Expert 2.0HDi 2009 - lucht in brandstofleiding

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Expert 2.0HDi 2009 - lucht in brandstofleiding

Berichtdoor Slakje » 13 feb 2024, 03:06

De cilinderkop van mijn busje is in november gereviseerd (alles is dus uit elkaar geweest) en sindsdien komt er op de een of andere wijze lucht in het systeem waardoor de motor moeilijk aanslaat na een nachtje. Ik bedoel met name de zeer lange leiding aan de rechterkant van het brandstoffilter als je voor de auto staat. Deze is dan leeg. Aan de linkerkant zit de leiding met het handpompje. In eerste instantie was het handpompje voldoende om de motor aan de praat te krijgen. Maar inmiddels moet ik zoveel pompen waarna het alsnog bijna niet lukt om de motor op gang te krijgen. De ANWB heeft even geholpen met wat remmenreiniger terwijl ik startte maar dit is in mijn eentje niet mogelijk of wenselijk.

Zodra de motor eenmaal loopt is er niets meer aan de hand. Hij loopt goed en heeft ook vermogen, houdt niet in en valt niet uit. Bij stationair draaien zijn links en rechts van het brandstoffilter veel luchtbelletjes in de leidingen zichtbaar. Bij een hoger toerental is dit aanzienlijk minder. De kilometerstand is 458.000. Waar kan ik het zoeken? Kan het simpelweg een leiding zijn die door leeftijd aan vervanging toe is? Voor de zekerheid vervangen of kan er iets getest worden?
Slakje
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 13 feb 2024, 02:49

Re: Expert 2.0HDi 2009 - lucht in brandstofleiding

Berichtdoor Keezx » 21 feb 2024, 17:39

Onder de auto zit meestal een metalen dieselleiding en vanaf daar gaat het verder met slangen, ik zou alles aan gewone rechte slangen onder de motorkap vervangen, en ook het filterhuis is verdacht (afdichting deksel)
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 73 gasten