Leds plaatsen in knoppen raambediening

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, knutsul, Bert

Leds plaatsen in knoppen raambediening

Berichtdoor EJH405 » 01 maart 2018, 13:53

Bij deze een verslag van een winter-projectje om kapotte gloeilampjes in knoppen van de raambediening te vervangen door leds.
Bij een led moet een weerstand in serie moet om deze op 12V te gebruiken, gelukkig zijn er leds waar precies die weerstand al in zit gebouwd! Te herkennen aan een miniscuul zwart puntje in de led, aan de min-zijde. (Zo heb je trouwens ook leds die van zichzelf rustig knipperen.)
Verder hebben leds een polariteit, als je ze verkeerd om zet branden ze niet. Het langste pootje is plus, de korte is min. De lens van een led heeft een vlakke kant bij het min-pootje.
Afbeelding

De lampjes in de knoppen zijn 3mm breed. De ledjes die ik besteld heb zijn amber-kleurig, 3mm breed, 12mA bij 12V, typenummer LTH3MM12VFR4700, te koop bij Farnell. Een electronica-hobby-winkel kan ze daar voor je bestellen. Koop geen 'pre-wired 12V' led, want die hebben gewoon een losse weerstand in het draadje.

De knoppen wip je met een schroevendraaier uit hun plaats. De kap met de pijlen daarna losklikken om het binnenwerk te zien.
In de normale knoppen zit het lampje met zijn draadjes vast in/op een geel kapje. Het gele kapje haal je omhoog met een pinzet, het oude lampje haal je er met een pincet uit. Als het gele kapje een donkere plek heeft is hij bros, risico op breuk is groot.
De pootjes van de led moet je strak ombuigen onder de lens, zodat de led omhoog schijnt en niet opzij. Daarna de pootjes diep vastdrukken in de gleufjes onderaan het kapje en vouwen rondom de nokjes aan de zijkant. Zorg dat de draaduiteinden naar boven steken, dan hoef je ze niet af te knippen en kun je plus en min nog onderscheiden door de lengte.
Plaats een stukje tape met betrouwbare hechting op het metaal onder het kapje, ik heb professionele stagetape gebruikt. Doe je dit niet dan krijg je op korte of lange termijn kortsluiting.
Druk het gele kapje weer terug in de behuizing en controleer dat de middelste pin van de stekker, pin 3, verbonden is met plus van de led (het langste pootje). Gebruik een multimeter of 12V voeding.
De pootjes van de led zijn iets dikker dan die van het lampje, dat gaat wel goed dus gewoon doorduwen; knijp ze platter met een tang als het je zorgen baart maar dan worden de pootjes breekbaar.
Tenslotte de kap met de pijlen weer vastklikken. En de rest.. is het omgekeerde van de demontage. Hieronder zie je een vergelijking van de lichtkleur en intensiteit. Intensiteit match goed, lichtkleur is anders, maar ik vind het beter passen bij de kleur van allerlei lampjes in de middenconsole. Bedenk dat een led maar 1 lichtkleur maakt, een kleurfilter zorgt voor zwakker licht maar niet voor een andere kleur, daarvoor moet je een andere led zoeken.
Afbeelding

De Auto knop is iets lastiger, want je moet het lampje los-solderen en de gaatjes in de printplaat vrij maken. Oefen beslist op oude electronica als je dit nog niet eerder gedaan hebt. (De koperbanen van een printplaat laten los door erg lang of erg heet solderen en door hard frotten met litzedraad, oefen ook hoe het stuk gaat. :wink:) Pas ook op voor soldeerbruggen naar de schakelaars, een (hand-)desoldeerpomp is het beste.
De led heeft een bredere rand onderaan, die moet eraf geveild. Vouw en knip de pootjes van de led zodat ze net door de gaatjes van de printplaat heen steken.
Door het zwarte puntje in de lens kun je nog steeds zien wat de min van de led is, de plus is dus de andere. De stekker heeft 6 pinnen en je ziet een gat voor de 7e; doe alsof het er 7 zijn en controleer dat plus van de led verbonden is met de middelste pin, pin 4.
Tenslotte de kap met de pijlen weer vastklikken. En de rest.. is het omgekeerde van de demontage.
(Pas na openen van deze knop begreep ik dat het automatisch openen/sluiten start door de knop dieper in te drukken, met timing heeft het niks te maken!)

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
EJH405
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast