Pagina 1 van 1

Werking lastafhankelijke remkrachterverdelers

BerichtGeplaatst: 22 feb 2016, 15:59
door Johan_309GTI16
Hallo,

Het principe van een remkrachtverdelers is mij duidelijk. Maar toch een vraag over het afstellen. Het moertje zie foto lijkt mij voor het afstellen?. Als ik het zo bekijk lijkt het mij als je de moer aandraait, de begrenzing minder wordt. Dus kort gezegd er wordt harder/meer geremd?

Zie ik dit goed?

Groeten Johan


Afbeelding

Re: Werking remkrachtbegrenzer

BerichtGeplaatst: 23 feb 2016, 00:02
door Frank.04
Met alle respect, uit je tekst blijkt dat je de werking van een remkrachtbegrenzer toch niet helemaal begrijpt.

Er is verschil tussen een remkrachtbegrenzer en een remkrachtverdeler.

Een begrenzer sluit het hydraulische circuit af bij een bepaalde druk op basis van de in(of uit)vering.

Een verdeler verdeelt de druk, soms op een vaste waarde, soms op een waarde afhankelijk van de in (of uit)vering.

Re: Werking lastafhankelijke remkrachterverdelers

BerichtGeplaatst: 23 feb 2016, 09:15
door Johan_309GTI16
Je hebt gelijk, dit zijn lastafhankelijke remkrachterverdelers, maar is die moer voor het instellen hiervan?

Re: Werking lastafhankelijke remkrachterverdelers

BerichtGeplaatst: 23 feb 2016, 09:47
door Frank.04
Geen idee, al die moderne technieken gaan me boven de pet...!

Re: Werking lastafhankelijke remkrachterverdelers

BerichtGeplaatst: 23 feb 2016, 10:43
door Johan_309GTI16
Nou zo modern is dit ook weer niet, inmiddels ook al 25 jaar oud.

Re: Werking lastafhankelijke remkrachterverdelers

BerichtGeplaatst: 23 feb 2016, 10:57
door willem_jacobs
kort antwoord; ja die moer is voor het afstellen.

de werking is heel simpel, bij inveren remt de achterzijde van de wagen harder (blokkeert dan niet want er is meer druk op de wielen, en dus meer grip) daaruit kan je simpel de werking afleiden.

het beste is om de hele begrenzer (dit is geen verdeler, want hij regelt de druk voor de wielremcilinder terug...) te demonteren en goed schoon te maken... ze willen nogal eens vast gaan zitten!

Re: Werking lastafhankelijke remkrachterverdelers

BerichtGeplaatst: 23 feb 2016, 12:55
door Johan_309GTI16
Bedankt. Deze is wel gangbaar, als op de rem druk, dan gaat deze uit. Mijn bedoeling is om wat meer remdruk op de remklauw ra te krijgen. De klauw zelf is gangbaar, deze heb ik als los gehad.

Re: Werking lastafhankelijke remkrachterverdelers

BerichtGeplaatst: 23 feb 2016, 16:12
door Frank.04
Ha Johan,

Is het tijdelijk (vanwege een reparatie) of definitief?

In het laatste geval is een waarschuwing op zijn plaats omdat je te allen tijde moet vermijden dat je tijdens remmen geblokkeerde achterwielen krijgt; de auto raakt dan meteen in een slip (bij geblokkeerde voorwielen is er overigens niets aan de hand).

Ben dus voorzichtig met het veranderen van fabrieksinstellingen!

Wil je tijdelijk de druk verhogen, bijvoorbeeld om de remmen te testen, leg dan iets zwaars in de kofferbak.

Re: Werking lastafhankelijke remkrachterverdelers

BerichtGeplaatst: 23 feb 2016, 17:23
door Johan_309GTI16
Inderdaad ik heb zoiets gelezen dat de achter remmen niet moeten blokkeren. Maar het is zo dat de remschijf wat roestig werd. Klopt het dat als ik rem, zonder draaiende motor, de wielen nog wat kan draaien? En tijdens fors remmen blijft de auto in een rechte lijn.

Re: Werking lastafhankelijke remkrachterverdelers

BerichtGeplaatst: 23 feb 2016, 18:09
door Frank.04
Ha Johan,

Is het zo dat je de auto regelmatig gebruikt en toch roestige achterschijven hebt? Vreemd.

Misschien heb je het al opgelost door de remklauw gangbaar te maken.

Even met jou meedenken:

Als je de auto opkrikt werkt de remdrukverdeler maximaal, dus zo min mogelijk uitgestuurde druk.

Het lijkt mij dat je desondanks het wiel niet zou moeten kunnen draaien als iemand de rem intrapt.

Wat je kunt proberen: ga een stuk rijden, liefst met belading achter en dan frequent remmen.

Je moet dan absoluut warme remmen kunnen voelen, zelfs door de velg heen.

Ik zou voorlopig nog even niet de remkrachtverdeler verstellen, eerst het probleem meer helder krijgen.

Laat je bevindingen maar weten!

Re: Werking lastafhankelijke remkrachterverdelers

BerichtGeplaatst: 23 feb 2016, 22:49
door willem_jacobs
het klopt dat achterremmmen bij normaal weggebruik met een lage gebruiksfrequentie (en niet al te sportief gebruik) sneller roesten dan dat ze weer schoonremmen...

Re: Werking lastafhankelijke remkrachterverdelers

BerichtGeplaatst: 24 feb 2016, 09:20
door Johan_309GTI16
De auto wordt misschien 1 a 2 keer per week gebruikt, niet veel dus. Het viel mij gewoon op de de remschijf ra meer roest had dan la. Maar misschien staat het weer ook wel wat meer op de ra kant. Auto staat onder de carport. Maar lijkt mij niet heel waarschijnlijk.

Re: Werking lastafhankelijke remkrachterverdelers

BerichtGeplaatst: 24 feb 2016, 09:25
door willem_jacobs
remvertraging eens katen nameten door een apk keuringsstation?

Re: Werking lastafhankelijke remkrachterverdelers

BerichtGeplaatst: 24 feb 2016, 09:42
door Johan_309GTI16
Afgelopen vrijdag op de rem test bank geweest en het rem verschil viel binnen de 30%, apk goedkeur.