Het APK topic

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Het APK topic

Berichtdoor ceegee » 30 maart 2006, 21:14

Succes morgen Jeetje met de J 7 en de APK en neem morgen de cavia ook even mee naar de dierendokter. Naar mijn idee 2 Prozakjes minder per dag. :lol:
Leven is leren en leren is Leven
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Prozakjes

Berichtdoor Paull en Paulla » 03 apr 2006, 19:32

vectorix schreef:neem morgen de cavia ook even mee naar de dierendokter.


Onze blonde leeuw "leest" ook mee op dit forum en als de ADHD cavia
van Jeetje in beeld is, raakt-ie hélemaal over zijn toeren en hapt het hele beeldscherm vies.....

Tijd voor een pilletje (voor de Cavia) :P

Vriendelijke groente,
Paull en de blonde leeuw (en dat is dus niet Paulla....)
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Jeetje » 03 apr 2006, 21:10

Inmiddels bericht ontvangen van de garage...

Jeetje is -nog- niet goedgekeurd, maar erg indrukwekkende dingen zijn er niet aan de hand.

Woensdagochtend moet ik even wat dingen bij Jonkhart gaan ophalen:

- remlichtschakelaar (en dat is spannend, want Jonkhart weet niet zeker of hij die wel heeft)
- oliefilter en luchtfilter
- contactpuntjes met condensator
- bougies
- kleppendekselpakking (i.v.m. opnieuw afstellen van de kleppen)

Wat verder nog gaat gebeuren:

- startmotor reviseren
- dynamo reviseren

Al met al zal Jeetje er -bijna zeker- weer spik en span bijstaan op 16 april...



Ennuh... Ik heb de cavia naar de psych gestuurd voor een cursus 'anger management'... :wink:
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 04 apr 2006, 20:36, in totaal 1 keer bewerkt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Edzo » 03 apr 2006, 21:59

Ennuh... Ik heb de cavia naar de psych gestuurd voor een cursus 'anger management'... Wink


:mrgreen: ojee....hoelang blijft-ie weg ter observatie?? :wink:

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Gilletti » 03 apr 2006, 22:21

A.s. woensdag moet de 304 break voor de APK. :-|
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Idranor » 04 apr 2006, 13:01

Mijn GTX hoefde nog niet voor de APK maar is vandaag wel even naar de auto-arts geweest voor onderhoud en dingetjes. Resultaat: uitlaat dichtgelast (wel een beetje saai nu :lol: ), binnenspiegel vastgeplakt (stootte ik er gisteren per ongeluk af :roll: ), olie ververst en andere onderhoudsdingetjes. Volgende week mag ze nog even terug voor nieuwe voorbanden en een nieuwe ashoes (schijnt nogal een lastige klus te zijn).
Tot zowel mijn verbazing als die van de autodokter verbruikt de motor geen olie. De autodokter vertelde dat hij goed gezocht heeft maar er nergens sporen van lekkage oid waren te vinden. In 15.000km hoefde de olie niet bijgevuld te worden! :D Dat is echt uitzonderlijk voor een 305GTX met 237.000km.
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Edzo » 04 apr 2006, 14:16

goeie berichten Robert! betreffende het olieverbruik. Houen zo. :mrgreen:

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor pEus » 04 apr 2006, 14:29

:D 505 is vorige week goedgekeurd en geen bijzonderheden :!:
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor knutsul » 04 apr 2006, 20:18

Idranor schreef: In 15.000km hoefde de olie niet bijgevuld te worden! :D Dat is echt uitzonderlijk voor een 305GTX met 237.000km.



elke moter verbruikt in principe olie, soms komt het voor dat de olie verdunt word door de brandstof, in dat geval lijkt het dat een moter helemaal geen olie verbruikt, ik heb zelfs al eens gezien dat het oliepeil was gestegen, door deze verdunning.

dus een tip: ruik ook eens aan de peilstok als je pijlt, wellicht ruikt deze ernstig naar benzine. en benzine smeert niet zo goed als olie he.
Laatst bijgewerkt door knutsul op 04 apr 2006, 20:50, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor Idranor » 04 apr 2006, 20:46

Goeie tip, zal ik eens doen. Maar ik denk dat mijn autodokter dat soort dingen ook wel opvalt; hij is erg ervaren en zorgvuldig. Maar je kunt altijd iets over het hoofd zien he!
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Olieverbruik Peugeot 604

Berichtdoor Paull en Paulla » 04 apr 2006, 21:07

In onze (zomer) 6 :lol: 4 vervang ik iedere 15.000 km de olie (volgens het boekje moet het iedere 5000 km) en vul met vol-synthetische olie (5W40).

Tussentijds is het oliepijl niet meetbaar gedaald en nog brandschoon. Maar het lijkt wel ietsje "dunner" geworden.

De motor heeft inmiddels 406.000 Km gedraaid en is ook nog brandschoon. Vanaf ongeveer 100.000 Km loopt de auto hoofdzakelijk op LPG.

Overigens wordt de auto niet afgerost....(en voordelig is 't ook niet, want je betaalt op LPG dubbele wegenbelasting en dat is toch zo'n € 300,-- per 3 maanden). Maar de motor loopt er wel schitterend mooi op.

Binnenkort mail ik een fotootje van de kleppentrein (ziet er als nieuw uit).

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Idranor » 04 apr 2006, 21:58

Netjes Paull! Dacht ik dat mijn GTX bijzonder was... Maar inderdaad schijnt de voornaamste reden te zijn dat de motor altijd zachtzinnig behandeld is/wordt. Kun je nagaan hoe lang een Peugeot dieselmotor mee moet kunnen! :wink:
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 05 apr 2006, 00:53

Ik ga vanmiddag een afspraak maken voor de APK keuring van de SR
Ik hoop op het beste er moeten iig nieuwe voorremmen op en verder is er denk ik weinig mis dus duim maar voor me als het zover is.
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor Gilletti » 05 apr 2006, 12:07

Jawel, de break is vanmorgen weer voor een jaar goedgekeurd! Afbeelding

Er was nog even wat twijfel rondom de remwerking achter (40% verschil), maar een stevige proefrit en een paar keer remmen met de handrem bracht gelukkig uitkomst.

Ik kon er op wachten en kon ook rustig meekijken. Wel gezien dat de middendemper wat knisperig begint te worden, dus daar binnenkort maar eens rustig naar op zoek gaan.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Idranor » 05 apr 2006, 12:54

Gefeliciteerd Giletti! En ik zal voor je duimen, Ravon 305! :wink:
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Jeetje » 05 apr 2006, 14:54

Net terug van Jonkhart...

Die had -dus- alles, behalve die verd*mde remlichtschakelaar (die in de hoofdremcilinder gedraaid zit).

Er is een pootje afgebroken en daardoor doettie 't niet meer...

Nou kan ik wel gaan klooien met een parkertje en een stekkertje en dat soort ongein, maar liever wil ik gewoon een nieuwe/andere schakelaar.

Heeft iemand toevallig nog een hoofdremcilinder voor een J7 liggen waar dat ding nog inzit? En zou die persoon dan bereid zijn om die schakelaar uit de hoofdremcilinder te draaien en aan mij te verkopen???

Het gaat overigens om Peugeot bestelnummer 4608.11

Alvast bedankt...


<<< edit >>>

Net een spiksplinternieuwe schakelaar besteld via Peugeot De Jong in Amstelveen. Bestel- en/of onderdeelnummer 4608.11 is nog gewoon leverbaar. Als het goed is, kan ik 'm aanstaande vrijdag in m'n pauze op gaan halen...

De prijs valt me overigens niet echt mee : € 27,00 (inclusief BTW)...
Maar ja, als die het dan ook weer 30 jaar doet... :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 06 apr 2006, 00:44

de 13de moet ik er aan geloven maar ik denk toch dat het wel mee zal gaan vallen 8)
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor pp » 06 apr 2006, 06:50

Jeetje schreef:
Net een spiksplinternieuwe schakelaar besteld via Peugeot De Jong in Amstelveen. Bestel- en/of onderdeelnummer 4608.11 is nog gewoon leverbaar. Als het goed is, kan ik 'm aanstaande vrijdag in m'n pauze op gaan halen...

De prijs valt me overigens niet echt mee : € 27,00 (inclusief BTW)...
Maar ja, als die het dan ook weer 30 jaar doet... :wink:

heb er eentje via Ebay in Argentinië gekocht, was 5.- euro +porto, alles bij elkaar was ik 9.50 kwijt :D :D :D staan een hoop onderdelen op, tenminste voor een 404, maar dat is toch motorisch uitwisselbaar met een J??klik hier
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

Berichtdoor Jeetje » 06 apr 2006, 08:54

Motorisch is inderdaad heel veel uitwisselbaar aangezien het in beginsel om dezelfde motor gaat (al ligt deze in de J7 anders dan in de 404, waardoor het spruitstuk etcetera toch wel iets anders is).

Het remgedeelte van de J7 wijkt toch wel behoorlijk af van de 404, dus de remlichtschakelaar van een 404 gaat niet passen... Helaas...

Maar goed, met een beetje mazzel is de nieuwe remlichtschakelaar er vrijdag en is Jeetje begin volgende week weer voorzien van een spiksplinternieuwe apk.

En ach... Die € 27,00 zal ons de kop niet kosten. Ik vrees dat de revisie van de startmotor en de dynamo meer (gaan) kosten... En wat te denken van het arbeidsloon???

Voor Jeetje is alleen het beste goed genoeg! :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor pp » 06 apr 2006, 12:50

startmotor is 120.-( bij Cor Wilkes in A'dam)
heb er ook nog wel eentje liggen, mocht je intersse hebben( is goed, komt uit m'n oude 404)
startmotor is easy erin te zetten, dynamo weetr ik niet, nog nooit bij een 404 of J gedaan
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

Berichtdoor Mockenrue » 07 apr 2006, 22:00

Weer een jaar goedgekeurd. Ditmaal wel met wat opmerkingen ... :(
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor Dick » 27 apr 2006, 11:14

Vandaag met de 72er coupe naar de RDW geweest. Hwelemaal goedgekeurd gelukkig, dus nu een paar dagen wachten op het kenteken. Kan niet wachten!
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Jeetje » 27 apr 2006, 11:48

Jeetje is -zoals jullie wellicht al weten- inmiddels goedgekeurd en rijdt weer súper!

Nieuwe dynamo, gereviseerde startmotor (geen hangende bendix meer :wink: ), nieuwe bougies, nieuwe contactpuntjes mét condensator, nieuwe vloeistoffen (versnellingsbakolie, motorolie, remvloeistof, ruitenwisservloeistof, koelvloeistof, etcetera), nieuwe remlichtschakelaar, kleppen gesteld (dus inclusief nieuwe kleppendekselpakking), alle filters vervangen en nog wat andere kleinigheden...

De kosten: € 1.250,00... :(

Alleen al € 675,00 arbeidsloon! :cry:

Daar gaan we toch wel een andere oplossing voor zoeken, vrees ik!
Niet dat we het Jeetje niet waard vinden, maar ik besteed dat geld toch liever anders (en ook aan Jeetje) :wink: .

Weet iemand een goed en niet te duur adres voor het onderhoud aan een Peugeot J7? Een stukje rijden vinden we niet zo erg; want daar issie voor gebouwd... :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor peppo » 28 apr 2006, 08:46

Ik heb mijn 404 twee maanden geleden een grote beurt laten geven bij Classic Passion (http://www.classicpassion.nl) in Hekelingen bij Spijkenisse. Alle klassiekers zijn daar van harte welkom voor onderhoud.

Ik ben erg tevreden over de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden en ook over de prijs-prestatieverhouding. Voorbeeld: grote beurt, APK, alle vloeistoffen/olieën verversen, kleppen stellen, nieuwe bougies en contactpunten, alles afstellen en de voorruit afkitten EUR 632.

En daarbij is de eigenaar ook nog eens een erg aardige vent.
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Gilletti » 14 jul 2006, 22:37

Zo, de 404 is ook weer voor een jaar goedgekeurd.
Het ging allemaal weer niet vanzelfsprekend (remmen, stuurhoezen) maar het is voldoende. :D

Gelukkig is de koppeling ook weer gefixed. Aangezien ik er morgen mee weg wil had ik het uitbesteed (ketzjing), maar alla, het is voor een goed doel.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Volgende

Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten