Het APK topic

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Evert G.D » 09 jul 2008, 19:46

Leeuwtje schreef:De CT is vandaag voor de keuring geweest en afgekeurd :( snif
De garage belde of ik even langs kon komen. Dat deed mij het ergste al vermoeden maar ik ben bang dat het het einde is van de CT na 22 jaar.
De lijst van reparaties is dermate lang dat de garage adviseerde om de 205 af te voeren. Economisch gezien is repareren te duur.

Raar genoeg heb ik de afgelopen 8 jaar nagenoeg geen reparatiekosten gehad en nu dus alles ineens.
Greep uit de lijst te vervangen zaken:
- banden (droogtescheuren);
- subframe;
- radiateur;
- aandrijfashoezen;
- motorsteunen;
- remleidingen;
- remblokken';
- handremkabel;
- nagenoeg hele uitlaat;
- iets met stuurhuis (speling);
- koplampen;
- wat slangenwerk;
en zo nog een lijst met wat kleinere zaken.

APK keurmeester vond het op zich jammer want opties vond hij de 205 er nog prima uitzien.

Ik ben zelf best handig maar deze lijst is me toch iets te gortig net als de offerte voor reparatie. Daarnaast kan ik in de stalling niet sleutelen dus schorsen en dan zoveel mogelijk zelf doen is geen optie.

Zucht.... wie heeft er nog een goed idee want eigenlijk wil ik de 205 niet kwijt maar voor de reparatiekosten kan ik makkelijk een andere goede kopen.

Eind van de maand moet de 206, hopelijk valt dat mee ......


Ja, da's om met oud-premier Kok te spreken een 'duivels dilemma' :roll: Een setje wielen met goede banden is op de sloop nog wel te scoren voor een zacht prijsje (er liggen 205-en genoeg op de sloop), net als een radiateur en waarschijnlijk ook nog wel een redelijke uitlaat. Dat scheelt al weer een heel stuk in de kosten. Een stuurhuis is daar ook nog wel te scoren denk ik. Als je die zaken er door Beun de Haas op laat schroeven, valt het misschien qua kosten nog wel mee. Een subframe wordt denk ik moeilijker... Oogjes en oortjes goed loshouden. Hier in Veenendaal weet ik wel een goede beunhaas, maar of die nog nieuwe klanten aanneemt, weet ik niet, hij heeft het al enorm druk. Maar als je z'n telefoonnummer wilt om een gokje te wagen, wil ik je wel even PB-en.

In elk geval sterkte en neem geen overhaaste beslissingen, zou ik zeggen...
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor BRAM » 09 jul 2008, 19:47

Leeuwtje,

Dat is een heel spijtig bericht over je CT.
Uit je laatste regels maak ik op, dat je haar dus gedwongen de deur moet wijzen.

Jammer, maar na 22 jaar komt bij sommige auto's toch een moment dat ze te veel gaan mankeren.

Succes met het nemen van een juiste beslissing.

Bram.
PEUGEOT 205 Forever 5-deurs 1995
PEUGEOT 205 Roland Garros 3-deurs 1992 EEN STERK NUMMER !!!!!!!!!
PEUGEOT 2008 Feline 1.6 120 pk 2014
Avatar gebruiker
BRAM
 
Berichten: 908
Geregistreerd: 10 okt 2004, 23:39
Woonplaats: Duiven

Berichtdoor Riko » 10 jul 2008, 14:19

wowo schreef:
Riko schreef:Ook hier helaas een afkeur. Vooral op roest aan de bodem.

Kort gezegd, veel laswerk, en ik kan zo goed lassen. :lol:


Dan valt het bij mij nog wel mee :P
Succes met de herstelwerkzaamheden!


Kreeg net te horen dat alleen het laswerk waarschijnlijk zo rond de 1000€ gaat kosten. Staat bij Classic Jaap, aardige lui daar, heb nog even een preciezere offerte gevraagd maar dat soort bedragen gaan mij eigenlijk boven de pet.
Avatar gebruiker
Riko
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 14 jul 2005, 14:57
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor Gilletti » 10 jul 2008, 17:31

Jaques du Pantalon is best goed maar zeker niet het goedkoopste adres.
Meer voor het upper-class spul zeg maar.

Zou dus nog even rondkijken voor een andere plaatwerker.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Riko » 10 jul 2008, 17:49

Nog goede tips toevallig? Kan zelf wel bakken en braden maar dat vind ik dan weer zonde van de auto. Vind het ergens opzich ook niet zo erg om er even voor te betalen als het dan weer een tijd goed is maar zit nu niet bepaald ruim in de slappe was. :D
Avatar gebruiker
Riko
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 14 jul 2005, 14:57
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor Marije » 10 jul 2008, 18:24

Ben met mijn auto bezig en nu moet ie voor 19 juli gekeurd zijn..
Nu lees ik elders dat het cjib automatisch boetes opleggen als ze niet tijdig is gekeurd? :?

Wat te doen als het niet op tijd afgemeld is?

Gr. Marije
Laatst bijgewerkt door Marije op 10 jul 2008, 20:46, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Marije
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 24 maart 2008, 17:29
Woonplaats: Uden

Berichtdoor Siert » 10 jul 2008, 19:03

Laten afkeuren en de garage dat laten melden aan de RDW, je krijgt dan opnieuw een maand of iets dergelijks om de problemen te verhelpen.

De andere optie is het kenteken schorsen, je hoeft dan geen verzekering te hebben of wegenbelasting te betalen. De auto mag dan niet aan de openbare weg staan. Wanneer je de schorsing binnen 3 maand (ofzo iets) weer ongedaan maakt dan moet je wel alsnog de wegenbelasting betalen over die periode.
1990 Peugeot 309 1.6 XLS - Finse uitvoering [@SportKlassiek] [@309Ownersclub.com]
Siert
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 08 maart 2008, 20:57
Woonplaats: Finland

Berichtdoor JT » 10 jul 2008, 21:24

Tijdig = een paar weken, heb ik begrepen.
Schorsen is niet duur en in 5 minuten geregeld. Met een geschorste auto mag je echter niet naar de apk rijden (officieel).
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Marije » 10 jul 2008, 21:28

JT schreef:Tijdig = een paar weken, heb ik begrepen.
Schorsen is niet duur en in 5 minuten geregeld. Met een geschorste auto mag je echter niet naar de apk rijden (officieel).


Het is natuurlijk de bedoeling om de auto voor de 19 juli goedgekeurd te hebben..
Schorsen is niet echt een optie voor ons, want ik heb de auto nodig..

Gr. Marije
Avatar gebruiker
Marije
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 24 maart 2008, 17:29
Woonplaats: Uden

Berichtdoor wowo » 10 jul 2008, 21:38

Marije schreef:
JT schreef:Tijdig = een paar weken, heb ik begrepen.
Schorsen is niet duur en in 5 minuten geregeld. Met een geschorste auto mag je echter niet naar de apk rijden (officieel).


Het is natuurlijk de bedoeling om de auto voor de 19 juli goedgekeurd te hebben..
Schorsen is niet echt een optie voor ons, want ik heb de auto nodig..

Gr. Marije


Ik heb de RDW laatst gebeld. De eerste automatische boete valt na precies 2 maanden op de mat. Mijn APK verliep 24 mei en ik heb inderdaad nog geen boete gekregen. Krijg ik 'm voor 24 juli niet in orde dat laat ik 'm even afkeuren en heb ik weer een maandje de tijd.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Leeuwtje » 13 jul 2008, 15:57

Het CT dilemma....

Mijn CT is afgelopen week afgekeurd op nogal wat punten maar is verder nog te goed om af te voeren al kreeg ik een ander advies van mijn garage maar dat had meer te maken met het prijskaartje van ruim 2000 euro ten opzichte van de dagwaarde van de CT (volgens de garage zo'n 1000-1250 euro)

Ik heb besloten de CT toch weer APK waardig te krijgen maar ga de raparaties niet laten doen door de garage. Ik heb een oud monteur (ex Peugeot) bereid gevonden de klus te klaren als ik de onderdelen erbij lever. Probleem is echter dat ik de auto zal moeten schorsen aangezien hij er de tijd voor wil nemen en ik tijd nodig zal hebben om de juiste onderdelen te vinden. Rijden met de CT kan dan dus niet en dat is wel noodzakelijk is om hem steeds op de plek van reparatie te krijgen want de vrouw van de monteur wil geen stalling bij de deur.

Wat zouden jullie doen? Rijden met een geschorste auto of de APK laten verlopen en de boete toucheren? Volgens mijn garage ben je niet verzekerd als je auto niet APK gekeurd is. Zucht.... op zo'n moment is het lastig als je een oudere auto hebt en niet een vermogen aan de garage kwijt wil zijn.

ps ik ben ook al wezen kijken naar een andere 205 cabrio maar voelde als vreemgaan tov de CT :lol:
205 CJ & Generation
Leeuwtje
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 05 okt 2006, 22:44
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Harrie » 13 jul 2008, 18:58

Leeuwtje schreef:Het CT dilemma....
Wat zouden jullie doen? Rijden met een geschorste auto of de APK laten verlopen en de boete toucheren? Volgens mijn garage ben je niet verzekerd als je auto niet APK gekeurd is. Zucht.... op zo'n moment is het lastig als je een oudere auto hebt en niet een vermogen aan de garage kwijt wil zijn.

zie PB.
Leen een auto-ambulance, hopelijk heeft de Volvo V50 een trekhaak,
en dan kun je de 205 CT verplaatsen.
Ik help je wel op weg, we komen er wel uit, zie PB :D
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Evert G.D » 21 jul 2008, 21:25

Vandaag de 504 weer voor zijn jaarlijkse APK-keuring weggebracht. Wat ik al dacht: in één keer goed. :D :D :D Keuringsrapport zonder opmerkingen. :D :D :D
Die keuringen zijn altijd een feest, want de oudere monteur die keurmeester is bij mijn garage, is zelf een groot liefhebber van klassiekers en weet de meest fantastische verhalen te vertellen uit zijn loopbaan van destijds als monteur bij de DAF-garage indertijd, waar ik tegenwoordig vanuit mijn appartement op uitkijk (nu zit er een Opeldealer in dat pand, nadat het jaren Volvo is geweest). Later ging hij bij het bedrijf werken waar ik klant ben met mijn klassiekers, ook al weer heel wat jaren geleden.

Zoals gebruikelijk kon de 504 weer op redelijk veel belangstelling rekenen bij de wachtende clientèle van het (grote) garagebedrijf... :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Marije » 22 jul 2008, 11:03

Hier is de leeuw ook goedgekeurd.. :D Kreeg de complimenten van de reparaties....
Zo we kunnen weer een jaar op de openbare weg..

Gr. Marije
Avatar gebruiker
Marije
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 24 maart 2008, 17:29
Woonplaats: Uden

Berichtdoor Evert G.D » 22 jul 2008, 11:26

Marije schreef:Hier is de leeuw ook goedgekeurd.. :D Kreeg de complimenten van de reparaties....
Zo we kunnen weer een jaar op de openbare weg..

Gr. Marije


Een oprechte felicitatie waard! :wink:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Gilletti » 29 jul 2008, 17:32

Jaaaaa!
De 304 cabrio is vandaag na een paar jaar schorsing weer APK gekeurd en goed bevonden!
Nu maar hopen op goed weer komend weekend. :D
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor pEus » 29 jul 2008, 19:56

Gefeliciteerd Henk, veel plezier nog deze zomer en wij zijn benieuwd naar het resultaat in het echtie :D
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor Gillettiño » 29 jul 2008, 21:15

Gilletti schreef:Jaaaaa!
De 304 cabrio is vandaag na een paar jaar schorsing weer APK gekeurd en goed bevonden!
Nu maar hopen op goed weer komend weekend. :D

Jeujjjjj!!! Kunnen we alletwee een soort van 'open' rijden dit weekend! :-)
Peugeot peper- & zoutstel
20** Renault Zoe
2008 Triumph Speed Triple
Avatar gebruiker
Gillettiño
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 09 jul 2006, 12:47
Woonplaats: Wilnis

Berichtdoor Harrie » 29 jul 2008, 22:21

Henk, gefeliciteerd!
ik had niet anders verwacht, met een automobiel in zo'n conditie.. :mrgreen:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Marije » 29 jul 2008, 23:40

Kei mooi!
Geniet er maar weer van na een schorsing!

Gr. Marije
Avatar gebruiker
Marije
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 24 maart 2008, 17:29
Woonplaats: Uden

Berichtdoor GoodOldDiesel » 02 aug 2008, 09:09

Leeuwtje schreef:Wat zouden jullie doen? Rijden met een geschorste auto of de APK laten verlopen en de boete toucheren? Volgens mijn garage ben je niet verzekerd als je auto niet APK gekeurd is. Zucht.... op zo'n moment is het lastig als je een oudere auto hebt en niet een vermogen aan de garage kwijt wil zijn.

ps ik ben ook al wezen kijken naar een andere 205 cabrio maar voelde als vreemgaan tov de CT :lol:


Rijden met een geschorste auto is dom en stom. Je bent compleet niet verzekerd en als je iemand invalide jaagt moet je de rest van je leven miljoenen ophoesten!

Rijden zonder APK zal resulteren in een technische keuring na ongeval, mocht je wagen zo ondeugdelijk zijn, dat het een gevaar op de weg was, dan zal de verzekering ook het geld op je verhalen en beland je op hetzelfde punt als rijden met een geschorst voertuig.

Dus ja wat is wijsheid? Kijk 1 mnd over de APK datum heen is geen ramp, maar meer word echt kritisch. Om dit te voorkomen, is een een TIP voor ieders, hebben ze bedacht dat je je wagen 2mnd voor de afloop van de APK al gekeurd mag worden, zonder dat dit invloed heeft op de nieuwe apk datum. Is je apk datum 12-10-08 en je gaat er straks op 12-08-08 apk laten keuren dan word de nieuwe datum, mits goedgekeurd dus, gewoon 12-10-09.

Word die afgekeurd, dan heb je nog 2mnd APK waardige tijd om je auto je repareren.
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Geldig

Berichtdoor jan eend + » 02 aug 2008, 09:44

GoodOldDiesel schreef:Word die afgekeurd, dan heb je nog 2mnd APK waardige tijd om je auto je repareren.

Hamoidaar. Als de afkeuring ( zoals de wetgever wil . . . :mrgreen: ) afgemeld wordt, dan is de eerder verleende goedkeuring vervallen.

Dus als iedereeen zich aan de wet- en regelgeving houdt, heb je wel degelijk problemen

't Is nait aans :evil: :mrgreen: :wink:
Groetz, Vanjan.
-
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Siert » 02 aug 2008, 11:33

Leeuwtje schreef:De CT is vandaag voor de keuring geweest en afgekeurd :( snif

- iets met stuurhuis (speling);

Een beetje late reactie, maar misschien heb je er nog wat aan.

Die speling op het stuurhuis had ik ook bij mijn 309 (is het zelfde stuurhuis) en die is op te lossen door het plastic lager aan de rechterzijde van het stuurhuis te vervangen. Dit lager kost origineel van Peugeot 5 Euro.

Zie verslag van mijn reparatie hier: http://www.309ownersclub.com/Community/ ... a&start=46
1990 Peugeot 309 1.6 XLS - Finse uitvoering [@SportKlassiek] [@309Ownersclub.com]
Siert
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 08 maart 2008, 20:57
Woonplaats: Finland

Berichtdoor Maarten » 02 aug 2008, 14:00

Pfoei, de 305 sedan ook weer door de keuring :-) . Het was nog even spannend of de CO waarde naar beneden wilde, was 6,2 ipv 1,5 en met geen mogelijkheid reageerde hij op het stellen met de CO schroef. Een week lang met zo'n 'goedje' (weet niet precies wat de benaming is) in de tank rondgereden en toen was het prima! Verder totaal geen punten!
Dat wil niet zeggen dat er geen zaken zijn die gebeuren moeten, want er komt een hoop gebonk onder de voorkant weg wat zich alleen laat horen bij gas los...dus daar moet ik nog even naar op onderzoek, maargoed, het papiertje is weer binnen :-).
305 1.5 Bestel (1986)
305 1.6 GR Select (1988)
309 1.9 GTI16maar met 8v motor (1990)
Avatar gebruiker
Maarten
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 29 jun 2007, 10:42
Woonplaats: Coevorden

Re: Geldig

Berichtdoor GoodOldDiesel » 02 aug 2008, 19:10

jan eend schreef:
GoodOldDiesel schreef:Word die afgekeurd, dan heb je nog 2mnd APK waardige tijd om je auto je repareren.

Hamoidaar. Als de afkeuring ( zoals de wetgever wil . . . :mrgreen: ) afgemeld wordt, dan is de eerder verleende goedkeuring vervallen.

Dus als iedereeen zich aan de wet- en regelgeving houdt, heb je wel degelijk problemen

't Is nait aans :evil: :mrgreen: :wink:
Groetz, Vanjan.
-


Wie laat een auto afkeuren? Ik laat hem van te voren in schouw nemen, mankeert er nihiel aan dan heeft die gelijk maar APK/

Overigens, wat kan een apk keurmeester afkeuren aan een radiateur en welke slangen? De enige slang die die af mag keuren is een remslang. Dan motorsteun, wel eens sporadisch van gehoord, maar dan heb je wel een heel overactieve keurmeester te pakken.

Dat subframe is tevens mij een raadsel.

Zou je hem niet eens om de hoek nog eens laten schouwen? Dit is bijna een complete autoafkeur waarbij alles wat maar te bedenken is vervangen zou moeten worden, sterke koffie
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten