vreemde uitlezing momentane l/1ookm

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

vreemde uitlezing momentane l/1ookm

Berichtdoor Faming » 22 mei 2019, 15:44

Sinds enige tijd geeft mijn Peugeot 206 benzine, automaat, 1.6L 16v (http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=32019) een in mijn ogen ongewone uitlezing voor het momentane brandstofverbruik op de boordcomputer.
Afbeelding
Bij wegrijden blijft die de eerste kilometers op ---,- staan en springt dan naar 12 tot soms 20 l/100km. Bij langzaam-, uitrijden komt hij niet onder de 6; gaat dan weer op ---,-. Bij min of meer cruise rijden komt hij wel netjes op 6 à 8, wat hij altijd al deed.
Ik merk niks bijzonders aan het brandstofverbruik qua tankfrequentie t.o.v. eerder (halve tank -20l- op 250 km).
In de voorafgaande twee jaar heb ik nooit gezien dat hij boven de 10 kwam. En kwam hij bij wegrijden snel op vanaf 0,3, en bij uitrijden tot zeker 0,3 alvorens op ---,- te gaan.

Een kleine amnese:
enige tijd terug
- Tijdens accelereren (snelwegoprit) een soort knal, tegelijk gaat motorlampje aan en klinkt een piep met STORING UITLAATGAS op de boordcomputer.
  (handleiding: Als het lampje bij draaiende motor gaat branden, wijst dit op een defect in het injectie- / ontstekingssysteem of in de emissieregeling. De katalysator kan dan beschadigd raken).
- Die dag meerdere ritjes zonder problemen of veranderd rijgedrag gemaakt. Echter telkens bij starten komt piepje + melding en blijft motorlampje aan tijdens rijden.
- Na 3e keer starten/rijden (en tot heden) niet meer gezien en gaat motorlampje bij starten uit.
  (Ik heb begrepen dat een melding na 3e keer starten verdwijnt bij tijdelijke storing.)
- Uitlezing OBD geeft als CURRENT FAULT voor alle 4 cilinders (X=1,2,3,4):
  P020X - Aandrijflijn Injector Circuit - Cylinder X
4 dagen later
- OBD fault historie gerest; meldingen tot op heden nooit teruggekomen.
18 dagen later
- Voor het eerst valt ongewone uitlezing voor het momentane brandstofverbruik op.
  (N.B.: Ik merk verder dus niks bijzonders aan het rijgedrag.)

Het valt me verder op dat de OBD (goedkoop Chinees Bluetooth modelletje) via "Torque" op mijn Android autoradio geen uitlezing voor een MAF-sensor geeft. Wél voor de inlaatluchttemperatuur (Intake).
Als ik de connector bij het luchtfilter losmaak valt die temperatuur weg en gaat de motor bij stationair draaien behoorlijk jagen. Er komt overigens geen foutmelding op de boordcomputer. Na heraansluiting is alles weer normaal. Nou ja, behalve de l/100km dan.
Afbeelding Afbeelding

Zie ik spoken of is er misschien toch iets niet helemaal lekker met het motormanagement?
Weet iemand hoe die l/100km gemeten wordt en heeft het verband met het motormanagement of is het iets totaal aparts?
Laatst bijgewerkt door Faming op 09 jan 2021, 00:40, in totaal 1 keer bewerkt.
Faming
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 22 mei 2019, 13:23

Re: vreemde uitlezing momentane l/1ookm

Berichtdoor Maarten Deen » 23 mei 2019, 07:01

Ik gok dat hij nu op het gemiddelde verbruik van de rit staat, niet op het momentane verbruik.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: vreemde uitlezing momentane l/1ookm

Berichtdoor borntobewild » 23 mei 2019, 18:39

Dit is normaal bij sommige verbruik meters, oa. bij de 206 totdat je een bepaalde snelheid rijdt staat er altijd '---', dit doen ze zodat je niet schrikt dat als je optrekt je veel meer gebruikt wat je zelf ook aangeeft. 20l/100km is normaal bij optrekken. Dit stabiliseert zoals je ook al zelf aangeeft bij rijden op gelijkmatige snelheid.

De 206 cc van mn ouders deed het, hun 207 doet dat en mijn 308 deed dit ook.
Mijn 108 telt vanaf 0km/u, en daar heb ik tot nu toe bij het optrekken als hoogst 70l/100km.
Mijn mi16 heeft gelukkig een verbruiksmeter, en dat is maar beter ook.

Voor je andere problemen zou ik eens naar een garage gaan en uit laten lezen, dit is sowieso een goed idee als je een rare knal hoort met een motor storingslampje en een storing.
www.peugeot405club.nl Voor de 405 liefhebber
Afbeelding
Avatar gebruiker
borntobewild
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 24 jun 2005, 15:33
Woonplaats: Utrecht

Re: vreemde uitlezing momentane l/1ookm

Berichtdoor Faming » 01 jun 2019, 16:08

Dank je wel borntobewild voor je reactie.
Dat klinkt plausibel. Alleen snap ik niet waarom hij dat na 2 jaar opeens is gaan doen. Daarvoor liep de uitlezing altijd vanaf/terug tot zo'n 0,3. Nu niet onder de ca. 6.
Ondanks de hele voorgeschiedenis was er bij deze "omschakeling" zelf verder niks gebeurd. Wel had ik enige dagen ervoor Wynn's injector plus cleaner in de tank gegooid. Dat is inmiddels geruime tijd, en vele tankbeurten, geleden en de uitlezing heeft zich niet hersteld.

Heeft iemand enig idee hoe die uitlezing tot stand komt? Waar haalt de boordcomputer dit getal vandaan?
Faming
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 22 mei 2019, 13:23

Re: vreemde uitlezing momentane l/1ookm

Berichtdoor Faming » 04 jun 2019, 17:32

Nog een kleine, maar wellicht belangrijke, toevoeging.
Een heel enkele keer valt de snelheidsmeter uit; die blijft dan op nul staan. Als dat het geval is geeft de momentane l/100km continue ---,- aan, dus ook op cruise snelheid.
Pas als de snelheidsmeter het weer doet (soms spontaan, soms na herstarten), doet ook de momentane l/100km het weer; zij het natuurlijk op de eerder door mij beschreven afwijkende manier.
Faming
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 22 mei 2019, 13:23


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten