J7 schiet uit vierde versnelling, nieuwe bak exact hetzelfde

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

J7 schiet uit vierde versnelling, nieuwe bak exact hetzelfde

Berichtdoor Stefke6 » 15 feb 2016, 22:51

In het J7 deel heb ik gepost over mijn oude bak die uit de vierde versnelling schoot bij het loslaten van het gas:

'Sinds ik mijn J7 heb schiet de vierde versnelling 'eruit' als ik het gas los laat. Het leek mij goed om de J naar de garage te brengen om hier naar te laten kijken en wat ander werk te laten doen. Een paar honderd meter voor de garage raak ik zowel de 3e als de 4e versnelling kwijt. Hij gaat nog steeds heel soepel 'in' de versnelling, maar hij komt geen meter meer vooruit. Het klinkt alsof hij gewoon in zijn vrij staat.'

Daarna heb ik de bak laten vervangen door een lange C-bak (gekocht via PKV). Helaas (en gek genoeg) doet precies hetzelfde euvel zich weer voor. De bak schiet uit de vierde bij gas los, maar gaat nu ook nog eens moeilijk in de vierde versnelling.

Omdat het nu toch wat technisch wordt vraag ik hier om jullie hulp en ideeën.

Ik vind het eigenlijk te toevallig dat beide bakken hetzelfde probleem geven. Koppeling vervangen, nieuwe olie, keerring etc.

Zeker vanwege het herhaalde probleem denk ik aan een externe oorzaak. Ik dacht zelf aan de motorsteunen, maar die schijnen in orde te zijn. Heeft iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn?

Ik heb natuurlijk niet heel veel zin in een derde bak waarbij hetzelfde probleem zich weer voordoet...
Bobby
Stefke6
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 18 mei 2015, 23:32
Woonplaats: Den Haag

Re: J7 schiet uit vierde versnelling, nieuwe bak exact hetze

Berichtdoor Keezx » 15 feb 2016, 23:45

Ik weet niks van de J specifiek, maar het duidt op een probleem met de overbrenging pook-bak.....
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: J7 schiet uit vierde versnelling, nieuwe bak exact hetze

Berichtdoor Stefke6 » 16 feb 2016, 15:38

Wat bedoel je precies Keezx?
Bobby
Stefke6
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 18 mei 2015, 23:32
Woonplaats: Den Haag

Re: J7 schiet uit vierde versnelling, nieuwe bak exact hetze

Berichtdoor jeroencr » 17 feb 2016, 13:39

Ik weet ook niets van de j7, maar wat kees bedoelt is ( zoals het er staat) de overbrenging tussen de pook en de versnellingsbak. Waarschijnlijk dat dit met stangen gaat. Er kan iets uitgesleten zijn dat de 3 en 4 niet helemaal meer kunnen worden ingeschakeld(in de versnellingsbak), terwijl de pook al tegen het einde van wat hij kan bewegen aankomt.

Ik heb zelf een keer een versnellingsbak in mijn peugeot 403 ingebouwd waar een hendel op de bak een beetje speling had in het gat waarin die gleed(geen glijlager gewoon een geboord gat) van de bak. Had ik zelf geboord omdat ik een versnellingsbak met hogere overbrengingen had aangepast om te passen. ik dacht dat het niet zo heel kritisch was en dat het wel zou werken. Het werkte uiteindelijk wel, maar de afstelling van het verdere stangenstelsel luisterde toen heel nauw, vooral bij de bij mij tegenoverliggende versnellingen 1 en achteruit. Kwam er na montage ook pas achter dat de bak als een slijptol(zo erg echt waar) klonk door versleten lagers. Vanwege noodzaak kort mee doorgereden, . Later een keer de bak eruit gehaald, lagers vervangen en in het gat een busje met goede passing gedaan.

Omdat 3 en 4 tegenover elkaar zijn heb je speling in het stangenstelsel, en is het niet alleen maar afstellen.
Laatst bijgewerkt door jeroencr op 17 feb 2016, 13:57, in totaal 8 keer bewerkt.
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: J7 schiet uit vierde versnelling, nieuwe bak exact hetze

Berichtdoor pugrider » 17 feb 2016, 13:39

Ff simpel gedacht, ik lees dit alleen en ben verre van een techneut, gevalletje schakelstangen...of rubbers/ bussen in de overbrenging van pook naar versnellingsbak. Dus het mechanic wat de beweging van de pook vertaalt naar de bak.
Avatar gebruiker
pugrider
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 28 okt 2013, 14:57

Re: J7 schiet uit vierde versnelling, nieuwe bak exact hetze

Berichtdoor johnssons » 05 apr 2016, 18:50

Dit lijkt op een gebroken veertje in de vergrendelinrichting van de vierde versnelling. Is van buiten uit te vernieuwen.


John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten