Vacuumvervroeging 205XS met dubbele carburateurs

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Vacuumvervroeging 205XS met dubbele carburateurs

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 11 sep 2020, 14:32

Hoi!

Gisteren voor het eerst een rit gemaakt met de 205 XS op dubbele carburateurs.
Over het algemeen loopt het heel mooi maar heb soms het idee dat de ontsteking niet
helemaal bij de les is, met name als je half- tot volgas geeft in het wat lagere toerengebied.
Er is gebeurt zeker wel iets maar er is niet altijd een even vloeiende duw in je rug zeg maar.

Aangezien vorige week bij het afstellen van de carburateurs de AFR-waarde mooi klopte
over het hele toerengebied, verdenk ik niet de carbs maar de ontsteking. En dan met name
de vacuumvervroeging. Ik heb tijdens opbouw het XS-ontstekingshuis weer gemonteerd
(met centrifugaalvervroeging en vacuumpotje welke niet lek is :mrgreen: ).

Nou weet ik niet zeker waar normaal gesproken het vacuumpotje op zit aangesloten.
Bij een XS weet ik het niet en bij een Rallye met dubbele carbs ook niet. Waar heeft de XS het potje op aangesloten
zitten? En waar zit 'ie op aangesloten bij de Rallye?

Momenteel zit het vacuumpotje aangesloten via een T-stuk op de slang naar de rembekrachtiger. Maar dit lijkt me ook
niet ideaal omdat er in de slang meer volume zit dan nodig. Ik maak gebruik van een normaal 1.3 Rallye spruitstuk,
en daar zit helaas maar 1 aansluiting op. Voor de rembekrachtiger dus.

Dus wat ook nog zou kunnen is dat het vacuumpotje niet wordt verbonden met het spruitstuk maar met
de carburateur zelf, het punt is dan wel 'ie zit aangesloten voor de gasklep en niet erachter, wat ook
weer tot een heel ander vacuum gedrag leidt.

Wie o wie kan mij helpen, wat is normaal gesproken de bedoeling?

Mvg, Wout
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten