is een dremel een handig apparaat?

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

is een dremel een handig apparaat?

Berichtdoor corjan » 03 mei 2006, 20:15

Vriendjes en Vriendinnetjes,

Ik dacht vandaag: is het niks om een Dremel te kopen om de plekjes aan mijn auto te behandelen (borstelen, schuren, polijsten) maar heeft iemand daar ervaring mee? ik vond die dingetjes die je erop zet zo klein, leek me meer iets voor klusjes binnenshuis. Volgens mij kan ik net zo goed een accuboormachine kopen en daar dan een schuurschijf en staalborstel op monteren.

Wat zouden jullie doen?

greetz corjan
corjan
 
Berichten: 131
Geregistreerd: 15 aug 2004, 21:05

Berichtdoor Jerroen » 03 mei 2006, 21:28

Kopen! Absoluut!
Het is echte must voor als je roest moet weghalen, blank slijpen, polijsten etc. Ik liep er ook over te dubben maar ben blij dat ik het gedaan heb. Je kunt heel precies plekken behandelen en je komt op plekken waar de grote slijpschijf niet komt.

Je moet wel even de juiste schijfjes en tolletjes vinden maar als je die eenmaal hebt is het ideaal.

Inmiddels is er ook al een starterkrans en startmotor mee bijgeslepen, velg van een brommer gepolijst, diverse platic onderdelen van de brommer, een bad mee bewerkt, electra schakelaars, kabelgoten en noem maar op.

Je kunt er van alles meedoen.
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor JT » 03 mei 2006, 21:41

Helemaal mee eens!
Je kunt heel precies een plek behandelen.

Ik heb er een flexibele as bij, daarmee kun je de hoekjes verder in, omdat het draaiende gereedschap dan op een nog dunner eindstuk zit. Dat ie dan ook nog in alle hoeken kan komen met zo'n as, maakt het nog leuker.

Let wel: het is allemaal wel bedoeld om kleinere klusjes mee te doen. Met een schuursteen een roestplek in de motorruimte bijschuren kost dus gewoon een compleet schuursteentje...

Het meest gebruikte gereedschap bij mij zijn de slijpschijfjes. Gaan snel kapot, maar zitten per 20 in een pakje. Ik heb die gisteren nog gebruikt om een plint door te slijpen die gedeeltelijk weg moest (terwijl ie nog aan de muur zat)...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor corjan » 03 mei 2006, 21:41

ah owkee, goed om te weten dat iemand er positieve ervaringen mee heeft. Dankjewel voor het antwoord.

Anyone else nog ervaringen met de Dremel?
corjan
 
Berichten: 131
Geregistreerd: 15 aug 2004, 21:05

Berichtdoor Gilletti » 03 mei 2006, 21:50

Ja, ik heb vorig jaar een set gekocht en er sindsdien nog niks mee gedaan, behalve weg te leggen... :?
Op één of andere manier heb ik hem dus toch niet nodig en kan ik ook met ander gereedschap af.

Zal het ding komend weekend eens uitproberen op de kleine roestplekjes van de 304 cabrio.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Edzo » 03 mei 2006, 22:41

Het juiste gereedschap voor de klus kiezen. Dremels en aanverwante zijn reuzehandig, maar wel voor het kleine werk.
Als je het met iets groters of krachtigers als een Dremel kunt doen, doe het daar dan mee, dat schiet tenminste op.
Voor het pielwerk zijn ze idd. heel handig.

@ Giletti: je kan er altijd nog je kenteken mee in de ruiten graveren...... :mrgreen:

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 04 mei 2006, 00:36

Kan ik ook alleen maar beamen.
Ik heb pas mijn olie slangen vernieuwd en moest de originele slang klemmen verwijderen (van die k*t klem dingen die je met geen mogelijkheid open krijgt)
die heb ik dus met de Dremel (is eigenlijk een black & Decker maar zelfde principe) gedaan. was erg blij dat ik die voor handen had.
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor Jeetje » 04 mei 2006, 07:45

Ik heb ook een Dremel gekocht en ben daar heel tevreden over. Ik gebruik 'm niet zo vaak, maar soms is zo'n hoogtoerige mini-boormachine wel handig...

De vraag rees/rijst alleen of je voor een Dremel moet gaan. Mijn vader heeft het 'mini tool' van de Praxis gekocht (geel/zwart van kleur) en die heeft dezelfde opties als een Dremel, ligt -vind ik :oops: - lekkerder in de hand, en alle Dremel-accessoires passen erop. Zo'n Praxis-ding kost alleen de helft van een Dremel...

Ik denk dat als ik het nog eens zou moeten doen voor zo'n 'Praxis-Dremel' zou gaan, zeker als ik bezie waar ik dat ding tot nu toe voor gebruikt heb...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jerroen » 04 mei 2006, 21:12

Ohja niet aan gedacht, ik heb geen echte Dremel. Ik heb een versie van black en decker. Zelfde principe..
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 05 mei 2006, 01:22

Het apparaat zelf maakt denk ik niet zo veel uit maar de tools die je er op zet wel.
Daar zou ik gaan voor echt Dremel accesoires.
Bij de black & Decker van mijn vader zaten al spullen bij maar dat was zeer snel versleten hij heeft daarna echt Dremel spul gekocht, is wel 2X zo duur maar gaat echt veel langer mee.
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor wowo » 05 mei 2006, 10:30

Ik heb een dremel met zo'n 'tandarts-verlengstuk' erbij (spoelen maar!). Het apparaat bungelt dan ergens en met het verlengstuk kom je op de moeilijkste plekken. Naar mijn menig een enorm handig ding al slijten de opzetstukjes nogal snel. Ik heb in de uitverkoop een oud model met allemaal accesoires erbij gekocht bij de Praxis voor 75 eu, koopje denk ik.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten