Pagina 1 van 1

Hoe anders is distributie vervangen bij DIESEL?

BerichtGeplaatst: 26 feb 2019, 15:33
door e de grood
Heb vaker distibuties vervangen, zonder problemen, maar dat waren altijd benzinemotoren. Nu wil ik distributie van 406 DIESEL (2000cc HDI) vervangen en heb de vraag; hoe anders is dat? Lees namelijk hier en daar dat ook de brandstofpomp wordt aangedreven door de getande distri-riem en dat je na vervanging van de riem de brandstofpomp OPNIEUW MOET AFSTELLEN.
Is dat zo, en hoe doe je dat?
Behalve de bekende regels deed ik zelf altijd ook het volgende, als extra veiligheid: als de oude riem er nog op zit, breng ik met witte correctielak tegenoverliggende merktekens aan op alle raakpunten van getande wielen en riem. Als de oude riem er af is, leg ik deze op de nieuwe en breng alle tekens over. Ben ik er als ik zorg dat de witte merktekens, bij de brandstofpomp en riem, na riemwissel ook weer tegenover elkaar liggen? Kun je de as van de brandstofpomp ook fixeren, zoals krukas en nokkenas-wielen? Of moet in alle gevallen de brandstofpomp toch opnieuw worden afgesteld, en hoe?
Veel dank voor uw suggesties.

Re: Hoe anders is distributie vervangen bij DIESEL?

BerichtGeplaatst: 27 feb 2019, 18:21
door A.B.203
Wil je heel simpel en zonder fouten werken dan zou je in de lengterichting de oude snaar er helemaal voor de helft af kunnen snijden met een stanleymes. Nieuwe erop leggen, zover mogelijk doorschuiven en dan de andere helft van de oude eraf en de nieuwe er daarna helemaal opschuiven. Neem aan dat je ook de waterpomp en spanrol vernieuwd en dan wordt het een heel ander verhaal.

Re: Hoe anders is distributie vervangen bij DIESEL?

BerichtGeplaatst: 28 feb 2019, 08:19
door EH Autoservice
Bij een HDI is er geen verschil met distributie van een benzine auto , aangezien je uitsluitend de krukas en nokkenas op tijd dient te zetten .
De brandstofpomp doet er niet toe wat betreft timing .........

Verstuurd vanaf mijn Power 3S met Tapatalk

Re: Hoe anders is distributie vervangen bij DIESEL?

BerichtGeplaatst: 03 maart 2019, 20:16
door e de grood
Dank AB203 voor die originele tip!
Maar ik ga de waterpomp ook vervangen, dus kan dat nu niet.
Heb inmiddels de overtuiging dat de brandstofpomp geen timing behoeft. Maar vraag me wel af waar vandaan het gerucht komt dat je na distributiewissel de brandstofpomp opnieuw moet afstellen.
Onderwerp verder wat mij betreft gesloten.

Re: Hoe anders is distributie vervangen bij DIESEL?

BerichtGeplaatst: 08 maart 2019, 15:51
door Keezx
Bij een oudere diesel met mechanische inspuitpomp moet je natuurlijk wel de pomp op tijd zetten....