Mass Airflow Sensor

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Mass Airflow Sensor

Berichtdoor H.Klijn » 30 maart 2018, 15:31

Hallo,

ik heb sinds een jaartje nu een Peugeot 407 SW 1.8-16v uit 2006

Heerlijke auto!

Zo heb heb ik het idee dat hij wat vermogen mist. Als ik wat zoek op internet kan dit soms verholpen worden door de MASS Airflow sensor schoon te maken.
Nu zie ik de sensor niet direct zitten zoals hij als onderdeel veel op internet te zien is. zwate buis met een stekker aan de buitenkant.
Ik zie wel vanaf de luchtfilter een warte buis lopen, maar die komt uit op een aluminium onderdeel die aan het spruitstuk zit.
Weet iemand of dit inderdaad de sensor is en of je die gemakkelijk zelf kan demontreren en schoon maken met senor cleaner?

Verder heb ik af en toe een emmisie storing P0420. iemand een idee waar het euvel zit?

gr Harm
H.Klijn
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 07 maart 2018, 11:50

Re: Mass Airflow Sensor

Berichtdoor jerilo » 01 apr 2018, 14:28

Jou auto heeft geen luchtmassa meter maar een MAP sensor (inlaatdruk sensor)

De storingscode P0420 geeft aan "Katalysatorsysteem efficiëntie onder drempelwaarde (rij 1)".

Ik zou in dit geval eerst eens een 4-gasmeting laten uitvoeren om te kijken hoe de uitstoot is uit de uitlaat, hieraan kan je al veel zien hoe de verbranding is. Daarnaast goed naar de "longtime en shorttime fuel-trims" kijken in samenwerking met de signalen van de lambda-sonde's. En de waarde van de inlaatdruksensor (MAP) bekijken.
Op deze manier kan je al beoordelen of de motor teveel brandstof of te weinig, een rijk of arm mengsel maakt. De storingscode kan namelijk een gevolg zijn van een andere oorzaak.
Ik noem een paar voorbeelden, een EGR-klep die wat open blijft staan, een vacuumlek waardoor motor teveel lucht binnen krijgt, een verstopt luchtfilter waardoor je motor te weinig lucht binnen krijgt of een injector die slecht functioneert waardoor er teveel of te weinig ingspoten word in een bepaalde cilinder. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Daarom is diagnose enorm belangrijk.

Maar hiervoor heb je wel een diagnoseapparaat nodig.

Niet zomaar onderdelen gaan vervangen dit is op den duur veel duurder dan eerst een goede diagnose en daarna gelijk het juiste defecte onderdeel te vervangen.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten