Motor problemen 5008 HDI (2010)

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Motor problemen 5008 HDI (2010)

Berichtdoor Nicovdsteen » 29 jun 2020, 13:47

Hallo,
Ik ben Nico van der steen (zie ook “even voorstellen”) en heb een Peugeot 5008 (2010, 265.000km) met een 2.0 HDI motor. Sinds lange tijd problemen met motor. Tijd geleden de EGR klep vervangen, problemen bleven daarna lang weg. Sinds paar weken een motor lampje. Bij de dealer laten uitlezen en bleek de luchtdoseerklep te zijn. Tevens vacuüm slang en electroklep vervangen. Tijdens de 1ste rit na deze reparatie....motorlampje terug en vermogensverlies helaas. Weer uit gelezen bij de dealer en alle foutcode wijzen naar de turbo met variable geometrie. (P0299, P1496, p1497, p2562). Nu heb ik de volgende vragen:
- wat kan ik doen/checken zonder meteen de gehele turbo te vervangen?
- waarom zat deze fout er niet al in voor de vacuüm slang / luchtdoseerklep/ ventil Turbo reparatie? Kan er iets verkeerd zijn aangesloten misschien?
- roetfilter had eigenlijk al vervangen moeten worden, lees hier en daar dat er een relatie zou kunnen zijn, klopt dat?

Dank voor de input alvast!
Gr, Nico.
Nicovdsteen
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 29 jun 2020, 13:23

Re: Motor problemen 5008 HDI (2010)

Berichtdoor Mb trac » 29 jun 2020, 17:02

Ik heb weliswaar geen Peugeot-specifiek antwoord, maar had een tijdje geleden iets soortgelijks met een Vito
met 60.000km.
Ik ben zelf niet zo van alle sensors en kleppen lukraak vervangen.
Op een gegeven moment met het raam open gereden en geluisterd.
Bij gas geven een fluittoon,verder geluisterd,conclusie; een steenslagschade in de intercooler.
De turbo kon hierdoor onvoldoende druk afleveren.
Ook al eens een lekke intercoolerslang gehad met een andere auto.

Succes met zoeken
Frank
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten