206 maakt bij hoge snelheid schurend geluid

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

206 maakt bij hoge snelheid schurend geluid

Berichtdoor nielsdv » 26 feb 2014, 21:52

Goedendag,

Mijn 206 maakt bij een snelheid van ongeveer 100/110 km/pu een schurend geluid. Ik heb hem al naar de garage gebracht maar die man wist het ook helaas niet, hij dacht dat het mijn versnellingsbak te maken had maar wist het niet zeker en kon het niet repareren. Daarom de vraag of iemand enig idee heeft waar dit geluid vandaan komt en hoe dit gerepareerd kan worden.

Het schurend geluid heeft te maken met de trillingen of bewegingen van de auto. Wanneer ik bijvoorbeeld met 70/80 over een klein heuveltje, asfalt overgang of iets rijdt dan hoor ik het ook heel kort. Ik merk het ook dat wanneer ik met hevige wind rijd, dat het dan ook eerder optreed. Zo heb ik ook gemerkt bij het inhalen van een vrachtwagen dat het ook weleens wil optreden uit het niets.

In het onderstaande filmpje heb ik geprobeerd te filmen, als je goed luistert hoor je het.
http://www.youtube.com/watch?v=Nbh6Y2l1 ... e=youtu.be

Dreigt mijn 206 in elkaar te lopen, moet ik me zorgen maken? Wie o Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt! :D
nielsdv
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 19 feb 2014, 22:12

Re: 206 maakt bij hoge snelheid schurend geluid

Berichtdoor joospeugeot » 26 feb 2014, 23:20

:oops: :? :roll:
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 14 feb 2016, 23:24, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: 206 maakt bij hoge snelheid schurend geluid

Berichtdoor MarcoPeus » 27 feb 2014, 21:14

Gebeurt t in alle versnelling? Als je b.v. in de 4e versnelling 110 rijdt, gebeurt t dan ook (en ook bij 110? of bij lagere snelheid?)
Prut garage trouwens als hij niet weet wat t is en hier is iemand die t ongezien (wel gehoord) al min of meer "weet"
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: 206 maakt bij hoge snelheid schurend geluid

Berichtdoor nielsdv » 28 feb 2014, 11:14

Beide erg bedankt voor jullie reactie. Om het nog moeilijker te maken, gebeurde dit gisteren:
Op de weg terug van mijn werk, reed ik een stukje over de snelweg en hoorde ik het geluid niet, ben toen wat harder gaan rijden tot 130 en hoorde het schurende geluid niet. Daarnaast moest ik uitvoegen en kwam ik voor een stoplicht te staan, waarna het geluid weer optrad, terwijl ik dus stil stond. Dit duurde max 5 sec en hield er daarna weer mee op. Even later voor een stoplicht, precies hetzelfde. Vanmorgen weer in de auto gestapt en naar mijn werk gereden en onderweg het geluid niet meer gehoord.

Het geluid gebeurde eerst altijd vanaf 100 ongeveer ongeacht welke versnelling en ook wanneer hij niet in een versnelling stond. Ik weet niet zeker of het zijn 4 bij een lagere snelheid op trad. Ik weet wel dat weerstand een verschil maakte, dus bij heftige tegenwind trad het geluid eerder op dan bij geen wind en een gladde snelweg.

Omdat het geluid er nu ook was toen ik stil stond, denk ik dat het met de aandrijving te maken heeft en kan het niet mijn wiellager zijn? Ik had daarnaast geen last van afwijkingen of trillingen in mijn stuur of mijn pook, naast dat schurende geluid hoor ik ook geen bonken of tikken. Ja, ik vond het ook raar van die garage, hij gaf wel aan dat er wat kappen en mijn bumper los zaten en die heeft wel vast gemaakt waarvoor wij €100,- moesten betalen en van het geluid wist hij het niet zeker. Hij dacht misschien de versnellingsbak en gaf aan dat wij gewoon maar moest rond rijden en als het erger werd wij terug moesten komen. Hij heeft het olie vervangen en gaf aan dat hier een heel klein beetje gruis bij zat maar te weinig om te zeggen dat de versnellingsbak kapot was. (me vader heeft de auto opgehaald en dit is wat hij mij vertelde, jammer dat ik er zelf niet bij was.)
nielsdv
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 19 feb 2014, 22:12

Re: 206 maakt bij hoge snelheid schurend geluid

Berichtdoor maan » 28 feb 2014, 11:22

Schurend geluid bij stilstand... Da is het de motor zelf, of een poelie van dynamo of waterpomp, of de koelfan. Stond je toen je stil stond met de versnelling in vrij of met de koppeling ingetrapt. I het laatste geval kan je de versnellingsbak uitsluiten
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: 206 maakt bij hoge snelheid schurend geluid

Berichtdoor nielsdv » 28 feb 2014, 11:46

Koelfan zat ik ook te denken, want toen het stopte leek het er ook op dat mijn fan op dat moment ook stopte maar toen ik voor mijn huis stil stond, begon hij weer met ventileren en toen hoorde ik niks. Vanmorgen naar me werk ook niks gehoord, misschien moet ik even een betere en langere proefrit maken om een goede diagnose te maken. :?
nielsdv
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 19 feb 2014, 22:12

Re: 206 maakt bij hoge snelheid schurend geluid

Berichtdoor 305 friesland » 17 maart 2014, 09:14

Koelvin zou heel goed kunnen ,heb ik met mijn C5 ook gehad ,heel raar geluid ,toen ik de auto uit zette en het warm was kon ik het goed horen dat het toen verdween ,lagertjes worden droog en komt eerder voor met een auto met airco.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: 206 maakt bij hoge snelheid schurend geluid

Berichtdoor Johanna333 » 17 apr 2014, 10:41

Ik heb precies hetzelfde. Zodra ik richting 120/130 ga hoor ik hetzelfde geluid. En meestal bij een hobbeltje op de weg start het. Garage weet niet wat het is. Geluid is er al sinds ik de aankoop heb gedaan. Uiteraard hebben ze proefritjes gereden maar zul je altijd zien: dán hoor je het niet. Dochter heeft auto mee vandaag naar werk en stond in de file. Ook toén was het geluid een aantal keren te horen.
Wat is dit???????????????
Johanna333
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 17 apr 2014, 10:37

Re: 206 maakt bij hoge snelheid schurend geluid

Berichtdoor hgosens » 01 jul 2014, 20:41

Hoi allemaal,

Ik heb precies hetzelfde met mijn 206. Mijn garage snapt er ook niets van.
Nielsdv, ben jij inmiddels al wat wijzer geworden? Dat zou mij heel wat uitzoekwerk schelen...

Groet,

Heidi
hgosens
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 01 jul 2014, 20:30

Re: 206 maakt bij hoge snelheid schurend geluid

Berichtdoor ml.witkop » 26 apr 2016, 19:20

Dag allemaal

Ik heb een Peugeot 206 gekocht en heb nu hetzelfde probleem!! Aandrijfas en lager vervangen maar was het ook niet. Meerdere garages weten niet wat het is
Weten jullie het onderhand wel? Zou het zo graag willen weten

Groetjes Marie-louise
ml.witkop
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 26 apr 2016, 19:16

Re: 206 maakt bij hoge snelheid schurend geluid

Berichtdoor Menga79 » 26 jun 2018, 21:35

Hier ook een 206 cc met dit mysterieuze probleem. Het lijkt wel een jankende hond echt wat een herrie! Ook geen idee wat het is. Denk toch dat het met de wind te maken heeft. Bij 130+ gaat hij helemaal los. Zeer benieuwd wat het bij jullie was.
Menga79
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 26 jun 2018, 21:31

Re: 206 maakt bij hoge snelheid schurend geluid

Berichtdoor EJH405 » 28 jun 2018, 23:45

Van wat ik hier zo lees doet het mij sterk denken aan de koelventilator die gaar is. Want:
[*]Juist als de auto stilstaat na flink rijden komt er een bult warmte uit het motorblok gezet en dan slaat de fan aan om dat weg te koelen bij gebrek aan rijwind
[*]Bij tegenwind moet de motor harder werken
[*]Als de airco aan is draait de fan altijd (althans dat verwacht)
Ik stel me zo voor dat de wieken van de fan onder bepaalde omstandigheden tegen het huis aankomen of gaan trillen.

Je zou om te beginnen de fan eens kunnen laten draaien waar je bij staat door de auto een kwartier oid stationair te laten lopen, dan slaat de fan vanzelf wel een keer aan. Als je dan al een abnormaal geluid hoort is dat een aanwijzing. Verder kun je eens voelen of de wieken kunnen rammelen of ver op de as heen en weer schuiven (bij uitgeschakelde motor voor je veiligheid!!).

Nog iets geavanceerder is om een 12V lampje over de draden van de fan te zetten en te kijken of die gaat branden als het schurende geluid hoorbaar is. Tussen de fan en de lamp een paar lange draden, die via de moterkap en het deurrubber naar het interieur gaan zodat je het lampje kunt zien tijdens het rijden.
Om de lamp te testen, laat de motor een kwartier oid stationair lopen en dan slaat hij vanzelf wel een keer aan.

Ik ben benieuwd, als we allemaal laten weten hoe het afgelopen is helpen we elkaar verder!
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: 206 maakt bij hoge snelheid schurend geluid

Berichtdoor EH Autoservice » 29 jun 2018, 09:18

Lampje werkt in deze niet .......
Rijdend werkt de fanmotor als dynamo voor het lampje :-)
Dus lampje aan , zónder aansturing vanuit het boordnet ..........
Je zou je zo maar eens lelijk kunnen vergissen !

Verstuurd vanaf mijn Power 3S met Tapatalk
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: 206 maakt bij hoge snelheid schurend geluid

Berichtdoor Robert_Eefting » 25 aug 2018, 13:06

Is al weer een tijdje geleden, zijn de problemen inmiddels gevonden. Ik heb dit zelf ook een paar keer meegemaakt. Dit lijkt idd op de koelvin die teveel speling krijgt.
Avatar gebruiker
Robert_Eefting
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 01 dec 2006, 20:34
Woonplaats: Ruinerwold


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron