Doe het zelvers

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Doe het zelvers

Berichtdoor tjark63 » 04 aug 2006, 00:26

Ik lees regelmatig post van goedwillende doehetzelvers, zonder enige basiskennis van autotechniek, die toch zelf willen sleutelen. Ik wil niet de onderwijzer uithangen (ik heb er genoeg in mijn familie) maar wil toch graag een algemene tip geven: schaf een werkplaatshandboek aan van jouw voiture voordat je ergens aanzit en misschien meer goed dan kwaad aanricht. De engelstalige Haynes manuals zijn uitstekend, veel beter dan de Olieslager boeken. Een beetje Engels moet je wel kunnen uiteraard. Verder lees ik tussen de regels door dat veel mensen geen kaas hebben gegeten van electrotechnische zaken. Nog een tip: zorg voor het juiste bedradingsschema, zonder begin je niet veel. Ik heb ooit een werkplaatsboek aangeschaft met de schema's van diverse oude Peugeots (104,205,305,505,605,604,J7,J9) wie een kopie wil moet zich maar even melden (niet van het hele boek, is wel enige honderden pagina's). Veel sleutelplezier, ik ga zaterdag met de 505 naar Frankrijk.
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor JT » 04 aug 2006, 09:01

Weet je dat in toenmalige gebruikershandleidingen ook veel nutiige info staat? Inhouden, welke vloeistoffen, intervallen, van de toenmalige automobilist werd veel meer verlangd.

Inderdaad bespaart een RTA (Revue Technique Automobile (oid), Frans is toepasselijker bij onze voitures!) of werkplaatshandboek veel vragen en tijd.
Op ebay komen ze ook regelmatig voorbij en met een beetje zoeken vind je vaak ook gescande versies op internet en op dit forum.

Ikzelf heb alle onderliggende documentatie gescand en in geprinte vorm in mappen zitten, die gaan lekker mee op reis, altijd handig...
Blijven de orginele ook mooi schoon.

De boeken gaan natuurlijk wel van een bepaald basis-kennis-niveau uit. Toen ik begon met sleutelen, moest ik ook, vaker dan eens, even slikken bij de teksten.

Tjark heeft gelijk, veel info staat in de boeken en vaak staat al e.e.a. op het forum. De zoekfunctie geeft helaas niet altijd direct de juiste antwoorden, dus mijn idee is, blijf de vragen wel gewoon stellen, een tip is snel gegeven!

Veel sleutelplezier gewenst!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Daniël » 04 aug 2006, 09:44

Ik heb wel het idee dat ik tot Tjarks doelgroep behoor: een echte 'wanna be' doe-het-zelver :wink: Ik weet echter van mezelf dat ik eerder te weinig durf te doen uit onzekerheid dan dat ik iets te snel kapot maak. Het voordeel is dan wel dat, als ik bijvoorbeeld Wim iets heb zien maken, ik dan voor de volgende keer wel denk: dat ga ik zelf proberen! Elke keer valt het me op dat de 504 technisch heel basaal en logisch in elkaar zit.
Deze zomer heb ik trouwens een weekje autosleutelcursus gedaan: je leert er veel van, zowel theoretisch als praktisch, maar vooral dat je op een gegeven moment het gewoon zelf moet proberen. Een goede handleiding is dan inderdaad onontbeerlijk. Ik zelf heb een Olyslager vraagbaak en een Owners Workshop Manual (van Kenneth Ball): beide via marktplaats op de kop getikt. En van dit forum heb ik ook al veel geleerd. Altijd goed om te weten dat je met domme én slimme vragen hier terecht kan! :D
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten