206 cc: steun versterking subframe achter

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

206 cc: steun versterking subframe achter

Berichtdoor BleuZ NL » 22 jan 2017, 12:28

Tijdens het vervangen van de uitlaat van mijn 206 cc ben ik erachter gekomen dat er door een vorige eigenaar in één van de achterste versterkingsstangen is gesneden om een niet-passende uitlaat passend te maken.

Afbeelding

Ik heb een paar autozaken en sloperijen bezocht om er achter te komen of ik ergens zo'n nieuwe stang kan bestellen, maar één on-line sloperij verkoopt ze alleen maar per 2 en een sloperij bij mij in de buurt had wel een 206 cc staan, maar helaas met nog maar één (rotte) stang. Sowieso een moeilijke klus als je niet weet hoe dat onderdeel eigenlijk heet.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de Peugeot dealer, en die gaf aan dat dat ding bij hun een "steun versterking subframe achter" heet en een prijskaartje van zo'n 80 euro heeft. Oké, dat is wel te doen. Wat minder is, is dat ze zich 3.6 uur uittrekken (en berekenen) om dat ding te vervangen en dat de totaalprijs daarom dus zeker 300 euro hoger uit gaat komen.

Afbeelding
Hierboven even een situatieschets middels een schaalmodel. Niet heel erg gedetailleerd, want ze hebben de middendemper op de plaats van de katalysator gezet, maar gelukkig wel gedetailleerd genoeg om die subframeversterkingssteunen goed weer te geven.

Ik wilde graag even jullie advies vragen: mij dunkt dat het vervangen van die steun geen 3 uur in beslag moet nemen. Zoals ik het zag tijdens het vervangen van de uitlaat, is het gewoon een kwestie van (1) het losmaken van de oude steun, (2) die oude steun tussen het subframe en de uitlaat voorzichtig onder de auto uit schuiven, (3) de nieuwe steun op dezelfde manier onder de auto in schuiven, en (4) de nieuwe steun terug vastmaken.

In dat geval wil ik me die 300 euro graag besparen door bijvoorbeeld zelf een garagebox te huren en die steun zelf te vervangen. Denken jullie dat dat doenbaar is, of wellicht heeft iemand van jullie hier al ervaring mee?

Volgens de schema's van Peugeot zit deze stang (onderdeelnr. 7213 HJ) vast in een zgn. "Load Floor Stiffener" en mogelijk nog een zgn. "Floor Crossmember Bracket"? Hoe dat precies zit zal ik nog eens moeten kijken als ik de auto op een brug heb staan.

Afbeelding
Huidig
2002 Peugeot 206 CC 2.0-16v

Verleden
1999 Peugeot 306 1.4 XR
Avatar gebruiker
BleuZ NL
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 okt 2016, 11:53
Woonplaats: Sittard

Re: 206 cc: steun versterking subframe achter

Berichtdoor Keezx » 24 jan 2017, 01:22

Lijkt me geen probleem, simpel sleutelwerk.
Auto achter omhoog, wielen eraf en je ziet wat je moet doen.
Ik zet in zo'n geval aan elke kant 2 of 3 wielen onder de dorpel, kan er niks gebeuren.
Overigens denk ik niet dat dat hoekje uit die stang erg dramatisch is, het zijn trekstangen en die hebben vast flink wat reservesterkte.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: 206 cc: steun versterking subframe achter

Berichtdoor BleuZ NL » 31 jan 2017, 21:08

Nou, het is geen massieve stang zoals je kunt zien, dus die opening is m.i. wel echt een zwakke plek nu, niet in de laatste plaats doordat roest daar nu ook vrij spel heeft.

In ieder geval ga ik me er aan wagen, ik heb vandaag de balk opgehaald bij de Peugeot-dealer en binnenkort ga ik eens kijken dat 'ie onder de auto komt!
Dat paste maar net, trouwens; zo'n 206 cc heeft niet de grootste kofferbak, haha :mrgreen:

't Ding is blijkbaar in november 2016 nog geproduceerd, ik wist niet dat dat soort onderdelen 14 jaar later nog steeds nieuw werden gemaakt!

Afbeelding

Afbeelding
Huidig
2002 Peugeot 206 CC 2.0-16v

Verleden
1999 Peugeot 306 1.4 XR
Avatar gebruiker
BleuZ NL
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 okt 2016, 11:53
Woonplaats: Sittard

Re: 206 cc: steun versterking subframe achter

Berichtdoor EJH405 » 25 aug 2017, 21:24

Zou het kunnen zijn dat je de trekkracht in stand moet houden tijdens de klus? Met spanbanden bijvoorbeeld?
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: 206 cc: steun versterking subframe achter

Berichtdoor Keezx » 28 aug 2017, 20:47

Dat merk je vanzelf als je de bevestingsmoeren of -bouten los hebt.
Niet van te voren al moeilijk gaan doen.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04


Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten