Indenor en CAV DPA vragen
Geplaatst: 17 okt 2015, 20:08
Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een aluminium geklonken motorsloep (ex marine ~1954). In deze sloep staat een Peugeot Indenor. De motor start redelijk goed en loopt eenmaal op temperatuur uitstekend.
Omdat hier op het forum veel kennis aanwezig is over deze dieselmotoren stel ik hier een aantal vragen.
Welk type Indenor is het?
Op de motor staan de volgende nummers: X491136X en 621286
De motor draait maximaal naar 2400 - 2600 toeren. Helaas is er geen toerenteller geinstalleed dus ik weet het niet zeker.
Op de CAV Roto Diesel staat: DPA R 3442702 4 88, een regel lager: 4400 en het serienummer is 088507W0
Ik denk dat het een XD88 is. Maximaal onbelast toerental 4400?
Filmpje van de motor: https://www.youtube.com/watch?v=3NgiBJqaGUE
De motor start vlot, maar loopt dan redelijk. De diesel knock is duidelijk hoorbaar en achter de boot ontstaan een mooie wit/grijze rookwolk. Als de motor warmer wordt verdwijnt de knock en rook en loopt de motor prima. Olie en koelwater niveaus veranderen niet merkbaar. De gloeistiften zijn nieuw en werken correct. Daarom denk ik dat de verstuivers wel eens gereinigd mogen worden. Zijn deze eventueel ook nieuw of gereviseerd te koop?
De olieleiding naar de cilinderkop die boven het vliegwiel langs loopt is vervangen door een flexibele leiding diagonaal over de kleppendeksel. Dit is erg onhandig voor het stellen van de kleppen dus ik wil graag een originele leiding monteren. Waar ik ik terecht voor onderdelen van deze motor?
Omdat hier op het forum veel kennis aanwezig is over deze dieselmotoren stel ik hier een aantal vragen.
Welk type Indenor is het?
Op de motor staan de volgende nummers: X491136X en 621286
De motor draait maximaal naar 2400 - 2600 toeren. Helaas is er geen toerenteller geinstalleed dus ik weet het niet zeker.
Op de CAV Roto Diesel staat: DPA R 3442702 4 88, een regel lager: 4400 en het serienummer is 088507W0
Ik denk dat het een XD88 is. Maximaal onbelast toerental 4400?
Filmpje van de motor: https://www.youtube.com/watch?v=3NgiBJqaGUE
De motor start vlot, maar loopt dan redelijk. De diesel knock is duidelijk hoorbaar en achter de boot ontstaan een mooie wit/grijze rookwolk. Als de motor warmer wordt verdwijnt de knock en rook en loopt de motor prima. Olie en koelwater niveaus veranderen niet merkbaar. De gloeistiften zijn nieuw en werken correct. Daarom denk ik dat de verstuivers wel eens gereinigd mogen worden. Zijn deze eventueel ook nieuw of gereviseerd te koop?
De olieleiding naar de cilinderkop die boven het vliegwiel langs loopt is vervangen door een flexibele leiding diagonaal over de kleppendeksel. Dit is erg onhandig voor het stellen van de kleppen dus ik wil graag een originele leiding monteren. Waar ik ik terecht voor onderdelen van deze motor?