Pagina 1 van 1

Advies distributieriem

BerichtGeplaatst: 16 dec 2020, 23:29
door Nas91
Goedenavond,
We hebben onlangs een Peugeot 206+ uit 2009 aangeschaft met 66.000km op de teller.
Tot op heden tevreden met de auto en vooral gezien de lage kilometerstand.

Nadat we de auto gekocht hebben, hebben we navraag gedaan over de riem. Peugeot adviseert vervangen van de riem bij 150.000km of na 10 jaar, wat het eerst komt. Bij die redenatie moet de riem dus vervangen worden.

Sommige geven aan dat de kilometerstand zo laag is dat die wel even mee kan gaan. En sommige geven aan dat het slim is om de riem te vervangen maar dan zonder de waterpomp, gezien de lage stand.
Wat is jullie advies? En kan je makkelijk een waterpomp apart en los van de riem vervangen? Ik bedoel stel dat ik de riem vervang en over een jaar merk dat de waterpomp vervangen moet worden, zou dat kunnen zonder grote gevolgen?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Re: Advies distributieriem

BerichtGeplaatst: 16 dec 2020, 23:44
door Eric1974
Hoi
De verliest na verloop van tijd elasticiteit, daarom vervangen.
De waterpomp draait meestal mee over de riem en gaat lekken doordat er andere spanning op komt.
Alleen de riem vervangen spaart je nu een paar tientjes, maar over 3 of 4 maanden de pomp gaat lekken moet ook de riem weer los, lees: weer alle werkplaatsuren die je mag afrekenen! Beide tegelijk is het beste en goedkoopste, alles is toch al los.
Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Re: Advies distributieriem

BerichtGeplaatst: 13 jan 2021, 21:07
door BertPleizier
De riem absoluut vervangen. Hij slijt door kilometers en door ouderdom. Je kilometers blijven misschien achter op de leeftijd, maar de leeftijd loopt gewoon door.

Daarnaast nooit de waterpomp overslaan. Is een paar tientjes aan materiaal en het werk is op een kwartiertje na hetzelfde. De reden dat je de waterpomp altijd moet mee vervangen is hierboven al gegeven.

Ook niet vergeten: de spanrol. Dit is een wieltje (lager) dat de riem met veerspanning op spanning houdt en dus ook meedraait tegen de riem aan als de motor draait. Ook deze is aan slijtage onderhevig. Gelukkig worden losse distributieriemen nauwelijks nog verkocht, het is in de meeste gevallen al een "distributieset" (= riem + spanrol). Maar extra aangeven bij de opdracht aan de garage kan nooit kwaad.