Hoi!
Vorig jaar heb ik een TU24 cilinderkop uit een 205 1.3 Rallye volledig opgeknapt. Persen op lekkage, vlakken, kleppen inslijpen en schoonmaken. En nieuwe afdichtingen.
Na velen uren afstellen en in totaal zo'n 500km rijden, ligt de cilinderkop weer bij mij op de 'werkbank'. Dat is natuurlijk bijzonder snel maar goed, er komt nu een ander blok onder dus zijn we ook in de gelegenheid om eens goed te controleren of ik m'n werk aan de cilinderkop goed gedaan heb.
Helaas zie ik achter op de inlaatkleppen weer dezelfde troep onststaan als die ik er 500km eerder vanaf geschraapt heb:
Dit lijkt mij natuurlijk niet de bedoeling! En het lijkt mij dat dit duidt op aangekoekte olie.
Nou heb ik tijdens het rijden en afstellen nooit een blauwe walm of iets opgemerkt wat duidt op olie die wordt meeverbrand.
Maar wel: Ik heb de eerste de beste klepsteelrubbers erop gedrukt uit de online catalogus. Deze: https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/klepseals/c1976/klepsealset/p467691.html
Er staat expliciet motorcode TU24 bij vermeld, maar de toepasbaarheid is volgens de website enorm: ook voor vele andere TU-motoren.
Terwijl de TU24 dikkere klepstelen heeft (Ø8mm ipv Ø7mm) dan alle andere TU-motoren.. Dus gaat dit wel goed nou?
Tevens krijgen alle inlaatkanalen 100% schoon mengsel, de carteronluchting zit niet meer aangesloten, deze is nu atmosferisch dmv een klein filtertje op het kleppendeksel.
Dus wat zou hier nou mis kunnen gaan, waar komt die aanslag nou vandaan? Ik weet het even niet, als jullie me kunnen helpen, graag!
Groeten, Wout