positionering krukas P205 na kapotgesprongen distributie

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

positionering krukas P205 na kapotgesprongen distributie

Berichtdoor Motorsense » 26 maart 2019, 23:26

Vorige week brak tijdens het rijden de distributie van mijn 205 Dixie. Hopelijk geen kromme kleppen, naar verluidt gaan die vrij bij een TU-motortje??? Klopt dit laatste überhaupt?
Anyway: setje besteld (riem + spanner + waterpomp en aan de slag).

"Probleem" is de afstelling. Het positioneren van de nokkenas was vlug gevonden (bout 10mm door pulley naar motorblok).

Maar hoe stel ik de krukas af? Ik vind twee merktekens op deze pulley: een ingefreesd streepje op de buitenrand, en een inkeping (groefje)in het asgat. Moet een van deze ergens naar gericht zijn? Het viel me op dat de inkeping/groefje in het asgat loodrecht naar beneden wijst als ik de eerste cilinder op het BDP plaats...

Ook op de nieuwe riem vind ik twee merktekens terug. En tot slot lees ik ergens dat je het best het vliegwiel vastzet met een paspen om zo de krukas op de juiste plaats te positioneren. Helaas vind ik hieromtrent enkel een filmpje terug op YouTube van een 206, en dus niet van een 205.

Iemand die wat licht in mijn duisternis kan scheppen?
Motorsense
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 16 maart 2019, 23:00

Re: positionering krukas P205 na kapotgesprongen distributie

Berichtdoor EJH405 » 27 maart 2019, 22:49

Ik denk dat je de Haynes Peugeot 205 manual nodig hebt!
Daarin staat oa de gehele procedure van de distributieriem beschreven.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: positionering krukas P205 na kapotgesprongen distributie

Berichtdoor Maarten Deen » 28 maart 2019, 08:05

Motorsense schreef:Vorige week brak tijdens het rijden de distributie van mijn 205 Dixie. Hopelijk geen kromme kleppen, naar verluidt gaan die vrij bij een TU-motortje??? Klopt dit laatste überhaupt?

Zoals ik in je bericht toen al zei: volgens mij is de TU-motor een interference motor dus schade aan de kleppen is zeer wel mogelijk.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: positionering krukas P205 na kapotgesprongen distributie

Berichtdoor EH Autoservice » 28 maart 2019, 09:45

Kromme kleppen gegarandeerd !

Vliegwiel wordt geblokkeerd met de 6 mm pen , op het vliegwiel zelf , als je voor de auto staat aan de rechterzijde , pen gast er aldaar van links naar rechts in .....
Nokkenas wordt op de nokkenaspoulie met een 10 mm pen in de kop geborgd .

Verstuurd vanaf mijn Power 3S met Tapatalk
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten