Het APK topic

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Bentsdl » 25 apr 2009, 08:37

Stuurkogel kun je inderdaad door opmeten ongeveer goed krijgen.
Wat ik zelf net heb gedaan, ik had ook een lek hoesje, is meteen 2 nieuwe kogels gekocht en even uit laten lijnen. Dan ben je iig weer verzekerd van een goede werking voor een tijd. Uitlijnen kost zo'n 55 euro.
Avatar gebruiker
Bentsdl
 
Berichten: 126
Geregistreerd: 03 sep 2008, 12:08

Berichtdoor Fritschy 605 » 10 jun 2009, 16:26

WOEHOE!

Mijn 605 Sv24 is weer door de APK gekomen.
Remmen voor remmen achter alles nieuw. Vloeistoffen, filters, uitlaat, alles is vernieuwd! Gelukkig veel zelf (met hulp van beunhaas gedaan). En veel onderdelen (lees bijna alles zelf) zelf gekocht via ebay,marktplaats,onderdelenboeren.
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor A.BRANDHORST » 10 jun 2009, 23:09

Gefeliciteerd.

Mijn 505 heb ik op de 22e mei ook weer afgemeld voor de APK.

Distributiriem vervangen, handremkabel vervangen, remblokken vervangen, remklauwen achter zaten allebei vast, weer gangbaar laten maken en grote beurt gedaan. Kostdatdan?? € 750,=
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!
Avatar gebruiker
A.BRANDHORST
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 19 aug 2005, 12:48
Woonplaats: 's-Gravendeel

Liever de dealer?

Berichtdoor Leeuwtje » 10 jul 2009, 23:13

de 206 is ook weer door de APK na vervanging van een paar lampjes. Maar die lampjes waren wel een raar verhaal. Zijknippers bleken niet oranje genoeg. Geen probeem, vervang maar zijn de kosten niet. Wel dus, lampje zelf niet te vervangen :shock: Dealer aangegeven dat dit wel kan aangezien ik ze recent nog los heb gehad ivm condens. Ik had om die reden al eens een ander setje gekocht en had daar de bon nog van en die was minder dan de helft hetgeen men nu rekende. Werd een soort princiepe kwestie voor me dus gevraagd om de oude te laten zien. Men kwam met een paar op de proppen maar dat waren niet de lampjes die op mijn auto zaten. Aangezien de auto al afgemeld was de vervangen lampjes laten verwijderen naar het magazijn gelopen voor de prijs van 2 nieuwe. Wat schetst mijn verbazing de helft minder dan hetgeen op de rekening stond. Baliepersoneel met de mond vol tanden en gaven als enige reactie dat zij alleen maar opgegeven prijzen doorbereken. Volgens de magazijnman waren er verschillende types. Raar dan dat de zakjes hetzelfde onderdeelnummer vermelden. Ik heb het er verder maar bij gelaten maar het voelt niet goed.
205 CJ & Generation
Leeuwtje
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 05 okt 2006, 22:44
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Harrie » 11 jul 2009, 00:02

op ServiceBox zie ik heel veel verschillende types, zelfs Roland Garros heeft andere zijclingoteurs.... :roll:
maar jouw verhaal zo lezend, denk ik ook dat het zaakje stinkt...
helaas verdienen autobedrijven niets aan APK-keuring dus moet het van onderdelen en werkplaats-tarief komen.
Uiteindelijk draait het DUS alleen maar om de centen en niet om klantvriendelijkheid en eerlijkheid.
Je weet wat je weet, soms is het idd beter te zwijgen en weer lekker van je 206 te genieten met een verse APK. 8)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor busager » 11 jul 2009, 06:51

niet oranje genoeg is onzin natuurlijk tenzij? achterzijde alleen oranje of amber licht. dus soms met die witte achterlicht glaasjes moet je wel eens de oranje lampjes vervangen omdat daar de oranje kleur voor een gedeelte af is gegaan en ze daardoor wit licht uitstralen. en dat is afkeur. maar als er oranje lampjes in zitten kunnen ze alleen oranje licht uitstralen dus geen reden tot vervanging. vreemd verhaal.
Maar ja overal in de auto wereld gaat het wat minder en probeert men misschien op een dergelijke wijze wat te corrigeren. :oops: :oops:
"Lead me.. Follow me.. or get the HELL out of my way!"
Avatar gebruiker
busager
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 06 nov 2008, 08:41
Woonplaats: rijsbergen

Berichtdoor Marije » 14 jul 2009, 15:34

Zojuist heeft mijn peus de herkeuring overleeft! Ze was afgekeurd op de handremkabel, kapot stadslicht en een losse accu.
De laatste twee puntjes waren zo verholpen.
Voor de handremkabel hadden we een hele zaterdag uitgetrokken, maar dat viel mee. Met twee uurtjes was het gedaan!

Op naar volgend jaar!

Gr. Marije
Avatar gebruiker
Marije
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 24 maart 2008, 17:29
Woonplaats: Uden

Berichtdoor Marije » 14 jul 2009, 15:57

busager schreef:niet oranje genoeg is onzin natuurlijk tenzij? achterzijde alleen oranje of amber licht. dus soms met die witte achterlicht glaasjes moet je wel eens de oranje lampjes vervangen omdat daar de oranje kleur voor een gedeelte af is gegaan en ze daardoor wit licht uitstralen. en dat is afkeur. maar als er oranje lampjes in zitten kunnen ze alleen oranje licht uitstralen dus geen reden tot vervanging. vreemd verhaal.
Maar ja overal in de auto wereld gaat het wat minder en probeert men misschien op een dergelijke wijze wat te corrigeren. :oops: :oops:


Ik heb dit wel vaker gehoord dat de lampjes niet genoeg oranje licht afgaven. De vriend van een collega van mij had toendertijd een tupperwareauto van zijn auto gemaakt. Met andere koplampunits voor en achter, en deze werden ook afgekeurd.
Als in de auto de originele lampjes zitten die er in horen, dan moet een bedrijf kleurenblind zijn om te zeggen dat de originele lampjes niet goed zijn..

Hier in Uden heb ik een bedrijf gevonden die, tot nu eerlijk, apk keurt voor €30.-. Een ander bedrijf in Uden, die bekend is bij ons in de omgeving keurt ook, maar je betaald daar €50.- per keuring. Mijn auto werd daar herkeurd, ze hebben alleen een rondje om de auto gelopen, niet gestart, niet gereden, niet op de brug... Zo apart..
Is het normaal dat de prijzen zo verschillen als bedrijven er geen winst op mogen maken?

Gr. Marije
Avatar gebruiker
Marije
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 24 maart 2008, 17:29
Woonplaats: Uden

Berichtdoor Harrie » 14 jul 2009, 22:49

Marije schreef:Hier in Uden heb ik een bedrijf gevonden die, tot nu eerlijk, apk keurt voor €30.-. Een ander bedrijf in Uden, die bekend is bij ons in de omgeving keurt ook, maar je betaald daar €50.- per keuring. Mijn auto werd daar herkeurd, ze hebben alleen een rondje om de auto gelopen, niet gestart, niet gereden, niet op de brug... Zo apart..
Is het normaal dat de prijzen zo verschillen als bedrijven er geen winst op mogen maken? Gr. Marije

MOGEN? ze mogen vragen wat ze willen, als een garage adverteerd met 200 euro voor APK-keuring, zal het storm lopen.. :mrgreen:
Binnen organisaties als dealerschap, Bovag, Vakgarage e.d. zullen vast adviesprijzen gelden zodat er geen (grote) verschillen zijn
tussen collega's.
Als je rekent, dat een monteur voor een oudere auto zo'n 3/4 uur nodig heeft of zelfs wat langer, om alles goed te beoordelen,
kun je op de vingers natellen dat zo'n APK niet kan voor een paar tientjes.
Het geld moet dus verdiend worden met onderdelen en reparatie (= uren factureren ).
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor busager » 14 jul 2009, 23:24

er zijn genoeg bedrijven die adverteren met een gratis apk bij een grote beurt. Maar het moet toch uit de lengte of de breedte komen. laat je hem keuren bij een bekende banden boer heb je altijd een veiligheids probleem met je remmen of banden. :mrgreen: :mrgreen:
er zijn ook nog geheel onafhankelijke keuringstations, die repareren dus niet, maar dan moet je weer naar een andere garage om hem te laten maken voor de APK en die hebben er dan ook niet zo'n zin in.want dan had je maar bij hun moeten gaan keuren. En zo is het altijd wat. :lol: :lol:
"Lead me.. Follow me.. or get the HELL out of my way!"
Avatar gebruiker
busager
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 06 nov 2008, 08:41
Woonplaats: rijsbergen

Berichtdoor Harrie » 20 jul 2009, 00:11

afgelopen vrijdag was het al weer exact een jaar geleden dat de RDW onze 306 cabriolet toeliet op het NL-wegennet.
Dus de APK verliep, donderdag de 306 naar Wessels gebracht, met opdracht de uitlaat alsnog perfect dicht te lassen.
Voorpijp incl. kath. de- en hermonteren, nu is het eindelijk goed 8) ( dit vanwege het trompetje dat ik er aangelast had, en dat nadien flink verbogen moest worden: met scheurtjes als resultaat).
Met glans een nieuwe APK dus we kunnen weer een jaar genieten zonder bekeuring voor rijden zonder geldige APK. :mrgreen:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor A.BRANDHORST » 19 mei 2010, 23:11

zo, de 505 is ook weer door de Apk.

Er zit nu een ander stuur in, ex EJ.

Ook 2 voorbanden vervangen.

Verder niets bijzonders,

dus tot medio juli 2011 weer knarren!
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!
Avatar gebruiker
A.BRANDHORST
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 19 aug 2005, 12:48
Woonplaats: 's-Gravendeel

Berichtdoor ton » 20 mei 2010, 08:11

Vorige week waren ze allebei aan de beurt:

205 cabriolet: 32 euro afrekenen en weer een jaar verder, zonder op- en aanmerkingen en wederom de vraag van mijn garage of ik de auto niet aan hem wil verkopen!

305 GTX: helemaal in orde, behalve dan de tussendemper. Dat wist ik. Die is vervangen.

We kunnen er weer een jaar tegenaan !
205, 1991
ton
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: 12 mei 2006, 16:48
Woonplaats: Etten-Leur

Berichtdoor Marinus » 01 jun 2010, 23:12

Vandaag is de 404 weer voor 2 jaar goedgekeurd. Alleen ruitensproeiertje had was aanpassing nodig. Verder zonder problemen. Vorige maand de 407 SW en de 504 GL weer voor 2 jaar APK gekeurd. Afgelopen weekend is de 504 ook weer getaxeerd. Wij kunnen weer even rondtuffen.

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Berichtdoor brecht » 02 jun 2010, 12:55

over dat verhaal van Leeuwtje (beetje laat maar haak nu pas in op t topic): Dat lijkt me wel een garagebedrijf waar ik zonder goede verklaring niet nog eens heen zou gaan!

Heb wel eens een t3 afgekeurd gekregen met slechte banden terwijl ik die zelf net vervangen had (wel door 2ehandsje, schrale student als ik was, maar zeker goede). Wat bleek: die garage had "toevallig" nog een setje liggen wat hij er voor 50 euro wel onder wilde zetten. "ohh je wilt van je onderdelen af. zeg dat dan". Ik heb ze er maar onder laten zetten om klaar te zijn, maar ik denk dat de garagist zijn kans schoon zag toen hij een T3 binnen zag komen.

Overigens keurt de rdw tegenwoordig volgens mij bij een steekproef niet alleen of de goedgekeurde punten echt goed zijn, maar ook of de afkeurpunten echt afkeur zijn. Vervangen onderdelen zouden dan toch bewaard moeten blijven tot na de afmelding?

en tot slot: de 504 familiale mag sinds kort ook weer twee jaar verder. Ze had welgeteld 0 afkeurpunten :D
Avatar gebruiker
brecht
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 25 aug 2009, 08:53

Berichtdoor M. van der Meulen » 02 jun 2010, 17:05

Ik heb pech; de 106 XRD is vandaag afgekeurd. Laswerk aan de draagbalken, en voorwiellagers zijn te vervangen. Het kan kennelijk snel gaan na zo'n lange pekelwinter, of er moet al wat inruilverkooptechniek aan ten grondslag liggen. Ik neem tot over het weekend de tijd wat staat te gebeuren; laten doen voor omennabij 700,- of verkoop voor loop/sloop tegen een redelijke prijs. Tegelijkertijd moet dan uiteraard een andere dagelijkse en betrouwbare diesel uit de kleine middenklasse gezocht... :(
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Bart-Peugeot » 02 jun 2010, 23:05

Deze wat voor jou Markus?

http://link.marktplaats.nl/350481132

Ik zag haar op pug205.nl langskomen. Als je interesse hebt, wil er iemand van het forum wel voor je gaan kijken.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Harrie » 03 jun 2010, 00:09

M. van der Meulen schreef:Ik heb pech; de 106 XRD is vandaag afgekeurd. Laswerk aan de draagbalken, en voorwiellagers zijn te vervangen. Het kan kennelijk snel gaan na zo'n lange pekelwinter, of er moet al wat inruilverkooptechniek aan ten grondslag liggen. Ik neem tot over het weekend de tijd wat staat te gebeuren; laten doen voor omennabij 700,- of verkoop voor loop/sloop tegen een redelijke prijs. Tegelijkertijd moet dan uiteraard een andere dagelijkse en betrouwbare diesel uit de kleine middenklasse gezocht... :(
dat is wel ERG jammer, Marcus, je had er 'm weer zo netjes gemaakt....
met een andere Diesel begin je weer opnieuw, daar zit ook ALTIJD werk aan, anders doen ze 'm niet weg, denk ik altijd maar...

laat er eens een andere garage naar kijken?
en zie PB ! grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 17 jul 2010, 20:43

de 306 cabriolet stond 3 dagen bij de dealer :shock: voor APK :roll:
ik had gezegd: "auto is goed, alleen afmelden :D "...
er zit een scheurtje in de onderste motorsteun... ja dat weet ik, en dat mag. RDW Almelo vond het ook prima,
is een ingesloten geheel, kan nooit wijken, en de motor valt er niet uit.
de koplampversteller links zit los... oh ja? dan klik je die toch effe weer vast?
laatst met het op hoogte zetten v.d. achteras heeft mijn dealer de koplampen nog afgesteld... :-|
.
3 dagen later: ja, je hebt tóch gelijk, gescheurde motorsteun mag, is O.K.
en die koplampversteller zit toch wel vast aan de reflector, weer opnieuw afgesteld.
en APK afgemeld.
Daar was ik de auto 3 dagen voor kwijt... :roll: :roll:
motorsteun vervang ik nog wel eens, en vandaag heeft ze weer heerlijk gereden met GRACA. 8)
ik krijg jeuk van pietje-precies-APK-keurzeikers.... grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 02 sep 2010, 17:14

Mijn 104 moest gister opkomen voor het 2-jaarlijks examen, op haar 32ste nog cum laude geslaagd, en blij dat ze weer thuis is :D
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor vreugden » 11 sep 2010, 15:38

Afgelopen vrijdag is mijn tweede liefde van 41 jaren jong voor de APK gegaan. Glansrijk geslaagd.
Ik heb in de achterlichten rode glaasjes zitten voor de achteruitrijlichten. Zo werden ze vroeger in Frankrijk geleverd, in Nederland werden deze glaasjes vervangen door witte.
Voor het eerst werd hier een opmerking over gemaakt. En aangezien achteruitrijlichten niet verpicht zijn op deze voiture voor de APK, ff twee stekkertjes losgetrokken.
Tot over twee jaar dus........... :D
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor Henk50 » 12 sep 2010, 21:23

Afgelopen donderdag is de 309 diesel weer probleemloos door de APK gekomen. We kunnen weer een jaar vooruit en gaan verder richting de 4ton!
Citroen Berlingo 1.6 TU5JP4 2001
Peugeot 206 1.4 automaat 2001
Niet meer: Peugeot 205 1.4 Generation 1998
Niet meer: Peugeot 309 Diesel 1993 'bleu d'arabie'
Henk50
 
Berichten: 410
Geregistreerd: 29 jun 2008, 11:33
Woonplaats: Veenendaal

Berichtdoor Harrie » 24 sep 2010, 22:18

vandaag is onze 304 S cabriolet weer zonder opmerkingen APK-goedgekeurd voor 2 jaar, tot 01-10-2012 :D
en zelfs met steekproef: met de complimenten van de RDW-keurmeester 8)

Afbeelding

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 25 sep 2010, 13:22

Vooral doorgaan! :D
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Harrie » 25 sep 2010, 18:21

M. van der Meulen schreef:Vooral doorgaan! :D

ach, ik wou dit topic eens opfleuren met een fotootje.. :mrgreen:

en, de 304 S cabriolet blijft wel doorgaan 8) ( niet te koop ! )
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten