portier

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

portier

Berichtdoor saskia-56 » 31 okt 2009, 22:44

Sinds 2 dagen ben ik de trotse bezitter van een Peugeot 205 uit 1998,

Tijdens de proefrit deed alles het geweldig, nu hebben we dit leuke auto'tje 2 dagen en krijgen we problemen met het linkerportier.
Deze wil bijna niet sluiten, niet met zachte hand en ook niet met harde hand. Terug gegaan naar de garage, daar vertelde men dat dit een probleem is met de luchtdruk en dat deze auto's hierom bekend staan.
Men raadde mij aan om het raam open te doen, waarna het potier zou sluiten.
Bij de garage inderdaad, maar eenmaal thuis krijg ik 'm weer met veel moeite dicht:oops:
Heeft iemand een oplossing? Is het waar dat dit een bekend probleem is?
Met vriendelijke groet Saskia
saskia-56
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 31 okt 2009, 22:32

Berichtdoor bassa » 01 nov 2009, 22:23

hoi saskia,

Welkom op dit forum! en natuurlijk gefeliciteerd met je 205!
Ik hoop dat je er net zoveel plezier van zult beleven als ik.

Het verhaal van de luchtdruk klinkt mij als bulls**t in de oren, heb zelf geen last van, en heb er ook nog nooit eerder van gehoord.
Als het wel waar is, zouden alle deuren van je 205 dit probleem hebben, en zou dus ook het rechterportier moeilijk sluiten.

Het kan zijn dat de sluiting opnieuw gesteld moet worden, waarna de deur weer goed sluit, voor dit klusje heb je en torx sleutel nodig (soort schroevendraaier) en zou binnen 5 minuten de deur weer goed sluiten..... MAAR

Dit weet de garage ook, en dit hadden ze prima kunnen doen, het feit dat de garage dit niet gedaan heeft, geeft mij het idee dat het portier of de carrosserie wel eens krom zou kunnen zijn (door een aanrijding oid)

Mischien is het een goed idee om iemand anders er even naar te laten kijken (kennis met verstand van auto's, forumlid of een andere garage vragen wat zij ervan vinden)

Ik hoop voor je dat het meevalt en het gewoon de afstelling is van de sluiting. Succes ermee!
Peugeot 205
Avatar gebruiker
bassa
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 05 jul 2008, 17:01
Woonplaats: Leusden

Berichtdoor Harrie » 01 nov 2009, 23:44

Saskia, 3-deurs of 5-deurs?
bij 3-deurs zit er een rooster in de bekleding naast de achterbank en een rooster in de sluitstijl van het portier, net onder de slotplaat.
Daarmee kan de lucht er gemakkelijk uit!
.
laat het slot smeren, en de slotvanger ( pen op de deurstijl ) controleren en afstellen. Ziiten slot en pen goed vast ??
als het plastic busje om de slotvanger versleten of weg is, kan het portier nooit goed sluiten, dan moet er een nieuwe slotvanger in.
.
Laat de kachelbediening op open staan, als de luchtklep dicht is, kan idd de lucht wat moeilijker weg.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor bassa » 02 nov 2009, 09:27

bij 3-deurs zit er een rooster in de bekleding naast de achterbank en een rooster in de sluitstijl van het portier, net onder de slotplaat.
Daarmee kan de lucht er gemakkelijk uit!


de 5-deurs heeft dit toch ook?, maar dan in het achterportier. (de mijne wel iig)

Harrie, ik ben erg benieuwd wat je vind van de opmerking dat het een bekend probleem zou zijn, en dat "deze" auto 's hierom bekend staan. Vooralsnog geloof ik er niet veel van, maar als mensen hier andere ervaringen hebben, neem ik dat voor waar aan!
Peugeot 205
Avatar gebruiker
bassa
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 05 jul 2008, 17:01
Woonplaats: Leusden

Berichtdoor ruudxs » 02 nov 2009, 11:00

Valt het handvat waar je de deur mee opent wel weer helemaal naar beneden als je de deur open hebt gedaan.
Als deze omhoog blijft staan gaat het slotmechanisme soms ook vervelend doen.
Voor dagelijks een 307 1.6 16V op lpg-g3.
En voor de pret weer een 205 1.4xs.
En nog een meer jaren project in de vorm van een 205 1.6 xs.
Avatar gebruiker
ruudxs
 
Berichten: 1343
Geregistreerd: 24 feb 2008, 15:19
Woonplaats: Zaandam

Re: portier

Berichtdoor johnssons » 03 nov 2009, 19:17

Gewoon portierschootje afstellen, klaar ..... het kan nog zijn dat de sluiting een beetje blijft hangen ... een beetje WD40 helpt altijd


John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Koffiemolen » 03 nov 2009, 21:31

Het enige dat ik weet is dat het een veelvoorkomend probleem is, de 405 kent het ook, mn als het gevroren heeft. Dus vermoed ik iets in het inwendige meachniek dat goed afgesteld of gesmeerd moet worden. Ik zou de portierbekleding er een keer uit (laten)halen, dan kun je er goed bij.

succes!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Peu 604 » 03 nov 2009, 21:52

Het probleem zit vermoedelijk in de portier opener zeg maar handvat
portierbekleding demonteren opener uit het portier halen dan zie je een scharnier met een hevel en die zit vast de zaak gangbaar maken met
eventueel WD 40 en het moet op gelost zijn.
Peu 604
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 30 jul 2009, 20:30
Woonplaats: Provincie groningen

portier 205

Berichtdoor saskia-56 » 15 nov 2009, 16:27

Lieve mensen,
Allemaal bedankt voor jullie tips!
Ik ben naar een andere garage geweest en die is een tijdje bezig geweest met het portier. Het lukte vervolgens om de deur normaal te sluiten!
Helaas ging dit na 2 dagen alweer niet zonder problemen. Ik heb toen de tips van jullie nog eens goed doorgelezen. Vervolgens ben ik elke dag aan de slag gegaan met WD40 en heb ik de luchtroosters bij de portieren er eens uigehaald. Hier zat rubber achter en dit was zo dicht dat daar nauwelijks lucht doorheen ging.
Vervolgens heb ik dit rubber verwijdert en het rooster weer terug geplaatst. Ik weet niet of dit verstandig is in verband met vocht......................maar............................ De deuren sluiten nu perfect :D , ben hier super blij mee! Nu kan ik pas echt genieten van mijn 205!

groetjes Sas
saskia-56
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 31 okt 2009, 22:32

Berichtdoor Harrie » 15 nov 2009, 20:10

mooi ! :D :D :D
een goed voorbeeld van de samenwerking op dit geweldige forum! 8)
geniet van je 205! 8)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten