206 wordt "warm" bij 130 km/h en koelt snel af bij 100

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

206 wordt "warm" bij 130 km/h en koelt snel af bij 100

Berichtdoor pascal206 » 08 jun 2018, 13:44

Mijn vriendin heeft een Peugeot 206 uit 2002. Zij heeft het probleem dat wanneer ze een tijd 130 rijdt, de temperatuurmeter oploopt tot in het rode.
Wanneer je daarna 100 gaat rijden zakt de meter ook zeer snel weer naar de bedrijfstemperatuur van +- 90 graden. (volgens mij daalt hij veel te snel).
Je kunt wel een hele dag met een buitentemperatuur van 30 graden tot de 100km/h rijden en de temperatuurmeter blijft netjes rondom het punt van 90 graden.
Tevens gebeurt het heel af en toe dat de meter naar 0 gaat en meteen weer op de juiste temperatuur springt. Ik weet niet of dit alleen gebeurt wanneer de temperatuur oploopt of ook wel eens bij bedrijfstemperatuur. Nou zegt 1 min beeld, meer dan 1000 woorden. Daarom heb ik er een video van gemaakt met ondertiteling.
https://youtu.be/TDSFt6ugNPg

Wat ik tot nu toe gedaan heb:
-ECU uitgelezen met ODB2 stekker: Foutcode: -P0115: Engine Coolant Temperature Sensor 1 Circuit (Powertrain, Generic)
-Temperatuursensor in/op het koelhuis vervangen
-Koelvloeistofniveau controleren

Het koelvloeistof is wel een beetje aan de bruine kant (denk ik). Maar aangezien de temperatuurmeter zo snel oploopt, maar ook zeer snel weer daalt lijkt me dit geen probleem.
Iemand enig idee waar ik verder naar kan kijken?
pascal206
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 08 jun 2018, 11:30

Re: 206 wordt "warm" bij 130 km/h en koelt snel af bij 100

Berichtdoor Keezx » 08 jun 2018, 17:49

De symptomen duiden op een beperkte capaciteit van het koelsysteem door b.v.:
-Half dichtzittende radiateur
-Thermostaat die niet helemaal opent
-Deels defecte waterpomp.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: 206 wordt "warm" bij 130 km/h en koelt snel af bij 100

Berichtdoor rubz405 » 08 jun 2018, 20:34

Met een vriend n x bij n 205 1.4 8v de waterpomp zonder tandjes aangetroffen...
Ook bruinige kvs (water erbij ooit) zelfde symptomen.
Gewoon helemaal weg geroest...
Nieuwe pomp en koelen als n tiet!

Succes!
Peugeot 306 cabriolet 2.0 (aut) '94
Peugeot 508 SW ALLURE 1.6 THP
Peugeot 205 1.3 GR '86
Peugeot 205 1.3 XR '87
rubz405
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 26 aug 2010, 09:21

Re: 206 wordt "warm" bij 130 km/h en koelt snel af bij 100

Berichtdoor pascal206 » 09 jun 2018, 19:41

Bedankt voor jullie reacties.

Thermostaat en radiateur kan ik de komende weken eraf halen en controleren.
Thermostaat wou ik controleren door hem in een pannetje warm water te leggen en kijken of hij volledig open gaat bij het aantal graden wat hij moet doen.
Kan ik de radiateur er gewoon afhalen en doorspoelen met water om te kijken of alles goed doorloopt?

rubz405, bedankt voor het delen van je ervaring. Keezx noemde de waterpomp ook. Ik weet niet of ik mijzelf kundig genoeg acht om de waterpomp te vervangen aangezien de distributieriem er dan ook af moet. Ik ga eerst de thermostaat en de radiateur controleren.

Waar ik nog wel mee zit, is dat de meter soms helemaal naar 0 gaat. Waar zou dat vandaan kunnen komen? Dat doet mij meer denken aan een contact wat niet goed gemaakt kan worden? (draadbreuk of massafout). Misschien zit ik helemaal fout. Maandag krijg ik de werkplaatshandboek van de 206 waardoor ik hopelijk kan zien hoe de elektrische schema's zijn.
pascal206
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 08 jun 2018, 11:30

Re: 206 wordt "warm" bij 130 km/h en koelt snel af bij 100

Berichtdoor EJH405 » 28 jun 2018, 23:57

Kun je dan ook gelijk de nummers van de draden naar de ventilator opzoeken? Daar is elders op het forum behoefte aan ivm verdenking van ventilator die schurend geluid maakt tijdens het rijden. Ik zou niet willen uitsluiten dat een haperende ventilator bij jou ook een rol speelt.

(Een scan van het schema is het allerbeste. :wink: )
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: 206 wordt "warm" bij 130 km/h en koelt snel af bij 100

Berichtdoor pascal206 » 07 jul 2018, 12:26

EJH405 schreef:Kun je dan ook gelijk de nummers van de draden naar de ventilator opzoeken? Daar is elders op het forum behoefte aan ivm verdenking van ventilator die schurend geluid maakt tijdens het rijden. Ik zou niet willen uitsluiten dat een haperende ventilator bij jou ook een rol speelt.

(Een scan van het schema is het allerbeste. :wink: )


Wat heb je precies nodig? Ik heb een werkplaatshandboek van een peugot 206 1998-2000. Heb het schema inmiddels gevonden. Mijn camera van mijn mobiel is te slecht om er iets duidelijks van te maken. Kun je omschrijven wat je wilt weten of de link posten naar het betreffende toppic?

Ik ben met mijn eigen probleem nog niet verder gekomen. Ik hoop in mijn vakantie er verder mee te kunnen. Vriendin hoeft vaak alleen maar door de stad heen dus is het probleem niet zo groot.
pascal206
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 08 jun 2018, 11:30

Re: 206 wordt "warm" bij 130 km/h en koelt snel af bij 100

Berichtdoor pascal206 » 28 apr 2019, 13:04

Ik wil iedereen even een update geven omtrent het probleem.
Het probleem is opgelost! Als eerst hebben we de radiateur en de thermostaat vervangen en het koelvloeistof vervangen. Hierdoor werdt het al iets beter maar het probleem was nog niet verholpen. Wat opviel is dat er erg veel gruis in het water zat. Het tonnetje zat vol met rotzooi. Alles gereinigd, helaas zonder resultaat. Dan was er in onze ogen nog één boosdoener over, de waterpomp. Deze bleek inderdaad de boosdoener te zijn. Plaatjes zeggen meer dan duizend woorden.

Afbeelding
Afbeelding

Deze had toch nog wel even kunnen blijven zitten? ;)

Dank voor jullie hulp en ik hoop dat iemand anders hier weer iets aan heeft.
pascal206
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 08 jun 2018, 11:30


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron