Het APK topic

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor pEus » 26 jan 2008, 11:48

Peter van den Bosch schreef:Ik heb gelezen. (maar durf het niet zeker te zeggen). De auto's van voor 1960 helemaal niet meer


Klopt :!:

Peter van den Bosch schreef: en de auto's daarna 1 keer in de twee jaar en auto's van 25 jaar en nieuwer gewoon weer 1 keer per jaar.


Het is 30 jaar :!:
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor Edzo » 02 feb 2008, 01:03

Weer een goeie auto blijkt.....de zwarte Dturbo van m'n vriendin: (nadat ik de koppeling vervangen heb) :

1 kentekenplaatlampje stuk, 1 achterlampje stuk, handrem LA bleef lichtjes hangen. 1 koplamp omlaagstellen.

Dus gelijk maar even gedaan, en weer een frisse APK. km-stand 314.000.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor BRAM » 10 feb 2008, 23:23

De 205 RG is APK goedgekeurd, na reparatie.
Flinke ingreep: alle remleidingen vervangen en koplampen afgesteld en CO gehalte afgesteld.
Omdat ze zeer onregelmatig liep en het brandstofverbruik zeer hoog was ( 1:7!) ook de bougies en luchtfilter laten vrvangen.

Motortje loopt nu een stuk beter, maar stationair toerental bij koude motor ligt volgens mij nog steeds te hoog ( ca. 2000 trm).

Wie heeft er nog evt suggesties omtrent het hoge toerental en hoge brandstofverbruik.
Katalysatorlampje brandt altijd even na het starten, maar gaat daarna wel weer uit.

groet, Bram.
PEUGEOT 205 Forever 5-deurs 1995
PEUGEOT 205 Roland Garros 3-deurs 1992 EEN STERK NUMMER !!!!!!!!!
PEUGEOT 2008 Feline 1.6 120 pk 2014
Avatar gebruiker
BRAM
 
Berichten: 908
Geregistreerd: 10 okt 2004, 23:39
Woonplaats: Duiven

Berichtdoor Bart-Peugeot » 11 feb 2008, 11:52

Mogelijk is je lambda sonde stuk.

Lees de ECU anders eens even uit. Daar is onlangs op dit forum erg veel over geschreven. Je kan er zelfs een apparaatje voor kopen, maar mbv de sleutel kan het ook.

Op pug205.nl staat zelfs een FAQ heo je dit doet.

Uitlezen geeft (meer) zekerheid.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor BRAM » 11 feb 2008, 14:26

Is het vervangen van een lambda-sonde duur???

groet, Bram
PEUGEOT 205 Forever 5-deurs 1995
PEUGEOT 205 Roland Garros 3-deurs 1992 EEN STERK NUMMER !!!!!!!!!
PEUGEOT 2008 Feline 1.6 120 pk 2014
Avatar gebruiker
BRAM
 
Berichten: 908
Geregistreerd: 10 okt 2004, 23:39
Woonplaats: Duiven

Berichtdoor Bart-Peugeot » 11 feb 2008, 16:21

BRAM schreef:Is het vervangen van een lambda-sonde duur???

groet, Bram

Als je een nieuwe koopt wel! :mrgreen:

Open anders even een speciaal topic. Anders raakt dit apk topic zo vervuild. ;-)
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor leffe 404 » 11 feb 2008, 20:45

vandaag de 404 door de keuring gehad.

nul actie punten en nul afkeurpunten dus meteen goedgekeurd 8)

remt na vervanging van alle wielremcilinders weer perfect en rechtuit !
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor 504ronnie » 12 feb 2008, 21:20

Vandaag de 504 cabrio naar de keuring gebracht.
Hoeft 7 maart pas gekeurd te zijn,beter een maand te vroeg dan een dag te laat :!:
Ben benieuwd :?: :?:
Laatst bijgewerkt door 504ronnie op 09 maart 2008, 14:10, in totaal 2 keer bewerkt.
205 CTi 1.6 105 PK 29-04-1986 nr 993
Groeten
Ron
504ronnie
 
Berichten: 990
Geregistreerd: 25 maart 2006, 15:36

Berichtdoor Evert G.D » 01 maart 2008, 11:52

Woensdag de 205 GE laten keuren: in 1 keer goed :!: :D En dat voor 22 jaar oud :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor risky » 04 maart 2008, 12:24

gisteren de grijze 504 van 1976 laten keuren.
in 1 keer goed gekeurd :D
tot 03 03 2010
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Berichtdoor 504ronnie » 09 maart 2008, 14:11

504ronnie schreef:Vandaag de 504 cabrio naar de keuring gebracht.
Hoeft 7 maart pas gekeurd te zijn,beter een maand te vroeg dan een dag te laat :!:
Ben benieuwd :?: :?:


En jawel hoor ik kan er weer 2 jaar tegenaan. Geen onkosten gemaakt :-) :mrgreen: :!:
Laatst bijgewerkt door 504ronnie op 18 maart 2008, 21:06, in totaal 1 keer bewerkt.
205 CTi 1.6 105 PK 29-04-1986 nr 993
Groeten
Ron
504ronnie
 
Berichten: 990
Geregistreerd: 25 maart 2006, 15:36

Berichtdoor alexxie_m » 09 maart 2008, 19:51

duim duim duim...

volgende week maandag is mijn 305 voor invoer en apk aan de beurt!

duim duim duim...
Peugeot-Groet, Alex
-Peugeot, what else-
Peugeot 107 uit 2011(alias: SneeuwwitjeSmall)
alexxie_m
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 31 jul 2006, 13:54
Woonplaats: Muiderberg

Berichtdoor Siert » 09 maart 2008, 20:56

Ik heb mijn 309 twee weken geleden door de Finse versie van APK gekregen...

Dat was een wonder met een versleten stuurhuis, koplampen fout afgesteld en twee volgens een garage kapotte wiellagers :-)

De auto werd een paar week eerder afgekeurd op een kapotte aandrijfashoes, een niet werkend stadslicht en één band met te weinig spikes (veroorzaakt door de speling op het stuurhuis etc...).

De inspectiestations zijn hier gecommercialiseerd en willen liever geen klanten verliezen dus die 3 punten zijn bij de herkeuring weer gecontroleerd en toen was hij goed...

Koplampen afstellen moest ik maar lekker thuis doen. De keurmeester merkte na goedkeuring nog wel op dat er volgens hem iets mis was met een kogelkoppeling :-)
1990 Peugeot 309 1.6 XLS - Finse uitvoering [@SportKlassiek] [@309Ownersclub.com]
Siert
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 08 maart 2008, 20:57
Woonplaats: Finland

Berichtdoor Evert G.D » 09 maart 2008, 21:32

Da's hier voor Nederland ook een idee, die keuringsstations commercialiseren. Sommige garages willen er graag aan verdienen. Hoewel ik totaal niets te klagen heb over de garage die voor mij de keuringen uitvoert (ABI in Veenendaal): er wordt eerlijk en onafhankelijk gekeurd. Van de 205 moet ik het raammechanisme vervangen van het raam linksvoor. Geen tijd, bekend probleem bij velen en in de winter heb ik het toch zelden open staan... Formeel is dat raammechanisme een APK-punt, omdat de buitenspiegel niet van binnenuit verstelbaar is bij deze goedkope 205-versie. De keurmeester had voorzichtig het raam een stukje opengezet: dan mag het wel, legde hij uit. De regels schrijven namelijk niet voor dat het raam dicht moet zitten... :D Na afmelding hebben we vervolgens het raam voorzichtig weer dichtgedrukt (met de hand). :D

Hoe kleinzielig kunnen regels zijn... :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Siert » 09 maart 2008, 22:05

Nou ja, commercialisering leidt dus tot het soort "het is een goede klant" gedrag waarmee ik een slechte auto door de keuring krijg (en zo'n goede klant ben ik nou ook nog weer niet na een paar maand).

In het verleden hadden ze hier ook al de inspectiestations onafhankelijk van garages maar toen waren het overheidsinstellingen. Die hadden de reputatie erg moeilijk te zijn.

Nadeel van commercialisering is ook dat de keuring 60 Euro kost, ook bij afkeur. Herkeuring kost maar 10 Euro. Maar goed, je wordt in ieder geval niet "verplicht" om onderdelen die op het randje zijn te laten vervangen wat in Nederland nog wel eens het geval is.
1990 Peugeot 309 1.6 XLS - Finse uitvoering [@SportKlassiek] [@309Ownersclub.com]
Siert
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 08 maart 2008, 20:57
Woonplaats: Finland

Berichtdoor Harrie » 09 maart 2008, 23:57

Evert G.D schreef:Da's hier voor Nederland ook een idee, die keuringsstations commercialiseren. Hoe kleinzielig kunnen regels zijn... :mrgreen:

Dat ben ik niet met je eens, de APK-garagebedrijven zoeken bewust naar defecten ( moet ook wel ),
want daar verdienen ze geld aan, niet aan de keuring zelf.
Dus worden er bij de vleet aandrijfashoezen, stuurkogelhoezen, fuseekogelhoezen, uitlaten, e.d. afgekeurd.
Bij aandrijfas-hoezen worden er zacht-rubberen vervangingshoezen met
een ingevette trechter over de homokineet gejast, die door de
armoedige dikte v.h. rubber en de zachte samenstelling, maar kort meegaan.
Originele aandrijfashoezen zijn van dik en stug rubber gemaakt, maar om die te
monteren moet de aandrijfas uit elkaar.
Maar goed, ze willen dus verdienen aan arbeidsloon en onderdelen.
In Dld. heb je de TüV, Rijksinstelling en onafhankelijk, die hebben GEEN
commercieel belang bij welke keuring dan ook en keuren dus EERLIJK, maar ook streng.
Met hun reparatie-advies ga je naar je garage, laten repareren en terug naar de TüV.
Daardoor is het duitse systeem véél beter en eerlijker, en daardoor ook
nog eens veel goedkoper voor de klant, die niet getild wordt.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Evert G.D » 10 maart 2008, 20:32

Deutsche Grundlichkeit... tsja... :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor figlio del commesso » 11 maart 2008, 10:24

LION604V6SL schreef:
Evert G.D schreef:Da's hier voor Nederland ook een idee, die keuringsstations commercialiseren. Hoe kleinzielig kunnen regels zijn... :mrgreen:

Dat ben ik niet met je eens, de APK-garagebedrijven zoeken bewust naar defecten ( moet ook wel ),
want daar verdienen ze geld aan, niet aan de keuring zelf.
[..]
Maar goed, ze willen dus verdienen aan arbeidsloon en onderdelen.
In Dld. heb je de TüV, Rijksinstelling en onafhankelijk, die hebben GEEN
commercieel belang bij welke keuring dan ook en keuren dus EERLIJK, maar ook streng.
Met hun reparatie-advies ga je naar je garage, laten repareren en terug naar de TüV.


Ik laat mijn autos keuren bij een onafhankelijk keuringsstation. Het enige wat zij doen qua reparatie is het aandraaien van wat loszittende boutjes (van bv stoelrails oid) en het vervangen van lampjes a 2 euro. Keuren streng, maar wel oprecht en reeel. Je kan meekijken, laten alles op de brug zien bij evt afkeur en doen suggesties waar en hoe te repareren. Ik ga nooit meer naar een garage voor APK, alleen voor onderhoud.

Adios, JR
Avatar gebruiker
figlio del commesso
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 17 aug 2005, 10:07
Woonplaats: Vught, n-Br

Berichtdoor 307204XSI » 18 maart 2008, 19:43

Gisteren is Sophietje onze oogstrelende 204Berline voor de APK geweest, meteen goedgekeurd natuurlijk.

Wel de remslangen achter laten vervangen, had nog niet gehoeven maar ik verwen haar graag :mrgreen: :mrgreen: .

Verder overgestapt op 20W50 op aanraden van Eugene, bedankt voor de tip Eus!

We kunnen er weer tegenaan!
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor alexxie_m » 18 maart 2008, 20:47

gefeliciteerd 307204XSI! fijn zo voor de zomer...lekkere zonnige kilometers!
Mijn 305 srd is voor import keuring geweest gister...goed bevonden!
nu nog even wachten op papieren en dan APK erop...
Peugeot-Groet, Alex
-Peugeot, what else-
Peugeot 107 uit 2011(alias: SneeuwwitjeSmall)
alexxie_m
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 31 jul 2006, 13:54
Woonplaats: Muiderberg

Berichtdoor 307204XSI » 19 maart 2008, 21:37

Dankje Alex, jij ook gefeliciteerd, gelukkig weer een 305Break erbij in Nederland! Top.

Vanmiddag terug gereden naar de stalling en even getankt. Tjeeeemig wat reed ze wer heerlijk.

Ziet er alleen voor de paas bedroevend qua weer uit helaas.
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor alexxie_m » 31 maart 2008, 01:34

HOERA! (al zeg ik het zelf)
De ex 305 Break SRD van Brownie is ingevoerd en apk erop-en-eraan! Het duurde even maar dan heb je ook wat!
Kenteken: 85-ZL-NJ dus nog net het oudere model kentekenplaten.
Peugeot-Groet, Alex
-Peugeot, what else-
Peugeot 107 uit 2011(alias: SneeuwwitjeSmall)
alexxie_m
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 31 jul 2006, 13:54
Woonplaats: Muiderberg

Berichtdoor Edzo » 31 maart 2008, 01:41

Die witte met die PTS zonneband?
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor alexxie_m » 31 maart 2008, 09:43

klopt inderdaad.. na lang handelen (half jaar) papieren eindelijk compleet, apk erop, eindelijk rijden...
Peugeot-Groet, Alex
-Peugeot, what else-
Peugeot 107 uit 2011(alias: SneeuwwitjeSmall)
alexxie_m
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 31 jul 2006, 13:54
Woonplaats: Muiderberg

Berichtdoor JT » 09 apr 2008, 18:50

Na 18 maanden “zwanger” te zijn geweest (zo voelt het nu tenminste), is vandaag eindelijk een belangrijke mijlpaal gepasseerd….
Ik wilde ‘m (APK-)technisch bekeken hebben, maar er zit nog geen tapijtje of stripje op. Laat staan de kap.
Maar, mijn 504 cabrio is (uiteindelijk) goedgekeurd nadat alle onderdelen uit en in elkaar zijn gezet!

Niet zonder slag of stoot. Gelukkig had ik er een groot deel van de dag voor gereserveerd.

Het begon vandaag slecht. Ik had afgesproken om bij de keuring aanwezig te zijn, vond ik wel zo leuk, vinden ze bij de garage waar ik wel vaker kan knutselen ook niet heel erg. Maar het was hectisch druk en ik moest de auto parkeren. Geen ramp.

Vlak voor de middag belde de garage en meldde me dat er drie dingen waren:
-groot licht RV werkt niet
-Ruitensproeier L werkt niet
-Handrem houdt RA ook vast in ontspannen toestand.

Herman hielp me en één en twee waren snel opgelost (massa en compressor), voor drie had ik een creatieve oplossing, want langer stellen kon niet meer, dus het busje maar iets korter gemaakt.
Dat van de handrem wist ik, maar ik wilde toch eerst iets gaan rijden om het allemaal “ontspannen” te hebben, voordat ik ‘m verder ging afstellen.
Om 12u35 stond de auto weer bij de garage.

Aan het einde van de middag had ik een afspraak, dus om 14u50 nog eens gebeld….
“Slecht nieuws Jan, steekproef en afgekeurd, rechtsvoor zit geen metaal”
Dat was een “hersen-wringend” moment. Denk je dat je gaat horen “kom maar halen”, zeggen ze “gooi ‘m maar in de vuilknisbak”… de adrenaline spoot uit m’n oren.

Ik erheen, … wat bedoelen ze nou? Wat bedoelen ze nou?
De monteur legt uit: De keurmeester had aan de onderkant een kunststof plaat gezien (door de ronde doppen die bij de 504 gewoon zijn) en aan de bovenkant natuurlijk ook, dus was zijn conclusie, geen metaal, alleen kunststof. Komt omdat ik hele dikke antidreunplaat had gebruikt, ze gebruiken het spul ook voor speakers/subwoofers en ik wil de auto zo stil en trillingsvrij mogelijk hebben.
Verder waren er nog 3 kleine puntjes: de achteruitrijlampen waren oranje, de binnenspiegel was vergeten (sukkel die ik ben) en de gordels vond hij niet netjes (klopte ook, ik wilde de lip pas monteren als de tapijten erin lagen).
Ik zeg, roep ’m maar terug, daar zit metaal. Naam keurmeester opgeschreven en naar huis, RDW bellen. Het RDW kun je dus niet meer bellen, ze hebben alleen maar digitale diensten tegenwoordig.
Terug naar de garage.
Drie monteurs bij de garage hadden gezien dat ik lichtelijk gek werd en keken onder de antidreunplaat waar ze natuurlijk stevig plaatwerk aantroffen, een magneet bevestigde de stelling.
De bewuste monteur was blij dat er metaal zat, want het kost hem ook serieuze strafpunten op zijn APK-conto. Hij bellen met het nummer van de RDW dat hij had en hij kreeg via-via zowaar de keurmeester aan de telefoon, zat niet zo ver weg en zou terug komen.
Ik heb de achteruitrijlampen eruit geschroefd, iemand anders monteerde de lippen van de gordel en een derde monteerde de spiegel…
Koffie…
Even wachten…
Keurmeester, ze doken onder de antidreunplaat, daarna “zet ‘m maar op de brug”
Krab, krab, krab (niet vergeten opnieuw te beschermen), en hij gaf direct toe, is gewoon goed.
Scheur oud formulier! Na een half uur kon er afgemeld worden en ik heb APK tot 2010!
Ik neem er een op!

Direct wil ik de mensen bedanken die me met raad, daad en geestelijke ondersteuning met de 504 hebben geholpen (het zijn er nogal een paar):
Jeannine, Lisa, Michèle, Herman, Kees, Frank, Wim, Harrie, Juup, Ruud, Ria, Christ, Harry, Geert, Roy, Nico & natuurlijk de meedenkende kracht op dit forum!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten