waarmee zou ik het kit van de koplamp (j7) kunnen oplossen?

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

waarmee zou ik het kit van de koplamp (j7) kunnen oplossen?

Berichtdoor m&m » 10 mei 2006, 18:07

Hallo,

Waarmee zou het kit dat het glas op de reflector zit opgelost kunnen worden, zonder dat het glas beschadigd?

heb doorgeroeste reflectors, en twee lampen via marktplaats gekocht. Bij aankomst was er 1 aan diggelen, en heb het glas verder verwijderd, en wou het glas van de oude lamp gaan gebruiken voor de goede reflector.

Nu heb ik wel speciale kit oplosser gezien, maar dat koste bijna 50 euro voor een blik.. :shock:

b.v.d.

Marco
Avatar gebruiker
m&m
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 01 aug 2005, 21:40
Woonplaats: achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 10 mei 2006, 19:05

@Marco;

Bij mijn 104 heb ik een beschadigde lens er voorzichtig afgesneden. daarna de op te lijmen lens en de reflectorrand met een mesje rondom ontdaan van oude resten lijmkit. Vervolgens de reflectorrand en de rand van de nieuwe lens ontvet, voorzichtig op beider randen een strookje nieuwe kit aangebracht en de lens op de reflector gezet. Overtollige kit kun je na het drogen achteraf met een mesje verwijderen. Beide delen tijdens het drogen een beetje aandrukken. Met de kit niet te royaal maar ook niet te zuinig, anders ontstaat door lekkage condens in de lamp welke je reflector ruineert. En neem voldoende droogtijd in acht. Succes, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Jeetje » 10 mei 2006, 21:05

Heb je Cibié koplampen?

Ik heb nog een goede gebruikte voor je liggen voor € 10,00 plus € 5,50 verzendkosten, of een spiksplinternieuwe voor € 25,00 plus € 5,50 verzendkosten....
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor m&m » 10 mei 2006, 21:27

Jeetje schreef:Heb je Cibié koplampen?

Ik heb nog een goede gebruikte voor je liggen voor € 10,00 plus € 5,50 verzendkosten, of een spiksplinternieuwe voor € 25,00 plus € 5,50 verzendkosten....


Hoi Jeetje,

Nee, ducelier. :(
Hoorde net van van mijn vriend dat we misschien een slooper j7 (verrot) kunnen kopen, als de kijker die net voor ons was het af laat weten.
Als dat zo is, dan post ik het wel even, voor degene die nog wat nodig heeft.. Die moet dan snel gestript worden.

Groet,

Marco
Avatar gebruiker
m&m
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 01 aug 2005, 21:40
Woonplaats: achterhoek

Berichtdoor m&m » 10 mei 2006, 21:33

M. van der Meulen schreef:@Marco;

Bij mijn 104 heb ik een beschadigde lens er voorzichtig afgesneden. daarna de op te lijmen lens en de reflectorrand met een mesje rondom ontdaan van oude resten lijmkit. --===knip===---


Hoi,

De Lens (glas) had je er dus al uit?
De goede lenzen die we nog hebben, zitten nog in de bus, dus aan de reflector. Daar kom je niet met een mesje bij. Of zou met een dremel en een slijpschijfje het randje van de oude reflector door moeten slijpen.. dat zou nog een idee zijn, zodat ik er dan een mesje achter zou kunnen halen.

Dacht in eerste instantie de oude in een bad te leggen zodat de kit los zou laten en de lens van de oude reflector afgepakt kan worden.

Groet,

Marco
Avatar gebruiker
m&m
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 01 aug 2005, 21:40
Woonplaats: achterhoek

Berichtdoor Bert » 11 mei 2006, 07:01

koplampglazen kun je weer vastzetten met gewone siliconenkit, alles goed ontvetten , een randje siliconenkit erop, glas plaatsen en vastzetten met een paar " postbode elastieken " 24 uur laten drogen en alles is weer ok.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor M. van der Meulen » 11 mei 2006, 17:15

Het rechter glas van de 104 was bij aankoop aan de bovenkant gebarsten en door de eigenaar met brede tape dichtgemaakt. Bij verwijdering van de tape kon ik er gemakkelijk een hoekje glas van wegnemen, daarna ging een mesje heel eenvoudig rondom tussen reflector en lens.

Bij de linker lamp was kennelijk verkeerde lijm gebruikt bij een eerdere reparatie. Een soort Velpon, wat bij het drogen op niet-absorberende onderdelen wel hard wordt maar niet de beide delen goed vasthecht. Ook was er lichte lekkage, wat ik kon zien aan condens achter de lens. Ik had het geluk dat ik thuis het probleem ontdekte, de lens zat praktisch los en zou ongetwijfeld onderweg bij het minste of geringste aan gruzelementen zijn gevallen.

Bij de 104 zijn de pasvlakken van de lamp gemakkelijk met een mesje door te snijden, ze liggen niet zo diep, alleen bij de stelschroeven kun je er niet zo best bij. Bij beide reparaties ook de lens aan de achterkant even goed schoongemaakt, kon in één moeite door. De reflector ongemoeit laten, hooguit voorzichtig met een zachte borstel het stof verwijderen. Er ontstaan heel gauw krassen, of je poetst de zilverlaag er volledig af, ten koste van de lichtopbrengst.

Of er een speciaal kitoplosmiddel te krijgen is weet ik zo niet. Ben bang dat het middel ook de zilverlaag van de reflector opvreet.

Succes, groet, M.

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 12 mei 2006, 00:31

siliconenkitverwijderaar?? te koop bij een bouwmarkt. Hoor je te gebruiken als je een oude kitnaad opnieuw wilt kitten in een badkamer bijvoorbeeld.

verpakt in potje, incl. kwastje. Is niet erg agressief. En ruikt ook nog lekker.

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Bert » 12 mei 2006, 08:29

Het gebeurde destijds regelmatig dat de koplampglazen los zaten ( 304, 504)
en die moesten dus regelmatig "geplakt " worden.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 mei 2006, 13:12

Ik heb de lampen gekit met Alabastine UV- en weerbestendige buitenkit, een tube die je met en zonder lijmpistool kunt gebruiken. Bij vaste hand krijg je een mooie lijn rondom en geen geknoei met kwastjes e.d.

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor m&m » 12 mei 2006, 19:45

Kijk,

Met deze tips kan ik even vooruit :)

Bedankt ieder!

Groet,

Marco
Avatar gebruiker
m&m
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 01 aug 2005, 21:40
Woonplaats: achterhoek


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten