Pagina 1 van 1

Brommend geluid 407

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 20:18
door Levinio
Hi guys!

Ik ben nieuw hier, zojuist al even voorgesteld:)

Ik zit momenteel met een vervelend probleem.
Een maandje geleden is de fuseekogel van mijn 407 vervangen. Dat ging prima totdat ik een paar weken erna een brommend geluid ervaarde. Ik weet niet goed waar het vandaan kwam. Toen ik onder de auto ben gaan liggen zag ik een dikke bout los zitten. Hier heb ik achteraf gezien 1 week, maar toch al ruim 2000km mee rondgereden.
Teruggegaan naar de garage, het bleek van het ding te zijn waar de fuseekogel inzit, ook de andere 2 bouten zaten al los! Gelukkig dus dat de boel niet losgekomen is.
De monteur had de bouten weer aangedraait maar het geluid blijft helaas. Hij kon verder niks vinden en gaf de ietwat schuin afgesleten winterbanden de schuld. Ik heb zojuist de zomerbandenset eronder gezet, dit gaf geen verschil.

Nu vraag ik me af of jullie aan de hand van mijn verhaal een idee hebben waar ik het probleem kan zoeken.

Ik heb dus te lang doorgereden met die losse bouten van de fuseekogel.
Vanaf zo'n 50kmh hoor je het gebrom steeds harder worden. Het geluid veranderd niet als ik extra gas geef of de koppeling in trap. Hoe harder ik rij hoe harder het gebrom. Heel apart: als ik strak naar rechts stuur dan is het geluid even helemaal weg. Maar bij naar links sturen of rechtdoor is er wel het brommende geluid.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Re: Brommend geluid 407

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 23:35
door EH Autoservice
Levinio schreef:Hi guys!

Ik ben nieuw hier, zojuist al even voorgesteld:)

Ik zit momenteel met een vervelend probleem.
Een maandje geleden is de fuseekogel van mijn 407 vervangen. Dat ging prima totdat ik een paar weken erna een brommend geluid ervaarde. Ik weet niet goed waar het vandaan kwam. Toen ik onder de auto ben gaan liggen zag ik een dikke bout los zitten. Hier heb ik achteraf gezien 1 week, maar toch al ruim 2000km mee rondgereden.
Teruggegaan naar de garage, het bleek van het ding te zijn waar de fuseekogel inzit, ook de andere 2 bouten zaten al los! Gelukkig dus dat de boel niet losgekomen is.
De monteur had de bouten weer aangedraait maar het geluid blijft helaas. Hij kon verder niks vinden en gaf de ietwat schuin afgesleten winterbanden de schuld. Ik heb zojuist de zomerbandenset eronder gezet, dit gaf geen verschil.

Nu vraag ik me af of jullie aan de hand van mijn verhaal een idee hebben waar ik het probleem kan zoeken.

Ik heb dus te lang doorgereden met die losse bouten van de fuseekogel.
Vanaf zo'n 50kmh hoor je het gebrom steeds harder worden. Het geluid veranderd niet als ik extra gas geef of de koppeling in trap. Hoe harder ik rij hoe harder het gebrom. Heel apart: als ik strak naar rechts stuur dan is het geluid even helemaal weg. Maar bij naar links sturen of rechtdoor is er wel het brommende geluid.

Alvast bedankt voor het meedenken.


Wiellager ......
Lekkere garage zeg !
Gewoon bouten vergeten aan te draaien dus , prutswerk .
Zal vast gerelateerd zijn , dus gewoon terug gaan voor garantie , en geen "nee" als antwoord accepteren .
En daarna maar eens een échte garage opzoeken die géén bouten vergeet aan te draaien :-)

Verstuurd vanaf mijn Z Pro met Tapatalk

Re: Brommend geluid 407

BerichtGeplaatst: 01 feb 2018, 13:14
door snc.51
Als je zeker wilt weten dat het aan de wiellager ligt:
"Krik voor het controleren van de wiellagers de auto op en controleer het wiel zowel horizontaal als verticaal op speling, als hierbij veel speling is en/of een bonkend geluid vrijkomt is het wiellager versleten. Zoals eerder aangegeven moet er ook gecontroleerd worden als het wiel draait. Geef dan ook een flinke zwiep aan het wiel om te controleren of het lager een zingend, brommend of fluitend geluid maakt. Bij een versleten wiellager is dit goed hoorbaar. Tip ! vergelijk bij twijfel de wielen die op een as draaien."

Maar, zal waarschijnlijk wel de wiellager zijn, die bout is hun fout dus hun mogen de bijgekomen problemen ook oplossen

Re: Brommend geluid 407

BerichtGeplaatst: 01 feb 2018, 15:08
door EH Autoservice
Mooi verhaal ....

Helaas al TE vaak meegemaakt dat het geen uitsluitsel geeft .
Wielen laten draaien door de motor zelf , is ook een methode om het nog beter hoorbaar te maken / te localiseren .
Echter wordt er bij een (o.a.) een 407 dan ook zeker een fout gegenereerd in de ABS / ESP , dus je hebt dan wel diagnosegereedschap nodig .
Andere methode is om een en ander los te halen , zodat de aandrijfas er uit kan , daarna kun je door aan de wielnaaf te draaien met de hand , ook altijd wel horen / voelen dat
het wiellager niet goed meer is .