoten met assen al naar buiten trekken en vastbinden; assen blijven dus gewoon aan veerpoot zitten!
-ijzeren profielen over motorcompartiment leggen: met spanbanden motor-vliegwielkant hieraan ophangen en zo ook de bak
-als alles kaal is deze beide spanbanden iets ontspannen zodat het hele aggregaat rechts iets zakt, voldoende om de bak onder de carrosserie door te laten
-dan vier verbindingsbouten lossen en de bak schuift naar rechts en verdwijnt daar ook onder de wagen uit
-om dat (in je eentje!) te kunnen moet je van boven af met je handen de bak heen en weer bewegen en rechtop houden; ev. nog even een blok hout ONDER de bak of een los touw in een lus er omheen; de bak is zo zwaar niet maar je kunt het gewicht anders moeilijk handelen
Succes!
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: Koppeling 106 vervangen

Berichtdoor EH Autoservice » 25 dec 2018, 19:13

106 is 3 uurtjes werk , op een brug , inderdaad echt super simpel .
605 kan de bak ook gewoon onderuit hoor , moet alleen even het subframe er onder uit :)

Verstuurd vanaf mijn Power 3S met Tapatalk
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Koppeling 106 vervangen

Berichtdoor e de grood » 26 dec 2018, 16:36

Ja, drie uurtjes werk..maar toch niet als je het voor de eerste keer doet.
Heb ik ook gehoord bij 605, dat subframe er onder uit moet. Maar dat is ook heel wat werk; het schijnt dan ook te kunnen door de bak gewoon iets opzij te schuiven?
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten