vraagje over slijtage nokkenas 207sw en smering.

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

vraagje over slijtage nokkenas 207sw en smering.

Berichtdoor 207sw » 28 sep 2016, 16:23

Hallo allemaal,

Eerst even voorstellen: Ik ben Hessel en rij sinds 3 jaar een 207sw 1.4 benzine uit 2008 met nu zo'n 160dkm op de teller. Deze heb ik gekocht bij een Peugeot dealer en daar is ie ook in onderhoud.
Op zich een fijne auto om te rijden en doet het altijd prima, is in prima staat maar ik ben laatst iets tegen gekomen waar ik niet heel gelukkig van word.

Vlak nadat ik de auto gekocht had viel het me op dat de auto veel olie gebruikte. ongeveer een liter per 1500km. Na een beetje op google te hebben gezocht bleek dit bij dit type motoren veel voor te komen. Ik vroeg aan de dealer wat ik kon doen om het olie verbruik toch wat te verminderen en deze raadden mij aan voortaan in plaats van 5W30, 0W30 te gaan gebruiken. (een beetje vreemd om dunnere olie te gebruiken leek me, maar het werd vaker gedaan is me verteld.)
In eerste instantie werd het olie verbruik inderdaad minder, maar nu, na bijna 2 jaar zit ik weer terug op het oude verbruik van ongeveer een liter op 1500 km.

Toen ik van de week olie ging bijvullen zag ik op mijn nokkenassen enorme slijtage. Het is een soort pitting in de nokkenassen (zie foto's).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit leek me geen goede zaak dus ik ben naar de dealer gegaan. Deze vertelt mij dat dit normale slijtage is na 160dkm maar ik kan me dit moeilijk voorstellen.
hierna heb ik uiteraard wat gegoogled wat mij inderdaad laat denken dat het niet helemaal normaal is. Het advies op internet verschilt wel. De een zegt doorrijden, de ander zegt direct vervangen. wat is wijsheid?

Heeft iemand ervaring met dit soort slijtage en wat is de oorzaak? Op internet vind ik veel dat het komt door verkeerde of onvoldoende smering. Hierdoor vraag ik mij af of de 0W30 misschien te dunne olie is waardoor dit heeft kunnen ontstaan. En is er iets dat ik kan doen om te voorkomen dat het erger wordt?

Alvast bedankt!

Hessel
207sw
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 sep 2016, 15:51

Re: vraagje over slijtage nokkenas 207sw en smering.

Berichtdoor jerilo » 28 sep 2016, 17:04

Ik vind dit geen normale slijtage. Ben al wat jaren werkzaam in de autowerkplaats en heb dit pas geleden ook meegemaakt met een 6 cilinder. Deze had ook slijtage op de nokkenas en klepstoters. Zo erg zelfs dat er een aantal stoters kapot waren en de motor op 5 cilinders liep.
Ik zou dit toch echt laten onderzoeken. Mijn eerste gedachten gaan uit naar een smeer tekort. Deze motoren staan wel bekend om olieverbruik maar ook om inwendige vervuiling. Bij de 6 cilinder bleek het aanvoerzeefje van de oliepomp verstopt te zitten waardoor er te weinig olie boven in de motor terecht is gekomen.
Ik zou dit als ik jou was toch eens onderzoeken. Bij pitting gaat de harde toplaag eraf waardoor je dus nog meer slijtage gaat krijgen op de tuimelaars.
Carter eraf en kijken hoe de oliezeef is, kan je gelijk kijken hoe vervuilt de motor is. Nokkenas demonteren kan je gelijk kijken hoe de nokkenaslagers eraan toe zijn. Eventueel ook gelijk kijken naar de drijfstanglagers, carter is er toch vanaf. Als dat goed is nieuwe nokkenas monteren daarna alles monteren en een motorspoeling met een goed product. Daarna nieuwe olie, gewoon de voorgeschreven 5w30 en filter monteren.
Maar zo niet door blijven rijden dit gaat echt problemen geven.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: vraagje over slijtage nokkenas 207sw en smering.

Berichtdoor 207sw » 28 sep 2016, 17:13

Bedankt voor je reactie! Ik ga er mee bezig!
207sw
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 sep 2016, 15:51


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 24 gasten