C-matic, Coupleur-Jaeger en andere halfautomaten

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Evert G.D » 08 jun 2006, 23:23

Ayskes, een GSA C-Matic is redelijk zeldzaam. Een vriend van mij heeft er twee, waarvan 1 in rijdende staat. Niet helemaal perfect, maar wel een leuke GSA. Afgelopen weekend nog met de Peugeot 504 en de GSA naar Frankrijk geweest! :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor patje74 » 08 jun 2006, 23:26

Die van mij is een GS, de voorloper van de GSA. Te herkennen aan de chrome-bumpers (bij de GSA is dit van kunststof), raamstijlen en dat soort details. De GSA heeft tevens een achterklep waarvan het ruit mee open gaat, bijzonder handig overigens.
Sorry, geen Peugeots, wel Citroëns! www.citrofiel.net

GS Club C-matic '78
BX 16TRS '85
2CV6 Special '81
HY Camper '71
Avatar gebruiker
patje74
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 13 jan 2006, 00:40
Woonplaats: Mantgum

Berichtdoor Evert G.D » 08 jun 2006, 23:36

Die is volgens mij dan nog zeldzamer. Overigens heeft die vriend van mij ook een GS, oranje met oranje binnenbekleding, had 'ie eigenlijk voor het WK Voetbal rijdend moeten hebben :mrgreen: Is dacht ik ook een handgeschakelde.

Probleem bij de C-matics (ook o.a. voor de CX) schijnt op termijn de speciale versnellingsbakolie te zijn, die schijnt nu nog wel verkrijgbaar te zijn, maar er wordt volgens hem geen nieuw meer gemaakt, dus als het op is, is gissen wat er dan in moet. :roll:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor patje74 » 08 jun 2006, 23:43

Mijn bak loopt inmiddels al weer 30.000Km probleemloos op ATF-dextron er in. Officieel moet er Total T-fluid in, dit is nu al slecht verkrijgbaar. En Total doet erg geheimzinnig over de fiscositeit en samenstelling.
Maar in de praktijk blijkt ATF goed te werken. Of dit voor CX-en ook zo is, weet ik niet. Het princippe van die C-matic is erg anders.

Het aller grootste probleem is dat de spoel die een kleppenhuis in werking zet om de hydaulische koppeling aan te sturen, erg kwetsbaar is. En deze is niet meer verkrijgbaar. Ik heb om zo'n spoel te bemachtigen een volledig blok + bak moeten kopen uit België.

Maar we gaan erg offtopic... :oops:
Sorry, geen Peugeots, wel Citroëns! www.citrofiel.net

GS Club C-matic '78
BX 16TRS '85
2CV6 Special '81
HY Camper '71
Avatar gebruiker
patje74
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 13 jan 2006, 00:40
Woonplaats: Mantgum

Berichtdoor Mockenrue » 09 jun 2006, 00:17

Ben a-technisch, maar is C-Matic vergelijkbaar met Jaeger koppeling in 403/404 ?
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2745
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor Evert G.D » 09 jun 2006, 01:56

Yep, ben ook niet zo technisch op dat gebied, maar een C-Matic van Citroen is een halfautomaat, zoals je die ook had op de 403 en 404. Overigens ook op de Simca 1000 / 1100 en meen ik te weten zelfs op de (wanstaltige) Austin Allegro. :mrgreen:
Alleen was het systeem van 403/404 (Jagerkoppeling) een iets ander principe, volgens mij. Die Jager-koppeling werkte nog met een soort vliegwiel, gevuld met ijzerpoeder, dat de koppeling langs magnetische weg bediende. Is volgens mij bij de C-Matic van Ctiroen anders (moderner), maar we hebben het natuurlijk ook wel over een behoorlijke periode die daar tussen ligt, de GS/GSA is min of meer te beschouwen als een tijdgenoot van de 504 (de 504 is zelfs nog een jaartje of wat ouder, maar is natuurlijk lang gebouwd, zodat ze elkaar aardig overlapten).
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten