Geen druk op het rempedaal

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor marcel180 » 23 feb 2015, 16:59

Beste mensen, ik heb van mijn 604 GTI automaat de achterremklauwen gereviseerd, dus alles schoon en gangbaar gemaakt.
De remolie ook ververst en nu heb ik geen remmen meer, ondanks intensieve ontluchting.
Dus heb ik een nieuwe hoofdremcylinder gemonteerd, zonder resultaat.
Op het moment dat alles ontlucht is is er een beetje druk op het pedaal maar het pedaal zakt weg.
Als de motor gestart wordt en je trapt vervolgens het pedaal in is het volledig drukloos.
Wat ook opvalt is dat wanneer ik met een draaiende motor het rempedaal intrap het toerental toeneemt.
Zou dit aan de rembekrachtiger liggen of is er iets anders aan de hand?
Wie kan mij adviseren?
Laatst bijgewerkt door marcel180 op 23 feb 2015, 22:32, in totaal 1 keer bewerkt.
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor 404noir » 23 feb 2015, 18:06

Het zou mij sterk verbazen als de bekrachtiging ineens kapot zou zijn. Als de HRC voorheen gewoon goed werkte had je die waarschijnlijk ook niet hoeven vervangen.

hoe ben je te werk gegaan met het ontluchten?
Als een HRC nl. leeg is (geweest) is het ontluchten lastiger. Er blijven dan vaak lucht bellen in de HRC staan.

Ik zou als volgt te werk gaan:
Vul het reservoir maximaal af. Ik gebruik een eezibleed kitje. Kost een paar tientjes en het maakt het werk een heel stuk makkelijker en een klus voor 1 persoon.
Afbeelding
Sluit de slang aan op een autoband. Met de luchtdruk in de band zet je het vloeistof reservoir op overdruk. Omdat er een open verbinding is tussen reservoir en leidingen zolang je de rem niet indrukt staan dus ook de remleidingen op overdruk. max 2,5bar, doe vooraf even een tiewrap of spanbandje om de HRC en het reservoir zodat deze er niet vanaf springt door de overdruk...Wat vaak wil helpen is wanneer je de auto voor opkrikt, daardoor komt de HRC onder een hellinghoek te staan. Zoals je weet zoekt lucht altijd het hoogste punt op , eventueel de HRC lichtjes bekloppen zodat lucht belletjes los schrikken en naar boven komen , nu is ontluchten makkelijker.
Draai nu 1 voor 1 alle aangesloten leidingen op de HRC zo ver los dat eventueel lucht kan ontsnappen. (houd een poetslap in de buurt van de wartel die je losdraait om eventueel meekomende vloeistof op te vangen.) Komt er alleen vloeistof uit? Dan weer dicht draaien.

Ga vervolgens aan alle wielen ontluchten: begin bij de kortste leiding, links voor > dan rechtvoor > linksachter > rechtsachter.
Laat net zo lang vloeistof uitstromen totdat deze niet meer sputtert (sputteren = luchtbellen die meekomen) , komt er echt alleen nog maar vloeistof uit? draai dan de nippel dicht.

NB: als de auto een hydraulisch bediende koppeling heeft tapt dat systeem vaak ook uit het zelfde vloeistof reservoir als de remmen. Zolang als het niveau in het reservoir niet te laag is gekomen zal daar geen lucht in zitten.

Ik ben benieuwd of je hiermee verder komt.
Laatst bijgewerkt door 404noir op 26 feb 2015, 00:31, in totaal 1 keer bewerkt.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor marcel180 » 23 feb 2015, 21:37

De auto heeft lang stil gestaan, ik had al geen druk op het pedaal voor ik begon met de remklauwen.
Nu heb ik met de eezibleed kit opnieuw de zaak ontlucht, er zat wel wat lucht in maar niet veel, ik heb echt flink lang de olie laten lopen van alle klauwen.
Helaas nog steeds hetzelfde verschijnsel, een totaal drukloos pedaal bij draaiende motor en een wegzakkend pedaal zonder draaiende motor.
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor 404noir » 26 feb 2015, 00:37

ik zie maar 2 mogelijkheden...
- of je kan geen remdruk maken omdat de rubberdelen binnen in de HRC niet afsluiten.
- of er zit toch echt nog een flinke luchtbel in de HRC...

heb je die truc al gedaan dat je de voorkant van de auto hoog omhoog krikt?
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor marcel180 » 26 feb 2015, 18:58

Vandaag de auto omhoog gekrikt en de aangeraden werkzaamheden uitgevoerd.
Tevens onder de auto grote vellen papier gelegd en vervolgens een poos met het rempedaal gepompt om te zien of er misschien ergens olie uit loopt.
Helaas, de vellen blijven schoon en nog steeds een wegzakkend pedaal, het lijkt zelfs steeds slechter te worden.
Inmiddels nogmaals een nieuwe hoofdremcylinder besteld.
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor marcel180 » 04 maart 2015, 02:22

Vandaag opnieuw een nieuwe hoofdremcylinder gemonteerd, en voor de zekerheid ook een remslang achter.
Alles zorgvuldig ontlucht met de eezibleed, nog steeds exact hetzelfde verschijnsel, een compleet drukloos rempedaal na de start.
zou het dan toch de rembekrachtiger zijn???
Meer componenten heeft het remsysteem ook niet .
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor Frank.04 » 04 maart 2015, 23:15

Een testje dat wellicht inzicht verschaft:

Plug de uitgangen van de hrc af met dichte nippels of een bolletje Aluminiumfolie onder de nippel.

Als je dan nog geen druk hebt: De hrc

Als ja dan wel druk hebt, sluit de leidingen een voor een weer aan om te traceren waar het euvel zit.

We zijn benieuwd!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor marcel180 » 05 maart 2015, 01:50

Dat is een goed idee!!
Na wat speurwerk over defecte rembekrachtigers lijkt het er op dat deze niet defect kan zijn omdat je bij een defecte rembekrachtiger juist het tegenovergestelde
effect zou moeten hebben, namelijk dat het rempedaal dan juist meer druk lijkt te krijgen en moeilijk ingetrapt kan worden.

Ik zal de test gaan doen,

Dank voor het advies, ik zal hier de uitkomst weergeven
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor marcel180 » 05 maart 2015, 20:13

Vandaag de test gedaan, eerst aluminiumfoliepropjes voor beide uitgangen, en ik had druk, het pedaal zakte niet, dus de HRC is goed.
Uiteindelijk blijkt het probleem in het circuit te zitten met de leidinguitgang aan de zijde van de rembekrachtiger/schutbord.
Nu vraag ik me af of dit circuit voor de beide achterwielen is of van het rechter voorwiel en een achterwiel.
Ik kan niet vaststellen waar deze leiding heen gaat, hij gaat in elk geval niet naar het linker voorwiel.
Weet iemand hoe dit zit bij een 604?

Verder nog e.e.a. nagespeurd, helemaal onder de auto door geweest.
Ik stuit op de remkrachtverdeler, tussen de achterwielen, deze lijkt in de goede stand te staan, de veer staat niet extreem onder spanning, maar het blijft vooralsnog een verdachte.
Vanaf het punt waar de remleiding achter uit de "koets" komt is alles van koper, en ik bespeurde nergens lekkage.
Hopelijk heeft iemand nog een tip
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor Paull en Paulla » 05 maart 2015, 21:59

Hoi Marcel,

De remdrukverdeler onder de kofferbak is een 'goede' verdachte : of, na een jaar of dertig, staat deze muur vast, of lekt er remolie langs.
Dat is niet atlijd goed te zien, omdat de remvloeistof kleur/ en geurloos is.
Let ook goed op, de flex remslang naar de remdrukverdeler is net zo oud en heel vaak verstopt/ of bijna verstopt.
Vervang deze ook, de kosten zijn het niet.
De remdrukverdeler is niet (nauwelijks) verkrijgbaar.
Maar wel is meestal goed te reviceren, met enige expertice.(draai de wartels niet rond, in geval van twijfel knip een leiding door, die zijn op maat te maken tegen weinig kosten).
Als dit stukje onderhoud goed gedaan is, heb je ook eer van je werk en ben je weer zo'n dertig jaar van af.
Vrijwel niemand onderhoud dit stukje van de auto, omdat je er niets van terug ziet, behalve voldoening: als nodig sta je op tijd stil. Een halve meter te kort schieten in de remweg is frustrerend en de auto wordt er ook niet knapper van.
Misschien kun je hier iets mee. Zelf beschouw ik dit als preventief onderhoud. Want je wilt ook (veilig) thuis komen.

Met vriendelijke groet,

Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor Remco504coupe » 05 maart 2015, 23:23

marcel180 schreef:Uiteindelijk blijkt het probleem in het circuit te zitten met de leidinguitgang aan de zijde van de rembekrachtiger/schutbord.
Nu vraag ik me af of dit circuit voor de beide achterwielen is of van het rechter voorwiel en een achterwiel.
Ik kan niet vaststellen waar deze leiding heen gaat, hij gaat in elk geval niet naar het linker voorwiel.
Weet iemand hoe dit zit bij een 604?


De voorste uitgang is voor de voorwielen. Die split na een 20 cm via een blokje aan het linkervoorscherm naar links en rechts.
De achterste ( schutbord) gaat de cabine in naar achter. Slecht, maar niet onmogelijk te zien.
Eerst loopt ie parallel met die naar RV, die dan alleen verder over de koppeling loopt.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor marcel180 » 06 maart 2015, 00:51

Daar ben ik weer verder mee, dus het probleem zit achter, en waarschijnlijk dus de remkrachtverdeler, die slang lijkt al eens vervangen te zijn maar ik vervang hem
gewoon nogmaals, alleen al om mogelijke oorzaken weg te kunnen strepen.
Mijn bevindingen zal ik wederom publiceren
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor marcel180 » 12 maart 2015, 02:52

Inmiddels heb ik de slang vervangen die de remkrachtverdeler ingaat.
Daarna toch eerst de zaak weer ontlucht, uit nieuwsgierigheid.
Helaas wederom hetzelfde verschijnsel.
Dus de krachtverdeler uitbouwen en reviseren.
Heeft iemand hiervoor nog tips?
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor 604peugeot » 12 maart 2015, 17:51

de remkracht verdeler moet ook werken voor de apk.
en paul en paula weten er meer van,en Harrie weet ook veel,stuur hun maar een pbtje :mrgreen: :mrgreen:
ik ben zelf bezig met een peugeot 604 gti aan het restaureren van bj 1983 brons kleur
604peugeot
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 08 jan 2011, 22:29
Woonplaats: grave

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor Remco504coupe » 12 maart 2015, 21:52

Ik heb wel eens gehoord dat je achter het ontluchten beter even zonder remblokken doet.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor 604Symphony » 16 maart 2015, 21:47

Als ik jouw verhaal lees is er al aan de remmen gesleuteld. Zat er het juiste hrc op? En heb je DIT nummer opnieuw besteld ?
Als je het juiste nummer voor de 604 besteld hebt 4601.51 of 4601.64 kan het daar dus niet aan liggen.
604Symphony
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 maart 2012, 23:49

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor marcel180 » 19 maart 2015, 18:50

De hoofdremcylinder zou goed moeten zijn.
Het ontluchten zonder remblokken achter zal ik proberen maar ik ga hoe dan ook de remkrachtverdeler reviseren, om dingen uit te sluiten en sowieso ter verbetering van het hele systeem.
Maar eerst genezen, ik heb momenteel last van een hardnekkige spit, ik kan al enige tijd helemaal niets doen helaas
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor 604peugeot » 19 maart 2015, 19:18

hoi marcel.
bij deze eerst maar weer eens beter worden denk ik,beterschap.

als je de nippels van de hrc los maakt,drupt er dan remvloeistof uit,dat moet die namelijk wel doen,anders is je hrc echt niet goed.
en als je het rempedaal dan in drukt moet het druppen stoppen,moet wel bij alle 4 de nippels het zelfde doen.
en ik zou zoals je schrijft de remverdeler ook vervangen of reviseren.
en voor de zekerheid even alle leidingen door spoelen,en ook alle remklauwen uit elkaar halen en schoonmaken,of reviseren.
dan alles ontluchten,en dan moet de 604 gti weer goed remmen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:



gr willy janssen
604peugeot
ik ben zelf bezig met een peugeot 604 gti aan het restaureren van bj 1983 brons kleur
604peugeot
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 08 jan 2011, 22:29
Woonplaats: grave

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor 604Symphony » 22 maart 2015, 14:57

Doorsnede hoofdremcilinder is 22,2mm. Dit is dus snel te controleren.
Ik zit te denken aan een te kleine inhoud,zie vorig bericht. Trap je het pedaal ook zo weg.

Heb je een pb gestuurd.
604Symphony
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 maart 2012, 23:49

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor Frank.04 » 22 maart 2015, 20:52

Even de drie berichtjes onder het verwante topic 'revisie remdrukbegrenzer' ingekopieerd:

Nog even een duit in het zakje van mij.

De initiële reden van jouw revisie is het niet kunnen ontluchten van je systeem, heb ik dat goed begrepen?

Mijn advies is om eerst nog even te kijken of revisie wel nodig is.

Heb je geen lekkage en is de remkrachtbegrenzer nog beweegbaar, laat hem dan lekker zitten.

Je bespaart je een hoop gedoe, kans op dolgedraaide wartels en afgebroken leidingen en...misschien los je het probleem niet op!

Mijn ervaring is dat het vaker voorkomt dat ontluchten niet of nauwelijks lukt. Er ontstaat dan al gauw de verdenking dat er slechte componenten zijn, maar dat hoeft niet!

Een remdrukbegrenzer kan het lastig maken een systeem te ontluchten, ook wanneer deze an sich goed werkt.

Een verklaring heb ik ook niet zo direct, wel ben ik dit meermaals in de praktijk tegengekomen.

Maar wat dan te doen met het niet-remmende systeem?

Wat bij mij altijd heeft gewerkt: doorzetten en nog eens doorzetten.

Blijf ontluchten tot je een ons weegt, de aanhouder wint!

Let wel, dat is dus geen oplossing als er werkelijk componenten stuk zijn, maar zal in veel gevallen toch resultaat geven.

Hopelijk kan je wat met deze informatie!

Succes,

Frank
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04

Berichten: 552
Geregistreerd: do jul 24, 2008 23:43
Omhoog
Re: revisie remkrachtverdeler
Berichtdoor marcel180 » za maart 21, 2015 01:29

Dat is een goede tip.
Maar hoe test ik de beweegbaarheid? is dat een kwestie van demontage en dan zien of het cylindertje heen en weer wil?, ik neem tenminste aan dat er een cylindertje is zoals ook een remklauw.
In gemonteerde toestand lijkt het geheel onbeweegbaar.
De remleidingen willen wel los waarschijnlijk, sowieso de slang wel want die heb ik al vervangen.
Schoonmaken kan natuurlijk nooit kwaad.
marcel180

Berichten: 142
Geregistreerd: do aug 03, 2006 18:11
Omhoog
Re: revisie remkrachtverdeler
Berichtdoor Frank.04 » za maart 21, 2015 02:12

Aan de onderkant steekt een stukje metaal uit, dat moet je eenvoudig kunnen bewegen (uittrekken) als je dit met een tang vastpakt.

Bij een goed werkende begrenzer komt dit deel naar buiten bij drukopbouw (remmen), maar jij hebt (nog) geen drukopbouw.

Bij de APK wordt gecontroleerd of de plunjer beweegt bij remmen, de plunjer komt dan naar buiten (naar onder) totdat deze aanloopt tegen de beweegbare hevel die met de carrosserie verbonden is; hoe verder de auto inveert (ofwel: beladen is), des te groter de slag.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor marcel180 » 01 apr 2015, 18:08

Nu heb ik ipv de remdrukbegrenzer een blokje geplaatst met 3 uitgangen.
Opnieuw de zaak ontlucht, en echt grondig ontlucht.
Overaal stroomt goed olie uit als je de eezibleed aansluit. en wat schetst mijn verbazing?????
Het pedaal blijft wegzakken.
Ik heb werkelijk nog nooit zoiets meegemaakt.
Geen idee wat ik nu nog moet doen.....
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor Frank.04 » 01 apr 2015, 19:40

Beetje slechte datum als je serieuze adviezen wilt...
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor 604Symphony » 02 apr 2015, 21:15

En als je het blokje achter afsluit wat gebeurt er dan met het pedaal? is het goed, dan eerst een kant weer openen, testen, goed, andere er bij aansluiten en testen.
604Symphony
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 maart 2012, 23:49

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor Frank.04 » 03 apr 2015, 15:39

Als ik goed begrijp is het pedaal hard wanneer je de hrc blokkeert, en zakt weg wanneer het voorremcircuit en het achterremcircuit aangesloten zijn.

Ik heb nog wel een idee wat het dan kan zijn, neem maar even contact op!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Geen druk op het rempedaal

Berichtdoor marcel180 » 03 apr 2015, 18:20

Bij een niet afgesloten voorremcircuit en een wel afgesloten achtercircuit heb ik druk.
Dus het zit niet voor.
Het blokje per kant afsluiten heb ik nog niet geprobeerd, is nog een idee.
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Volgende

Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten