Toerental aanpassen

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Toerental aanpassen

Berichtdoor vince206xs1.6 » 17 nov 2014, 15:35

Hallo iedereen

ik rij nu ruim een jaar in een 206 en vind het een prima karretje, op een ding na.
Dit ding draait veel te veel toeren, 3500 als je 120 gaat. Dit is echt nergens voor nodig aangezien het een 1.6 is.
Er is dus vermogen genoeg om een hoge snelheid met minder toeren aan te kunnen.
Nu vraag ik me af of er een manier is om het toerental te verlagen met een andere eindoverbrenging bijvoorbeeld.
Zijn er langere eindoverbrengingen beschikbaar en/of kan ik er een uit een willekeurige andere auto gebruiken?
vince206xs1.6
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 nov 2014, 15:29

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor MarcoPeus » 17 nov 2014, 17:03

3500 toeren is vrij normaal bij 120 hoor, mij 405 doet er 4000. Als je echter een diesel of moderne 6 bak auto gewend bent zullen de toerentallen wel wat hoog zijn.
Geen idee of je een 6 bak uit een 306 GTi kunt monteren??
Je zou ook 18 inch wielen kunnen monteren met relatief hoge banden, dan moet je wel op je tomtom gaan rijden qua snelheid want je KM teller wijkt dan te veel af.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor EH Autoservice » 17 nov 2014, 17:14

Simpelste is inderdaad wielen / banden monteren met grotere omtrek .
Volgende mogelijke stap is een andere set tandwielen voor de 5e versnelling ,
daarvoor hoeft de bak verder niet gedemonteerd worden en is dus vrij simpel te bewerkstelligen .
Daarna is het mogelijk de secundaire overbrengverhouding (eindoverbrenging) aan te passen .
Dit gebeurd door het kroonwiel (+ differentieel) en de secundaire versnellingsbakas te wisselen .

Een 6 bak uit een 306 Gti :
- 206 heeft meestal een MA bak , 306 Gti bak is een BE type bak .......
- uiteindelijk is de 6 van de 6 bak nagenoeg gelijk aan de 5 van een 5 bak :idea:
Dus ondanks de extra versnelling heb je geen "zwaardere" overbrenging .
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor Keezx » 17 nov 2014, 20:49

vince206xs1.6 schreef:Hallo iedereen

ik rij nu ruim een jaar in een 206 en vind het een prima karretje, op een ding na.
Dit ding draait veel te veel toeren, 3500 als je 120 gaat. Dit is echt nergens voor nodig aangezien het een 1.6 is.
Er is dus vermogen genoeg om een hoge snelheid met minder toeren aan te kunnen.
Nu vraag ik me af of er een manier is om het toerental te verlagen met een andere eindoverbrenging bijvoorbeeld.
Zijn er langere eindoverbrengingen beschikbaar en/of kan ik er een uit een willekeurige andere auto gebruiken?


Klassieker.
Waarom denkt iemand zonder technische kennis dat hij uit de losse pols het huiswerk van een autofabrikant beter kan?
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor willem_jacobs » 17 nov 2014, 21:22

Een 5 met 3500 rpm bij 120 km/u os al behoorlijk lang voor een ongeblazen benzine
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor jan-03 » 18 nov 2014, 08:27

Kan ook zijn dat het zo is gemaakt dat ze makkelijk accelereert en dus vlot op toeren is.
Het is een kleinere auto en dus wat minder afgesteld op langere ritten misschien...
Ik heb het nooit als probleem ervaren als een auto wat meer toeren draaid..
Als boodschappen auto worden ze soms amper warm en dus is wat meer toeren niet verkeerd.
Als je de auto nodig hebt voor langere afstanden kun je misschien beter uitkijken naar een 306..
Dat rijd echt heel lekker.. Zit ook even ruimer..
Ik zou er niet te veel mee gaan ombouwen.. Je moet dan echt weten wat je doet..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor vince206xs1.6 » 18 nov 2014, 15:16

Keezx schreef:
vince206xs1.6 schreef:Hallo iedereen

ik rij nu ruim een jaar in een 206 en vind het een prima karretje, op een ding na.
Dit ding draait veel te veel toeren, 3500 als je 120 gaat. Dit is echt nergens voor nodig aangezien het een 1.6 is.
Er is dus vermogen genoeg om een hoge snelheid met minder toeren aan te kunnen.
Nu vraag ik me af of er een manier is om het toerental te verlagen met een andere eindoverbrenging bijvoorbeeld.
Zijn er langere eindoverbrengingen beschikbaar en/of kan ik er een uit een willekeurige andere auto gebruiken?


Klassieker.
Waarom denkt iemand zonder technische kennis dat hij uit de losse pols het huiswerk van een autofabrikant beter kan?


De auto is geschakeld voor topsnelheid, aangezien deze in zijn 5 wordt behaald. Nu rijd ik nooit 200 en dus heb ik deze schakeling niet nodig. Ik wil de 5 iets langer hebben zodat de topsnelheid ongeveer 170/180 wordt, harder rijden dan dit doe ik toch nooit. Scheelt een hoop herrie op de snelweg en rijdt ie tenminste zuiniger dan 1 op 14.
vince206xs1.6
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 nov 2014, 15:29

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor MarcoPeus » 18 nov 2014, 18:41

Best netjes 1 op 14 voor een 1.6
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor Keezx » 19 nov 2014, 00:33

vince206xs1.6 schreef:
Keezx schreef:
vince206xs1.6 schreef:Hallo iedereen

ik rij nu ruim een jaar in een 206 en vind het een prima karretje, op een ding na.
Dit ding draait veel te veel toeren, 3500 als je 120 gaat. Dit is echt nergens voor nodig aangezien het een 1.6 is.
Er is dus vermogen genoeg om een hoge snelheid met minder toeren aan te kunnen.
Nu vraag ik me af of er een manier is om het toerental te verlagen met een andere eindoverbrenging bijvoorbeeld.
Zijn er langere eindoverbrengingen beschikbaar en/of kan ik er een uit een willekeurige andere auto gebruiken?


Klassieker.
Waarom denkt iemand zonder technische kennis dat hij uit de losse pols het huiswerk van een autofabrikant beter kan?


De auto is geschakeld voor topsnelheid, aangezien deze in zijn 5 wordt behaald. Nu rijd ik nooit 200 en dus heb ik deze schakeling niet nodig. Ik wil de 5 iets langer hebben zodat de topsnelheid ongeveer 170/180 wordt, harder rijden dan dit doe ik toch nooit. Scheelt een hoop herrie op de snelweg en rijdt ie tenminste zuiniger dan 1 op 14.


Versnellingsbakverhoudingen zijn door de fabrikant gekozen met het oog op :
Prestaties
Verbruik
Motorlawaai
Het is een uitgekiend compromis, wie daar in gaat roeren gaat zch rot ergeren.
Het enige wat zou kunnen zonder veel ergernis op te leveren is een IETS langere 5, maar dat levert qua geluid ook maar IETS op en qua verbruik hoogstwaarschijnlijk niks.
Bij een langere eindoverbrenging wordt ie zo dood als een pier in alle versnellingen.
Geloof me, als een auto was te verbeteren met een paar andere tandwieltjes dan deed de fabrikant dat wel.
Dat motortje levert bij pakweg 3000 toeren en 120km/u niet genoeg vermogen om een viaduct over te komen....zo simpel is het gewoon.
Het is verleidelijk om te denken dat het beter kan, maar vrijwel nooit valt hier wat mee te halen, TENZIJ de motor flink wordt aangepakt.
Ik heb een 306 TD die 2800 toeren draait bij 120 , maar die heeft een max. koppel van > 200NM bij 2200 toeren en heeft dus veel meer vermogen onderin en dat moet ook wel want bij 4000 toeren is het over.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor joospeugeot » 19 nov 2014, 01:50

z
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 10 jan 2016, 05:56, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor 403diesel » 19 nov 2014, 02:15

Het is me ook opgevallen dat nogal wat Peugeot modellen een vrij korte eindoverbrenging hebben. Het is ook een beetje een persoonlijke voorkeur denk ik.
De 5e versnelling is ooit in het leven geroepen om zuiniger en stiller te zijn. Vaak werdt de topsnelheid in 4 gehaald omdat de 5 (te) lang was.
Nu is bij sommige auto's de 5 net zo kort als vroeger de 4; op topsnelheid zit je al aardig in de buurt van het max toerental waarmee het oorspronkelijke doel van de 5 verloren is gegaan. Je moet alleen meer schakelen. De auto zal wat vlotter overkomen. Of deze ook echt sneller is vraag ik me, bij normaal gebruik, af. Je hebt immers ook een schakelmoment meer.

3500 toeren bij 120 km/u lijkt me nog mee te vallen voor een benzinemotor. 4000 zoals de 405 zou naar mijn smaak erg veel zijn, maar misschien is het nodig omdat die motor weinig koppel heeft.

Bepaalde keuzen van autofabrikanten zijn echt niet altijd technisch optimaal. Vroeger waren er bijvoorbeeld enorme verschillen in eindoverbrenging tussen handbak en automaat met eenzelfde motor. De AT 3 bakken hadden een korte eindoverbrenging om nog een beetje van de plek te komen. Daar mis je echt de logische 4e. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor jerilo » 19 nov 2014, 09:25

En de modellen van tegenwoordig doen er ook nog gewoon aan mee.

Mijn 2 jaar oude Peugeot 208 met een 1.2 VTi 3 cilinder maakt rond de 120 - 130 km/h 3500 tot 4000 toeren. Wat ik ook erg veel vind.
De fabrikant zal wel weten wat ie doet op dit gebied.
Voordeel is wel dat de motor minder vervuilt inwendig en de uitlaat en katalysator lekker warm worden waardoor een optimale verbranding.
En met het verbruik valt het bij mij ook reuze mee.

Maar het blijft wennen vooral als je uit een Renault diesel met 6 versnellingen komt die draaide rond dezelfde snelheid net geen 2000 toeren.

Hoe je het moet aanpassen gaat boven mijn expertise.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor Keezx » 19 nov 2014, 13:27

Mijn boodschap is: ga niet zomaar in die pot roeren, het kost (meestal) veel geld en levert per saldo niets op.
Bij de BE versnellingsbakken is het vrij simpel om de 5 te veranderen, maar bij de MA bakken niet.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor EH Autoservice » 19 nov 2014, 13:56

Wat is er bij een MA bak dan "moeilijker" dan bij een BE bak :?:

Bij beiden heb ik in 10 minuten de set tandwielen 5e versnelling er naast liggen :wink:

Ben zelf regelmatig met versnellingsbakken bezig , inclusief overbrengverhoudingen aanpassen , met PERFECT resultaat :mrgreen:
Ik vindt het ook erg kort door de bocht om te zeggen dat de fabrikant het het beste weet , dat is natuurlijk onzin :roll:
Het is altijd een compromis , en overal valt VEEL te verbeteren , voor een specifieke toepassing 8)
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor Keezx » 19 nov 2014, 16:01

Dat gaat dan altijd ten koste van iets anders waardoor het eindresultaat toch tegenvalt, hoezo perfect met hoofdletters.
Maarrre, bied je aan bij de topicstarter zou ik zeggen....
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor vince206xs1.6 » 20 nov 2014, 00:08

EH Autoservice schreef:Wat is er bij een MA bak dan "moeilijker" dan bij een BE bak :?:

Bij beiden heb ik in 10 minuten de set tandwielen 5e versnelling er naast liggen :wink:

Ben zelf regelmatig met versnellingsbakken bezig , inclusief overbrengverhoudingen aanpassen , met PERFECT resultaat :mrgreen:
Ik vindt het ook erg kort door de bocht om te zeggen dat de fabrikant het het beste weet , dat is natuurlijk onzin :roll:
Het is altijd een compromis , en overal valt VEEL te verbeteren , voor een specifieke toepassing 8)


Ja precies, is alleen de verkeerde compromis naar mijn mening. Was eeerst en pick-up gewend die 2000 toeren draaide bij 130 kph, is natuurlijk niet met een peus te vergelijken. Ik wil het liefst de eindoverbrenging wat langer hebben zodat alle versnellingen iets langer zijn en dus nog op elkaar aansluiten. Maar misschien is dit veel moeilijker en duurder dan alleen de 5 aanpassen. Ik heb namelijk weinig verstand van hoe die bakken in elkaar zitten.
vince206xs1.6
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 nov 2014, 15:29

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor willem_jacobs » 20 nov 2014, 01:11

De eindreductie veranderen is een stevige klus. Dan moet de gehele bak uot elkaar aangeziem de eindreductie op een van de assen waar alle amdere tandwielen op zitten daarvoor uitgewisseld mort worden (en dus de gehele bak opnieuw moet worden opgebouwd) bij enkel het veranderen van de 5e hoeft enkel deze versnellong vervangen te worden. Dit is zelfs met de bak nog op de auto gemonteerd bijna altikd wel te doen.
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor 305 friesland » 20 nov 2014, 08:18

Auto,s worden gemaakt zodat ze over de hele wereld goed uit de voeten kunnen en goed tegen de berg op komt, dit is in nederland niet aan de orde dus dan zou je het aan kunnen passen .
Zelf vind ik ook dat ze veel toeren draaien onze 206cc met genoeg vermogen ook ,ja ik rij er bijna nooit mee maar het verschil tussen de c5 en deze is gewoon erg groot ,is ook verschil tussen benzine en diesel .
De 5 aanpassen is de beste optie dan hou je nog de normale trekkracht in de andere 4 versnellingen.
Ik heb ook al vaker bakken aangepast alleen met de 5 of compleet vervangen maar altijd naar volle tevredenheid .
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor EH Autoservice » 20 nov 2014, 10:31

Keezx schreef:Dat gaat dan altijd ten koste van iets anders waardoor het eindresultaat toch tegenvalt, hoezo perfect met hoofdletters.
Maarrre, bied je aan bij de topicstarter zou ik zeggen....



Nou nee .........

Het eindresultaat valt juist niet tegen , dat zie je verkeerd :wink:
Afwijkend van wat iets standaard is , is vaak een hele verbetering , immers daar pas ik het toch voor aan :roll:

Bij een MA bak de eindoverbrenging wisselen :
- demontage bak , 1,5 uur
- bak uit elkaar , 0,5 uur
- tandwielen / diff overbouwen , 1 uur
- bak weer in elkaar , 1 uur
- bak terug monteren , 1,5 uur

Totaal dus 5,5 uur werk , lunch en koffie pauze's er bij : 1 werkdag :mrgreen:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor Keezx » 20 nov 2014, 13:11

vince206xs1.6 schreef:
Ja precies, is alleen de verkeerde compromis naar mijn mening. Was eeerst en pick-up gewend die 2000 toeren draaide bij 130 kph, is natuurlijk niet met een peus te vergelijken. Ik wil het liefst de eindoverbrenging wat langer hebben zodat alle versnellingen iets langer zijn en dus nog op elkaar aansluiten. Maar misschien is dit veel moeilijker en duurder dan alleen de 5 aanpassen. Ik heb namelijk weinig verstand van hoe die bakken in elkaar zitten.


Lange eindoverbrenging= dood in de pot.
Is wel de slechtste manier om op de snelweg minder geluid te krijgen.
Bij 120 is overigens 90% van het geluid windgeruis......
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor Keezx » 20 nov 2014, 13:16

[quote="EH Autoservice"
Bij een MA bak de eindoverbrenging wisselen :
- demontage bak , 1,5 uur
- bak uit elkaar , 0,5 uur
- tandwielen / diff overbouwen , 1 uur
- bak weer in elkaar , 1 uur
- bak terug monteren , 1,5 uur

Totaal dus 5,5 uur werk , lunch en koffie pauze's er bij : 1 werkdag :mrgreen:[/quote]

Bij de BE kan de bak gewoon in de auto blijven, bij de MA niet of belazer je de boel?
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor willem_jacobs » 20 nov 2014, 13:18

Als je de eindreductie wil aanpassen niet nee.

Voor alleen de 5 wel, maat dat gaat op voor beide baksoorten
willem_jacobs
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 14 nov 2014, 01:32

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor Keezx » 20 nov 2014, 13:20

305 friesland schreef:en .
Zelf vind ik ook dat ze veel toeren draaien onze 206cc met genoeg vermogen ook ,.


Daar vergissen de meesten zich in.
Minder toeren=minder vermogen/trekkracht, vooral bij benzine.....
Oh hij trekt bij 3500 goed, dus trekt ie bij 3000 net zo goed.
Niet dus.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor Remco504coupe » 20 nov 2014, 14:55

Ik heb hier ook wel oren naar :D
Mijn 306 1.8 8 klepper, ik dacht 103pk, niet traag maar ook niet snel,
draait ook 3500 toeren bij 130, vind ik ook vrij veel, zover trek ik m in de andere versnellingen bijna nooit door.
Hoe laag kun je die toeren bij 130 krijgen zonder dat het onverantwoord is?
Minder dan 2500?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Toerental aanpassen

Berichtdoor 305 friesland » 20 nov 2014, 18:40

Keez Jij moet maar denken wat jij vind ,ik ben het met anderen eens dat het wel degelijk een verbetering is maar ja als je er zo graag tegen in gaat ,dan wil ik wel eens weten wat voor ervaring jij er zelf mee hebt dus met ombouw .
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Volgende

Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten