Restauratie houten dashboard

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Restauratie houten dashboard

Berichtdoor EJH405 » 27 aug 2017, 00:47

De bekleding van het midden-dashboard in de 405 SRX/Vendome is van echt wortelnotenhout. Toen ik mijn auto kocht miste het hout, er zitten enkel lijmresten op het dashboard, het ziet er niet uit. Ik heb de originele houten bekleding weten te bemachtigen, met beschadigingen. Mijn vraag is hoe de restauratie het beste aan te pakken? Belangrijkste vragen die ik heb:
* Als ik het niet zelf wil doen, wat voor soort vakman zou ik moeten benaderen voor het schuren en lakken van dit fragiele houtwerk? Of wie kent er iemand die echt heel goed is in herstel van dit soort houtwerk?
* Wat voor lijm zorgt ervoor dat het niet meer loskomt? Polymax? (De lijmresten zijn van iets epoxy-achtigs.

Omdat ik denk dat er een mal nodig is om met het fragiele hout te werken, heb ik een los midden-dashboard van de sloop gehaald, helaas voor een ander type klokje. Het stuk met klepjes voor radio en asbak is beter dan wat in mijn auto zit. Ik weet nog niet zeker of de veren misschien anders moeten zijn ivm extra gewicht van het hout. Verder heb ik voor de ventilatie-regeling een unit met minder krassen klaar liggen.

Groeten, Egbert-Jan

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Restauratie houten dashboard

Berichtdoor beeperhorrie » 27 aug 2017, 10:04

Ik heb ooit, in de jaren negentig, met een maat een Daimler opgeknapt waarbij het dash front er net zo aan toe was.We hadden er diverse en zijn met de beste aan de gang gegaan.
Het heeft erg lang geduurd voor het hersteld was. Eerst de losse stukken lak er af halen met zo'n proxxon setje, tafel loep er bij en heel vaste hand. Daarna schuren, reinigen en ontvetten en eerst alle plekken waar de lak was weggespat opvullen met lak (aanbrengen met een kwastje) en steeds weer tussendoor schuren, reinigen en ontvetten. Het uiteindelijke resultaat was beslist niet lelijk.
Toen ik met de auto bij mijn opa langs ging om het resultaat te laten zien vroeg hij of hij een van de slechtere dashjes mocht hebben om 'iets' mee te proberen. Twee weken later kreeg ik het als absoluut nieuw terug. Mijn opa had het helemaal kaal gemaakt en zelf met nieuw fineer bekleed en voorzien van een stuk of tien laklagen. Hij heeft altijd gewerkt met fijn houtbewerking, helaas leeft hij al lang niet meer.

Voor wat betreft het klokje: is dat deel niet voorzichtig los te halen en om te wisselen?

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Restauratie houten dashboard

Berichtdoor EJH405 » 27 aug 2017, 13:22

Voor het klokje zit er inderdaad iets in het paneel dat erin gezet is.. maar ik denk dat het vastgesmolten zit, net als diverse andere verbindingen aan de achterkant van dat paneel. Samenvatting: ik durf niet. Heb inmiddels wel dit paneel op leboncoin zien staan, eventueel bestelde ik die.

Het liefst zou ik de klus geven aan iemand zoals wijlen jouw geweldige opa.

Mocht ik zelf aan de slag gaan, dan is mijn vraag nog welke soort lak te gebruiken, een lak die geen ongewenste chemische reactie geeft met de in 1995 gebruikte lak? (De fijne hand heb ik wel ivm smd solderen, de ervaring met houtwerk wat minder.)
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Restauratie houten dashboard

Berichtdoor beeperhorrie » 27 aug 2017, 16:35

Als het paneel ook te koop is kan je het toch heel voorzichtig proberen? Gaat het fout bestel je dan pas die andere.

Van de lak die wij destijds gebruikten weet ik alleen nog dat we er een hadden die niet zou verkleuren onder zonlicht.

Mijn opa restaureerde o.a. antieke kasten, tafels en andere ingelegd hout. Er stonden heel vaak dit soort dingen in zijn werkplaats. Een dashboardje was waarschijnlijk een soort van kinderspel voor hem. Achteraf jammer dat ik niet meer van hem heb willen leren.

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Restauratie houten dashboard

Berichtdoor 403diesel » 27 aug 2017, 18:39

Ik heb in mijn pand (bedrijfsverzamelgebouw) een meubelmaker zitten die, voordat alles uit china kwam, het fineerwerk deed voor klassieke Jaguars.
Die kan er vast wat mee.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Restauratie houten dashboard

Berichtdoor beeperhorrie » 07 sep 2017, 21:48

Is natuurlijk niet helemaal hetzelfde en zeker geen echt hout maar wel een mooi knutselwerkje uit Iran.

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Restauratie houten dashboard

Berichtdoor EJH405 » 14 sep 2017, 19:43

Inderdaad zeer kunstig!
Vooral hoe die drie knoppen naar onder verplaatst zijn.
Met behoud van de originele aansteker, maar zonder asbak! :D

Overigens heb ik inmiddels DD lak gekocht en ik ga er zelf aan werken in de herfstmaanden.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Restauratie houten dashboard

Berichtdoor BertPleizier » 20 feb 2018, 14:44

Edd China van Wheeler Dealers heeft ooit bij een Jaguar het fineer op de middenconsole vervangen. Dunne laagjes hout op elkaar lijmen op de console en dan in 1 keer in een plastic zak stoppen en deze vacuüm zuigen tot de lijm droog is.

Het dunne hout neemt dan de vorm aan van de console en na afloop is bijsnijden, vijlen, schuren en lakken.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Re: Restauratie houten dashboard

Berichtdoor EJH405 » 12 apr 2018, 00:56

Ik ben begonnen met verwijderen van de lijmresten:
Afbeelding

Daarna heb ik de voorkanten geschuurd, eindeloos schuren, tot en en met korrel 1000, en niet plaatselijk te ver gaan want dan zit je op het metaal dat onder het hout zit. (Een klein plekje valt niet op, zou ook een knoest kunnen zijn.) Door water/speeksel/terpentine aan te brengen krijg je een indruk hoe het uit eruit zal zien na lakken.
Vervolgens ca 4 lagen DD-lak aanbrengen, dit is een 2-componenten epoxy-lak. Het viel me nog niet mee om de lak zonder luchtbelletjes te krijgen. Tussen de lagen door alleen schuren als er luchtbellen zijn, anders niet nodig. Wel goed vetvrij maken en zo houden door de delen alleen met handschoenen aan te pakken, ook als ze droog zijn.
Verder waren mijn conclusies:
    DD-lak is meer geschikt voor aanbrengen met een roller dan voor aanbrengen met de kwast. Met de kwast krijg je luchtbelletjes als je nogmaals door een reeds aangebrachte baan gaat.
    Vettigheid zorgt voor luchtbelletjes. Terpentine verspreidt plaatselijke vettigheid maar haalt het niet echt weg. EcoTerpentine al helemaal niet. Gebruik de bij de lak gesuggereerde vet-verwijderaar en draag altijd schone handschoenen, liefst strak zittende latex handschoenen.
    Als na de voorgeschreven reageer-tijd er nog luchtbelletjes in zitten, dan nog langer laten staan. De verwerkingstijd is best lang, dus wat langer wachten is niet erg.
    Als niet duidelijk is aangegeven of de mengverhouding in volume of gewicht is, ga uit van gewicht. Je hebt een digitale keukenweegschaal nodig.

Van de sloop heb ik dashboard-delen gehaald om het hout op te plakken met Bison Polymax. Maar voor het plakken heb ik nog dit gedaan:
[*] Kleppen van de luchtkanalen hebben een foam rand, die vergaat. De kleppen bestaan uit twee helften, die heb ik opengebroken en wit foam uit een modelbouwwinkel aangebracht, en daarna eindeloos bijknippen om de passing goed te krijgen
[*] Frontje voor het digitale klokje losgebroken (nu durfde ik het wel! :-) ), frontje voor klokje met temperatuursensor ingelijmd.
[*] Deel met de luchtkanalen schoongemaakt met de vaatwasser op een tam programma.
[*] Smeren van kleppen voor radio en asbak, met siliconenvet.
[*] Aanbrengen randje zwart plakvilt onder de ventilatie-controller, anders klapt de klep van de radio er steeds tegenaan en dat geeft lakschade.

Uiteindelijk was dit mijn resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Het zou nog iets harder en strakker kunnen glanzen door de uitgeharde lak te polijsten, maar ik vind het wel prima zo!

Als radio heb ik een Becker Traffic Pro gemonteerd, omdat de kleur van het display goed past bij het dashboard en het ding best betaalbaar is 2e hands.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven


Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten