Ik ben begonnen met verwijderen van de lijmresten:
Daarna heb ik de voorkanten geschuurd, eindeloos schuren, tot en en met korrel 1000, en niet plaatselijk te ver gaan want dan zit je op het metaal dat onder het hout zit. (Een klein plekje valt niet op, zou ook een knoest kunnen zijn.) Door water/speeksel/terpentine aan te brengen krijg je een indruk hoe het uit eruit zal zien na lakken.
Vervolgens ca 4 lagen DD-lak aanbrengen, dit is een 2-componenten epoxy-lak. Het viel me nog niet mee om de lak zonder luchtbelletjes te krijgen. Tussen de lagen door alleen schuren als er luchtbellen zijn, anders niet nodig. Wel goed vetvrij maken en zo houden door de delen alleen met handschoenen aan te pakken, ook als ze droog zijn.
Verder waren mijn conclusies:
DD-lak is meer geschikt voor aanbrengen met een roller dan voor aanbrengen met de kwast. Met de kwast krijg je luchtbelletjes als je nogmaals door een reeds aangebrachte baan gaat.
Vettigheid zorgt voor luchtbelletjes. Terpentine verspreidt plaatselijke vettigheid maar haalt het niet echt weg. EcoTerpentine al helemaal niet. Gebruik de bij de lak gesuggereerde vet-verwijderaar en draag altijd schone handschoenen, liefst strak zittende latex handschoenen.
Als na de voorgeschreven reageer-tijd er nog luchtbelletjes in zitten, dan nog langer laten staan. De verwerkingstijd is best lang, dus wat langer wachten is niet erg.
Als niet duidelijk is aangegeven of de mengverhouding in volume of gewicht is, ga uit van gewicht. Je hebt een digitale keukenweegschaal nodig.
Van de sloop heb ik dashboard-delen gehaald om het hout op te plakken met Bison Polymax. Maar voor het plakken heb ik nog dit gedaan:
[*] Kleppen van de luchtkanalen hebben een foam rand, die vergaat. De kleppen bestaan uit twee helften, die heb ik opengebroken en wit foam uit een modelbouwwinkel aangebracht, en daarna eindeloos bijknippen om de passing goed te krijgen
[*] Frontje voor het digitale klokje losgebroken (nu durfde ik het wel!
), frontje voor klokje met temperatuursensor ingelijmd.
[*] Deel met de luchtkanalen schoongemaakt met de vaatwasser op een tam programma.
[*] Smeren van kleppen voor radio en asbak, met siliconenvet.
[*] Aanbrengen randje zwart plakvilt onder de ventilatie-controller, anders klapt de klep van de radio er steeds tegenaan en dat geeft lakschade.
Uiteindelijk was dit mijn resultaat:
Het zou nog iets harder en strakker kunnen glanzen door de uitgeharde lak te polijsten, maar ik vind het wel prima zo!
Als radio heb ik een Becker Traffic Pro gemonteerd, omdat de kleur van het display goed past bij het dashboard en het ding best betaalbaar is 2e hands.