Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Algemene (klus)tips en truukjes, wie heeft ze?

Berichtdoor Edzo » 08 dec 2006, 01:56

Ik mis nog 1 draadje......algemene tips en truukjes die handig zijn voor iedereen die (al dan niet ervaren) zelf aan zijn of haar auto klust.

Dit schoot me te binnen toen ik gisteren zelf een idioot simpele tip gaf, die met blijde verbazing werd opgepakt door een ervaren sleutelaar hier.

Ik denk dat sommigen van ons wel een paar truukjes of ideetjes ontwikkeld hebben om zo makkelijk mogelijk te klussen.
Het kan handig (en leuk!) zijn dit met anderen te delen, ookal zijn ze voor jezelf vanzelfsprekend geworden.
Niet iedereen heeft dezelfde handigheidjes bedacht, dus dat kan een mooie bloemlezing worden, en erg praktisch voor alle doe-het-zelvers hier.

Aarzel niet om ook soms simpel lijkende (of voor jou voor de hand liggende) dingen neer te zetten, sommige problemen kunnen soms een verbijsterend simpele oplossing hebben......
alleen er moet iemand zijn die juist deze bedenkt.

En ik denk dat het voor de beginnende sleutelaar een leuke stimulans oplevert, soms zijn de hindernissen niet zo hoog als ze lijken.....
Laatst bijgewerkt door Edzo op 08 dec 2006, 02:24, in totaal 1 keer bewerkt.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Edzo » 08 dec 2006, 02:13

De aftrap:

tip 1 : Wie geen 'Peugeotsleutel' heeft, (vierkantsleutel voor olie- en wateraftappluggen 'vierkante imbus' zeg maar)
Haal de deurkruk uit je garagedeur, en gebruik het stuk met de vierkante staaf als 'Peugeotsleutel'. De pasmaat is meer dan redelijk.

tip 2: Moertjes en boutjes in moeilijke hoekjes.
iedereen kent het probleem: te weinig ruimte voor de vingers, moertje valt, en verdwijnt natuurlijk midden onder de auto, of nog erger, in een motorblokopening waar-ie niet hoort.
Gebruik dik (kogellager)vet om het moertje op het boutje te 'plakken' het boutje in het gaatje te 'plakken'of om diezelven in een dop- ring- of pijpsleutel te 'plakken' als de eerste paar mm. van het schroefdraad eenmaal pakt heb je gewonnen .

tip 3: opbergen losse ty-wraps. Knip van 1 ty-wrap de 'kop'af, schuif de andere ty-wraps erop, (je krijgt een soort 'matje 'van tywraps) en als je 1 nodig hebt, trek je 'm er zo aan de andere kant af.

tip 4: Merken zetten op vliegwielen, nokkenas-wielen, -kettingen, brandstofpompwielen ed. (of teksten)
Tipp-Ex!! of ook verkrijgbaar: witte watervaste merkstiften.
Het voordeel van Tipp-Ex: het kleine kwastje voor de moeilijke hoekjes.

tip 5: Afgebroken draadeinden of bouten in het blok die je er niet uitkrijgt..en waar je moeilijk bij kunt.
pak een lasapparaat, (goedkoop Gamma-ding kan ook) Doe een paar keer een 'puntlas' bovenopelkaar op het achtergebleven stuk draadeind , en las er dan een boutje op. passend sleuteltje, en je draait 'm er zo uit.
Las kort, (1 sec.) en dan even een paar sec. pauze. Daarmee voorkom je teveel hitte-uitzetting van het achtergebleven stuk, wat tot beschadiging van het motorblok of cylinderkop kan leiden.

tip 6 : Afgebroken draadeinden waar je wel bij kunt komen met een boormachine. Boor een gat (niet te groot) in het draadeind, sla er een iets te grote torx-bit in, die je dus klemslaat, en draaien maar.

tip 7: lekke remcylinder en bang voor je remleidingen?
Bij het loshalen van een knelfitting in een remcylinder heb je het risico dat je remleiding tordeert.
Zo wordt dit zoveel mogelijk voorkomen: Draai de knelmoer heel beheerst een KLEIN stukje los (zit vaak erg vast, 'tik' is genoeg) haal de remcylinder los van de remankerplaat. Trek 'm voorzichtig een stukje naar buiten, en draai de cylinder van de moer af , terwijl je de moer goed vasthoudt met de passende sleutel.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor 403B-1963 » 08 dec 2006, 18:24

Hallo Edzo,

Prima idee :!: :!:

Ik zal s effe nadenken want ik heb ook wel eens wat geklooid met "onofficieele werkmethodes" waarbij een ander dan zei goh da's handig.
Weet alleen niet meer precies wat het ook al weer was, maar ik zal mijn restauratie perikelen eens nalopen en dan kom ik het vanzelf weer tegen.

Wie geeft gevolg aan het goede idee van Edzo :?:

Groeten Bevaros.
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor leffe 404 » 10 dec 2006, 13:28

Edzo schreef:De aftrap:

tip 1 : Wie geen 'Peugeotsleutel' heeft, (vierkantsleutel voor olie- en wateraftappluggen 'vierkante imbus' zeg maar)
Haal de deurkruk uit je garagedeur, en gebruik het stuk met de vierkante staaf als 'Peugeotsleutel'. De pasmaat is meer dan redelijk.


En ik maar klooien met een 3/8" ratelaar, gaat overigens ook best... :oops:
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor JT » 10 dec 2006, 17:44

Het idee is puik, maar ik kan niks verzinnen.
Het woord is aan de pro's !!!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Loshalen poeliemoer

Berichtdoor tjark63 » 29 dec 2006, 23:12

De centrale moer van de krukaspoelie kan gemeen vastzitten, ik gebruik de volgende truc: momentsleutel met goed passende dop op de poeliemoer plaatsen, klemzetten tegen de accu, bougiekappen losnemen en vervolgens de auto even starten. Klinkt nogal ruig, ik geef het toe maar het werkt prima. Let wel op de normale draairichting van de motor, moet rechtsom zijn (=met de klok mee) als je voor de auto staat met je gezicht naar de auto toe, dit klopt bij de ZDJL motor van de 505, voor andere types kan ik niet in staan!
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor jospop » 30 dec 2006, 19:16

Geen tip van hoogstaand niveau ......, maar kan wat tijd besparen...

Om de raamslingers van de 104 en 504 gemakkelijk te verwijderen heb ik een spijker waarvan ik de kop voor circa tweederde heb weg gevijld. Door de spijker (als je de binnenbekleding iets naar achter duwt) met het overgebleven stukje kop achter het klemmetje van verenstaal te haken (dat de slinger op z'n plek houdt), trek je het klemmetje gemakkelijk los. Werkt vele malen makkelijker dan een puntbektang. Wel voorzichtig dat je hem niet laat wegspringen of vallen, maar je hoeft hem er niet helemaal af te trekken.
Terug duwen kan met dezelfde spijker.

Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Bert » 30 dec 2006, 20:34

bovenstaande gaat ook heel goed met een splitpen waarvan 1 uiteinde een klein stukje haaks omgezet is.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Edzo » 31 dec 2006, 16:02

Losdraaien grote aandrijfasmoer, modellen met voorwielaandrijving:

Ik doe ook wel het volgende: twee wielbouten er weer indraaien, niet diagonaal tegenoverelkaar, maar ' naast' elkaar zogezegd. (Anders blokkeer je met de volgende handeling de toegang tot je aandrijfasmoer)

Daar een stootijzer of een lange stevige bandenlichter diagonaal tussensteken, en het uiteind daarvan op de grond laten rusten. (aan de goeie kant)
Dan de grote dop gebruiken om de aandrijfasmoer los te draaien, eventueel met behulp van een metertje pijp om de (stevige!) ratel, of stang van je doppenset te verlengen. Lukt altijd. :mrgreen: En gevaar voor losschieten o.i.d. is niet groot als je stootijzer maar diagonaal genoeg staat.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor leffe 404 » 01 jan 2007, 22:38

Tips





Tips overzicht

Tip1 Voorkom roest om de voorruit.

Tip2 Voorkom roest aan de onderkant van de deur.

Tip3 Onderzijde van de deur roestvrij houden.

Tip4 Na de pekel lekker in de regen rijden.

Tip5 Voorruit schoonmaken.

Tip6 Voorkom vast plakkende deurrubbers in de winter.

Tip7 Voorkom beslagen autoruiten aan de binnen kant.

Tip8 Raamsnor schoonmaken.

Tip9 Deurruit soepel open en dicht draaien.

Tip10 Deurruit zakt steeds naar beneden, wat doe je er aan?






Tip 1 Voorkom roest om de voorruit.

Vaak is de afdichting tussen de raamsierlijst en/of rubber niet goed meer, vooral bij oudere auto’s. Het gevolg is dat soms de raam/dakstijl onder de lijst of rubber doorroest.

Om dit tegen te gaan of als het soms al door geroest is, kunt u de volgende maatregelen nemen.



Indien er nog geen roest is:

* Maak de naad zo schoon mogelijk.
* Zorg dat het goed droog is, evt. een warme droge dag weer afwachten.
* Licht de ruitrubber een stukje op, gebruik desnoods een kleine houten spatel om lak beschadiging te voorkomen.
* Smeer de rand zo diep mogelijk in liefst met zuurvrije vaseline.
* Met een droge doek daarna het overtollige verwijderen.



Indien al roest zichtbaar is of door geroest is:

* Maak de naad zo schoon mogelijk
* Zorg dat het goed droog is, evt. een warme droge dag afwachten.
* Spuit met een spuitbusje een ML product op de plaatsen waar het geroest is.
* Veeg na 30 minuten het overtollig product weg, als het ware droog vegen, als er te veel achterblijft is het mogelijk dat het ruitrubber gaat opzwellen (voorzichtig dus).
* Smeer de rand zo diep mogelijk in liefst met zuurvrije vaseline.
* Met een droge doek daarna het overtollige verwijderen.



Zuur vrije vaseline tast geen rubber en lak aan en zorgt dat er geen water meer kan indringen.

ML product is een dun vloeibaar antiroest middel dat een hoge penetratie heeft en lang vloeibaar blijft. (Dinitrol ML)

Deze producten zijn o.a. verkrijgbaar bij een antiroest station of automaterialen zaak



Deze tip is ook goed bruikbaar voor de daklijst van uw caravan, om deze tijdelijk waterdicht te krijgen

Terug naar de bovenkant van dit document




Tip 2 Voorkom roest aan de onderkant van de deur.

Kijk maar eens aan de onderkant van de deur, het is daar altijd vuil en nat. Vaak roest de omgefelsde rand al een beetje. U kunt hier het volgende aan doen:



* Verwijder het rubber uit zijn gootje (lang niet bij alle merken en typen auto’s) dit gootje ziet er uit als een rail. Soms zit het rubber met plastic klemmen vast, als hier geen roest om heen zichtbaar is laat u het zitten. Zijn ze vast geplakt uiteraard ook laten zitten. We moeten niet moeilijk doen.
* Maak de onderzijde van de deur schoon gebruik bijvoorbeeld schoon water en een spons en maak het droog.
* Schrap met een scherp voorwerp, bijvoorbeeld een kleine platte schroevendraaier, de roest weg.
* Nu kunt u kiezen door eerst een primer, een zink primer bijvoorbeeld, aan te brengen en daarna te lakken. Of, spuit of kwast een dun laagje ML product op de beschadigde delen. Laat deze ML dan drogen en kwast dun een laagje onderzijde coating over de ML heen.
* Heeft u gekozen voor de lak, zet na een paar dagen alsnog een dun laagje ML over de lak laag heen. Na een uurtje veeg u het overtollige met een droge doek weg zodat er nog een dunne film laag achter blijft.
* Zet evt. het gootje waarin de deur rubber inzit eerst vol met zuur vrije vaseline voordat u het rubber terug plaatst.

Terug naar de bovenkant van dit document




Tip 3 Onderzijde van de deur roestvrij houden.

Door het onderstaande te doen zult u versteld staan van het effect op de lange duur

Omgefelsde randen van deuren zijn bijna altijd met een PVC kit randje bedekt. Het probleem hiervan is dat PVC hard wordt en daardoor porreus wordt. Aangezien het daar altijd vochtig is ontstaat daar na een aantal jaren roest. Dus als uw daar geen roest wil

Doe dan het volgende:



* Maakt de onderzijde goed schoon evt. met water en spons.
* Droog de onderzijde goed.
* Spuit of kwast een dun laagje ML product.
* Laat dit even aandrogen.
* Met een droge doek veegt u het overtollige weg, zorg er wel voor dat het tussen de randjes blijf zitten. Het weg vegen is niet echt nodig.
* Zet evt. het gootje waarin de deur rubber inzit eerst vol met zuur vrije vaseline voordat u het rubber terug plaatst.

Terug naar de bovenkant van dit document




Tip 4 Na de pekel lekker in de regen rijden.

Al heeft u maar één keer in de pekel gereden of u weet het niet zeker, doe dan het volgende. Ga na de pekel periode in de regen rijden. Misschien lijkt dit vreemd maar doordat de waterdamp die dan ontstaat onder uw auto, en vooral in en voor de motorruimte, wordt de pekel door de waternevel verdund en is dan uiteindelijk verdwenen. Doe dit wel met belijdt.

U kunt ook met een waterstraal met sproeikop gebruiken om alles goed schoon spoelen. Ook niet de lak en wielkasten vergeten. Er is geen hoge waterdruk voor nodig. Doe dit wel op een auto wasplaats.

Terug naar de bovenkant van dit document




Tip 5 Voorruit schoon maken.

U kent dat wel, het gaat regenen, ruiten wisser aan en het zicht is gelijk nog slechter. Alles wat u dan nodig heeft om snel en voor lange tijd de voorruit schoon houden is een krant.

Vouw de krant zo op dat veel zwart zichtbaar is. Maak de krant goed nat en wrijf stevig over de ruit, het grafiet dat in de drukinkt zit, verwijderd namelijk bijna alle verontreinigingen. O.a. vettige neerslag en siliconen. Af en toe met een afwasmiddeltje uit de keuken het rubber van de ruitenwisser schoonmaken heeft ook veel resultaat en de wisser gaat iets langer mee. Let wel op dat u het rubber van de ruitenwisser niet verschuift in zijn steun.

Terug naar de bovenkant van dit document




Tip 6 Voorkom vast plakkende deurrubbers in de winter.

Om deurrubbers soepel te houden en vast vriezen in de winter te voorkomen, kunt u de rubbers dun insmeren met vaseline of met talk poeder.

Terug naar de bovenkant van dit document

Tip 7 Voorkom beslagen autoruiten aan de binnen kant.

Neem een schone doek doe daar een beetje afwasmiddel op dat u met de vaat in de keuken gebruikt en maak daarmee de ruiten van binnen schoon.

Terug naar de bovenkant van dit document




Tip 8 Raamsnor schoonmaken

Soms komen er van die strepen op de deurruit. De oorzaak is bijvoorbeeld het verharden van de snor waardoor vuil vast blijft zitten, dit vuil maakt dan krassen op de ruit en dat is zonde.

Om dit te voorkomen neemt u een houten spateltje, wind er een lapje omheen dat u vooraf een beetje nat heeft gemaakt met een ontvetter (wasbenzine) of met een huishoudelijk afwasmiddel afhankelijk van het soort vuil. Steek dit tussen de snor en de ruit in en maak zo de binnenkant van de snor schoon.

Terug naar de bovenkant van dit document




Tip 9 Deurruit soepel open en dicht draaien.

Draai de deurruit helemaal naar beneden en smeer voorzichtig de ruitgeleider in met vaseline,

Draai enkele keren de ruit omhoog en naar beneden, smeer evt. de geleider nogmaals in.

Terug naar de bovenkant van dit document






Tip 10 Deurruit zakt steeds naar beneden, wat doe je er aan?

Draai de deurruit geheel goed dicht, en let dan op hoe de raamslinger staat, door het gewicht van de slinger is er een druk op het mechaniek. Let dus op of monteer de slinger zodanig dat als hij naar beneden gaat de ruit omhoog wordt gedraaid.

Bron ;

http://www.anti-rust.com/html/sbs6tips.htm#_Toc22476409
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Robert_Eefting » 02 jan 2007, 20:50

Ook een paar tips

- Vastzittende (gloei)bougie's losmaken met spiritus. Beetje heen en weer draaien dat het er goed tussenkomt.

- Remschoenen bevestiging.
Ik gebruik op het werk de griptang, hiermee pak ik het ringetje vast waar het stokje doorkomt. Dit is veel makkelijker dan bijv. w.pomp tang.

- Ook remleiding bij de remcilinder zit vaak erg vast, gebruik ik vaak ook direct de griptang. Goed strak erop en even laten schrikken, door een felle tik met je vuist erop. Gaat ie zo los.

Gr.
Robert
Avatar gebruiker
Robert_Eefting
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 01 dec 2006, 20:34
Woonplaats: Ruinerwold

Berichtdoor Edzo » 03 jan 2007, 02:52

Remschoenen bevestiging.
Ik gebruik op het werk de griptang, hiermee pak ik het ringetje vast waar het stokje doorkomt. Dit is veel makkelijker dan bijv. w.pomp tang.


Doe ik ook !! En wat is dan de kleine griptang met puntbekken een superstuk gereedschap!!
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Edzo » 30 jan 2007, 03:02

het meenemen van vloeistoffen onderweg:

vaak kopen wij vloeistoffen (olie, ATF-olie, koelvloeistof, ruitewissersop) in 5-liter verpakking, of misschien nog wel groter.

Handig meenemen kan je dit in de plastic PET-flessen (cola,Spa, ed.)
liter-of anderhalve literverpakking, en niet gevoelig voor deze chemicalien.

En je hoeft niet te klooien met een trechtertje voor het vullen onderweg.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Edzo » 30 jan 2007, 03:14

onlangs gelezen tip:

Auto's in de winterstalling krijgen vaak 'vierkante'banden van het stilstaan.
Oplossingen: opbokken (gedoe), of dure rond voorgevormde platen kopen waar je de auto met de wielen oprijdt.


Aangedragen goedkope oplossing:

Koop dikke isolatieplaat, (piepschuim, zachte PUR/PIR schuim) snij er stukken van die ruim onder de wielen passen, schuin die aan 1 kant af, (ivm. het oprijden)
Zet de auto erop, en na een paar dagen drukt de auto door z'n gewicht de vorm van de banden in het schuim. Voila.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Edzo » 30 jan 2007, 03:29

geen groot formaat slangklem bij de hand? (noodreparaties slangen, of uitlaat)

draai een paar kleinere helemaal open, en draai ze 'kop-staart' aan elkaar vast, op die manier bereik je een veel grotere diameter.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Autolak, klaar terwijl je wacht

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 feb 2007, 18:02

Veel moeite gedaan om voor mijn 104 de juiste lak te bemachtigen, aanvankelijk niet verder gekomen dan de receptuur per kilo op de site van Spies Hecker. Met wat rondbellen in Groningen kwam ik op onderstaand adres in de wijk Beijum-Noord terecht. Ring Oost Groningen afslag Beijum Noord nemen, 1e afslag links is Heratemaheerd, en dan eind van de straat aan de linkerkant, makkelijk te vinden.

Afbeelding

Vanmorgen gebeld om de code door te geven, vanmiddag stonden er al twee spuitbussen op de balie op me te wachten! Bedrijf heeft eigen mengapparatuur. Kosten E 19,00 per bus van 400ml. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Bert » 20 feb 2007, 19:33

wil je een oliekeerring monteren en je hebt geen montage gereedschap, dan kun je een geleidebus(je) maken van een stuk stevig plastic ( van b.v een werkordermap ) draai daar een koker van en schuif de keerring daaroverheen in de passing, je kan de keering op zijn plaats tikken door de oude keering op de nieuwe te zetten.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor JT » 01 maart 2007, 23:55

Ik weet er ook één! Vandaag ervaren, heb m van de week laten komen.
Het ziet er belachelijk uit, maar het werkt heel comfortabel. Een "mijnwerkerslamp"! Je zit normaal gesproken altijd in eigen licht en dat tl'etje draait altijd zo dat het helderste deel recht in je gezicht schijnt.
Met dat ding op je hoofd heb je perfect licht op de plek waar je het op dat moment nodig hebt.
De mijne heeft verschillende led's in drie standen lichtopbrengst en met 3 aaa batterijen helemaal niet lastig/zwaar op je hoofd.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Mockenrue » 02 maart 2007, 23:36

Ik zeg, fotootje, JT 8)
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor AMPlas » 23 maart 2007, 11:08

weet niet of het een echte tip is en of het een juiste manier van werken is, maar;

om de kleppendeksels van de V6 te demonteren hoef je niet de hele motor/subframe te laten zakken; door het loshalen van de gehele remservo en het aluminium blokje op het binnenscherm (waar de remleidingen doorheen gaan) heb je precies genoeg speling om het kleppen deksel te verwijden (naar onderen schuiven)

kreeg via een PB de vraag hoe ik het verwijderen van de kleppendeksels voor elkaar had gekregen zonder het subframe los te halen, vandaar dit berichtje. Maar misschien is dit geen algemeen probleem :roll:
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

geen wielmoeren beschadigen

Berichtdoor Harrie » 25 maart 2007, 19:25

Vanmiddag mijn kruissleutels aangepast:
dopje van 304 (na 1977) wielbout in de dop
van 22 gelijmd. Nu heb ik een kunststofbeklede
dop aan de kruissleutel met S 19.
Bedoeld voor de verchroomde moeren van LM-velgen.
Merkteken met tape voor sneller werken en vergis uit te sluiten. zie foto.
Afbeelding
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor 403B-1963 » 25 maart 2007, 20:57

Betreft motor uitbouwen bij een Peugeot 403

Volgens de bekende Vraagbaak van Olieslager kan je de motor op twee manieren uit bouwen. 1 alleen de motor (dus zonder versnellingsbak)
of 2 de motor met versnellingsbak.

Als je voor optie 1 kiest lukt het niet op de manier die door olieslager beschreven wordt.
Je moet ook de carterpandeksel demonteren. Deze blijft, hoe je ook draait kiept of wat dan ook, geheid achter de traverse hangen.
Dus carterpandeksel demonteren.
Maar pas nu op, het gaat nu nog maar net en veel kans dat je de oliepomp beschadigt want die blijft maar een halve cm vrij van de traverse.

Veel makkelijker (en sneller) is het om de motor samen met versnellingsbak te demonteren en indien nodig buiten de auto te splitsen.
Scheelt ook nog een heel gepruts met het in de motorruimte op bijna onberijkbare plaatsen de bak los te maken van de motor.

Succes Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Springuin » 29 maart 2007, 21:57

Peugeot 205 met XY7 blok:
Al doende leert men: Na het vervangen van mijn bougiekabels bleeft een van mijn bougiekabels stug volhouden dat hij zich niet zo thuisvoelde. Na een km of 5 voelde je dat de motor zich inhield en op een gegeven moment was het helemaal mis en ging ie op 3 cylinders lopen. Een blik onder de motorkap wees uit dat een van de bougiekabels helemaal los lag. Er weer instoppen hielp maar even. Vervolgens heb ik de kabel wat minder lengte gegeven zodat de 'plug' niet meer eruit kon komen. Dit hielp wel, maar toch kwam de kabel iets omhoog.

Zo een tijdje doorgereden totdat ik besloot dat er toch maar een structurele oplossing moest komen. Wat bleek: de bovenkant van de desbetreffende bougie miste het deel waar de kabel op vastgeklemd hoord te zijn: er was alleen een dun stukje schroefdraad :? Ik had de oude kabels nog niet echt weggegooid, en inderdaad dat moertjeachtige ding (is daar een naam voor?) zat nog in de oude kabel.

Dat probleem opgelost en vol goede moed weer op pad, maar helaas: probleem nog niet opgelost. Ik veronderstelde dat de kabel niet goed meer klemde en trok een andere kabel eruit om te vergelijken. Wat bleek: het klemmetje aan het eind van de kabel zat veel verder naar binnen dan hoort; de kabel en de 'plug' kunnen enigszins schuiven t.o.v. elkaar. Naja, als het goed is is het nu echt opgelost :D

Dus de tip als er een bougiekabel los blijft komen:
- controleer of het bovenkantje wat op de bougie opgeschroefd zit en bedoeld is om je kabel vast te klemmen niet toevallig in je oude bougiekabels is blijven zitten
- controleer of de kabel niet verschoven is tov de grote kunststof 'plug'. Dan klemt de plug een beetje, maar de kabel zit niet vast en het hele zaakje blijft dus loskomen.
Rode 205 accent uit '90
Springuin
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 08 jan 2007, 13:42

Berichtdoor Edzo » 30 maart 2007, 11:05

BINNENKORT IN DE HANDEL:

Speciale uitgave van Oldtimer Markt/ Oldtimer Praxis : Sonderheft: ' Tipps & Tricks'

Bundeling van jaren verzamelde tips en truukjes, van de professional en de hobby-monteur/ O. P. lezers.

100 pagina's veel nuttigs, grappigs en foto's.

Verkrijgbaar bij een goed gesorteerde tijdschriftenhandel die O.M. en O.P. normaal ook verkopen.

Wees er snel bij, kenners laten ze de deur uitvliegen! .

Is net fris uit, was te koop bij hun stand op de Techno Classica, maar staat nog niet op hun website, zo vers!
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor GoodOldDiesel » 07 apr 2007, 18:33

Edzo schreef:Losdraaien grote aandrijfasmoer, modellen met voorwielaandrijving:

Ik doe ook wel het volgende: twee wielbouten er weer indraaien, niet diagonaal tegenoverelkaar, maar ' naast' elkaar zogezegd. (Anders blokkeer je met de volgende handeling de toegang tot je aandrijfasmoer)

Daar een stootijzer of een lange stevige bandenlichter diagonaal tussensteken, en het uiteind daarvan op de grond laten rusten. (aan de goeie kant)
Dan de grote dop gebruiken om de aandrijfasmoer los te draaien, eventueel met behulp van een metertje pijp om de (stevige!) ratel, of stang van je doppenset te verlengen. Lukt altijd. :mrgreen: En gevaar voor losschieten o.i.d. is niet groot als je stootijzer maar diagonaal genoeg staat.


Nog simpeller, Voordat je alle demontage begint. Stalenvelg voorop. Auto gewoon op banden laten staan. Zorgen dat de borging van de moer weg is (splitspen of deuk). Sleutel op de moer zetten, Hydraulische garagekrik onder de sleutel en krik nu de sleutel omhoog, daar je het gewicht van de auto opkrikt, komt er genoeg druk op te staan....

Kijk wel uit voor eventueel losschieten of breken van gereedschap!
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Volgende

Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten