Wat is wijsheid?!

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Wat is wijsheid?!

Berichtdoor Leeuw307 » 26 apr 2017, 17:12

Hallo allemaal,

Ik zit even met een dilemma en wie weet kunnen jullie mij helpen met goede adviezen.

Momenteel rijdt ik een Peugeot 308 1.6 HDI uit 2008. Afgelopen zondag startte ik de auto en het was PIEPPPP. Ik dacht al, "ohjee wat nu weer, na al dat gedoe met mijn vorige 307".
In het beeldscherm kwam te staan: Risico verstopping roetfilter.

Dus ik ben vandaag naar de Peugeot dealer gereden. Deze heeft de auto uitgelezen en daar kwam inderdaad uit dat het roetfilter verstopt is, of in ieder geval niet meer voldoende schoon gebrand wordt. De beste meneer aan de balie vertelde me dat een nieuw filter 748 eurootjes gaat kosten. Nu had ik al wat informatie ingewonnen en bij een andere Peugeot garage willen ze wel een gebruikt filter monteren voor 350 euro. Op mijn vraag hoe lang deze ongeveer mee gaat kreeg ik het antwoord "onbekend". Kijk, daar hebben we wat aan.

Nu zag ik bij Unlimited Tuning het zogeheten Endurance package. Dus DPF + EGR deleten en een "eco" chiptuning op de koop toe voor 750 eurootjes. Dit is natuurlijk niet helemaal volgens de regels maar vooralsnog is dit geen APK afkeur zover ik weet.

Nu mijn vraag aan jullie, wat is wijsheid? Ik verwacht nog ongeveer 2 jaar met deze te rijden (circa 100.000 km)
Leeuw307
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 26 sep 2014, 16:25

Re: Wat is wijsheid?!

Berichtdoor Martijn » 26 apr 2017, 20:34

De regels voor APK wijzigen gelukkig weer : door een foutje verdween de controle op roetfilter uit de keuringseisen. Straks is het weer sls het er af fabriek op zit moet het werken. Dus nu de boel uitprogrammeren geeft straks weer een uitdaging.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten