j7 - 5bak en km teller tandwieltjes

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

j7 - 5bak en km teller tandwieltjes

Berichtdoor hendrika » 18 jun 2017, 14:15

Vorig weekend de 5bak in onze j7 gebouwd die we vorige vakantie uit frankrijk hadden meegenomen.
Het zat er allemaal zo in, alles ging makkelijk los waarschijnlijk omdat het niet 40 jaar geleden was dat deze boutjes voor de laatste keer waren vastgezet :mrgreen: zelfs de aandrijfaspinnen tikten we er zo uit.
Ik vond de bak wat dicht langs de stuurstang lopen dus heb er maar 8mm plaatjes tussen de bak en motorsteunen gedaan om de bak iets op te hogen.

Met het km teller kabel tandwieltje zat ik nog even te prutsen, de aansluiting was geen plat vlakje zoals mijn oude bak maar een vierkant stiftje.
Met het idee dat de tandwieltjes op elkaar aan moeten sluiten (met het op elkaar passende formaat tandjes), en dat de tandwieltjes met dezelfde diameter op elkaar ongeveer dezelfde overbrenging moeten geven, heb ik het 5bak tandwieltje op het asje van mijn 4bak gezet en deze erin gezet.
Afbeelding
Afbeelding

Echter wijkt de teller nu erg ver af. ongeveer verhouding 2:3, dus 40 op de teller is 60km/u in het echt.
Dit komt ongeveer overeen met het verschil in tandjes.
Ik kan me dus niet voorstellen dat als de diameter van de tandwielen in allebei de bakken hetzelfde zijn, dat de overbenging (veel) anders word.
Dus vraag ik me af of het tandwiel op het differentieel niet gewoon hetzelfde is en beide van deze kleine tandwieltjes erop passen.
Ik wil het niet zomaar erop zetten en vervolgens alles aan gort draaien.... :-)

Iemand hier ervaring mee? kennis hoe dit werd gedaan in peuget versnellingsbakken?
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24

Re: j7 - 5bak en km teller tandwieltjes

Berichtdoor hendrika » 07 jul 2017, 15:18

ik heb de tandwielen in de bak vergeleken en er zit zoals verwacht ook een ander tandwiel in de bak door de tanden onder een verschillende hoek te plaatsen krijg je een andere vertanding zonder dat de buitendiameter van de tandwielen veranderd, dus zo hebben ze de tandwiel verhouding aangepast op de teller.

Deze tandwiel verhouding dit ik nu heb vast dus op een moderne J9 teller, waar je niet 120 kan maar 180 :mrgreen:
Ik ga maar eens kijken of ik een ander binnenwerkje in mijn tellers kan zetten, het binnenwerkje kan aanpassen of een extra tandwiel kastje ervoor kan zetten.....
Avatar gebruiker
hendrika
 
Berichten: 1028
Geregistreerd: 19 jul 2006, 23:24


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten