Voortgang in restauraties, klussen en wat dies meer zij....

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Voortgang in restauraties, klussen en wat dies meer zij....

Berichtdoor JT » 18 jul 2004, 10:31

Ideetje? Om te melden welke klus er nu weer geklaard is aan de geliefde Peugeot?

Ik heb sinds gisteren orginele velgen uit 73 op mijn Cabrio 504 liggen. Maak straks wel een fotootje...
Afbeelding


Zon breek eens iets beter door! Ik ga rijden.....

Groeten
Jan
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor JT » 01 aug 2004, 16:19

Klussen op het korte-termijn-programma:
Kleppen stellen
Injectie afstellen
Gaskabel vervangen
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Gilletti » 01 aug 2004, 17:08

Afgelopen week hebben we een luchtslang in de motor vervangen.

Korte termijn:
- grote beurt
- kleine interieur reparaties

Lange termijn:
- roest aanpakken (en misschien overspuiten)
- raammechanisme repareren
- Rubbers vervangen

Ben nog op zoek naar wat losse spullen als interieur panelen en een knipperlicht.
Laatst bijgewerkt door Gilletti op 01 aug 2004, 21:20, in totaal 1 keer bewerkt.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Hans » 01 aug 2004, 18:13

Korte termijn:

klemmetjes zoeken van sierstrip motorkap
remmen loshalen en waarschijnlijk vernieuwen
olie verversen en filters vernieuwen

Lange termijn:

roest aanpakken
afvoerkanaal schuifdak repareren
Doe maar gek ,dan doe je al gewoon genoeg
Avatar gebruiker
Hans
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 05 mei 2004, 21:35
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor JT » 01 aug 2004, 20:10

samen rubbers kopen = korting bedingen ?!?!?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Maarten Deen » 01 aug 2004, 20:46

JT schreef:samen rubbers kopen = korting bedingen ?!?!?

Dat zou heel mooi zijn, maar ik vrees dat een handelaar dat alleen per strekkende meter doet, dus als je een ander type hebt heb je een ander rubbertje nodig, geen kwantumkorting.

Heeft die rubberman eigenlijk prijzen genoemd? Niet dat dak- en deurrubbers voor €50 p/m over de toonbank gaan :?

Mijn restauratieprojektjes:
- bodemplaat rechts vernieuwen (moet voor de APK)
- voorste stoelbevestiging van beide stoelen vernieuwen (APK)
- olielekkage motor laten fixen (APK)
- nieuwe dak- en deur rubbers
- koelsysteem motorblok eens grondig schoonspoelen. De radiateur zit volgens mij alweer vol (dat merk ik omdat de ventilator pas heel laat inschakelt)
- nieuwe cabrioletkap
- roestvorming boven de koplampen
- (hopelijk slechts) de geleiding van de vloerversnelling

Jemig wat een lijst! En vorig jaar zijn de voorstoelen opnieuw bekleed. Ik moet daar nog eens een webpagina voor maken want er kwamen heel interessante dingen onder het leer vandaan!
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor Gilletti » 01 aug 2004, 21:24

Maarten Deen schreef: En vorig jaar zijn de voorstoelen opnieuw bekleed. Ik moet daar nog eens een webpagina voor maken want er kwamen heel interessante dingen onder het leer vandaan!


Vertel eens meer... :o
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Jeetje » 01 aug 2004, 21:38

Dit was ons campertje 2 maanden geleden...
(Alles leeggesloopt, tot en met de wandbeplating aan toe)
Afbeelding

Na twee maanden noeste arbeid (en alles in m´n uppie gedaan met zo nu een dan een helpend handje van mijn vriendin) is dit het resultaat...

Afbeelding

Alles is gemaakt van écht hout, voorzien van 5 lagen jachtlak (het aanrechtblad en sommige andere delen zelfs met 7 lagen). Het is gemaakt van Ocoumé met teakhouten afwerklatjes. De camper is geheel zelfvoorzienend, zodat we een week ´vrij´ kunnen staan (huishoudaccu, 88 liter vers water aan boord, toiletje, koelkast, etcetera, etcetera).

Niettemin wilde ik de camper een authentieke jaren ´70 uitstraling geven. Door de keuze van het hout en de stoffering is dat volgens mij aardig gelukt!

Tussen de twee banken hoort trouwens nog een tafel, maar die staat in de garage te drogen. Die is inmiddels namelijk voorzien van de 6de laag jachtlak...

Niet slecht, toch?

Hij is nog niet klaar, maar we zijn een heel end op weg!
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 01 aug 2004, 21:44, in totaal 2 keer bewerkt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Maarten Deen » 01 aug 2004, 21:41

Gilletti schreef:
Maarten Deen schreef: En vorig jaar zijn de voorstoelen opnieuw bekleed. Ik moet daar nog eens een webpagina voor maken want er kwamen heel interessante dingen onder het leer vandaan!


Vertel eens meer... :o


Okee, heel kort (en val me maar een paar keer lastig dat ik eindelijk eens aan een weblog voor mijn Peugeot begin, want het idee heb ik al een tijdje!)
De bestuurdersstoel heeft als rugleuning een stalen plaat, de bijrijdersstoel heeft als rugleuning een rubber doek met daarin de letters... P. FARINA

Kijk, dan is tenminste duidelijk waar de auto vandaan komt :D
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor JT » 01 aug 2004, 21:50

Jeetje is duidelijk een vakman met hout, ziet er inderdaad heel netjes uit!

Maarten, wat voor auto heb je?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Jeetje » 01 aug 2004, 21:54

Dit was de eerste keer dat ik überhaupt een hamer, zaag, en nijptang serieus ter hand heb genomen. Ik ben normaliter niet zo´n klusser. Als jurist werk ik meer met mijn hoofd dan mijn handen (nou ja, werken....).

Goed voorbeeld doet echter goed volgen.

Onze vorige J7 was door een scheepstimmerman (in)gebouwd. Dat interieur heb ik nog getracht om er heelhuids uit te slopen (om in Jeetje te kunnen bouwen), maar dat lukte helaas niet.

Ik had zo wel een heel goed voorbeeld hoe die meneer dat had gedaan. Ik heb dat toen gewoon na zitten maken...

Beter goed gejat dan slecht verzonnen, toch?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Haiko » 01 aug 2004, 22:29

Jeetje schreef:
Niet slecht, toch?

Hij is nog niet klaar, maar we zijn een heel end op weg!


Nou mensen,
wij hebben Jeetje vandaag live mogen aanschouwen en het is echt prachtig (en praktisch) geworden!
Ook de rest van de auto is overigens nog in prachtige staat.
Dat 'nog niet klaar' is voor buitenstaanders in ieder geval niet meer te herkennen....


groeten van Haiko en Cécile
Onze Leeuw: J7 diesel uit 1974
Avatar gebruiker
Haiko
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 mei 2004, 05:33
Woonplaats: Huis ter Heide (ut)

Berichtdoor Jeetje » 01 aug 2004, 22:41

En de wereld is zo klein....

Vandaag kwamen Cécile en Haiko bij ons op bezoek en het bleek dat Cécile uit hetzelfde kleine dorpje komt uit het zuidelijkste puntje van Limburg als ik! We hebben tijdens onze jeugd op een steenworp (letterlijk!!!!) van elkaar vandaan gewoond!

Zij woont nu alweer een hele tijd in Huis ter Heide (nabij Zeist) en ik al ruim 12 jaar in Abcoude (bij Amsterdam).

Grappig, toch?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Wanzl » 10 aug 2004, 12:56

-kleppen stellen
-richtingaanwijzers maken
-schuifdak rubbers bevestigen en dak er weer in
-nieuwe spiegel en koplamp

en dan naar de RDW voor een kenteken...
Peugeot 203 C '56
Peugeot 205 1.9 GTi '94
(…en een ‘12 E63 AMG) :mrgreen:
Avatar gebruiker
Wanzl
 
Berichten: 252
Geregistreerd: 26 apr 2004, 16:07
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor JT » 10 aug 2004, 19:10

Wanzl schreef:en dan naar de RDW voor een kenteken...

Begin dan maar vast een afspraak te maken, 4 weken is niks....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Wanzl » 10 aug 2004, 20:04

Begin dan maar vast een afspraak te maken, 4 weken is niks....


Daar heb ik ook 4 weken de tijd voor nodig!! :wink: :lol:
Peugeot 203 C '56
Peugeot 205 1.9 GTi '94
(…en een ‘12 E63 AMG) :mrgreen:
Avatar gebruiker
Wanzl
 
Berichten: 252
Geregistreerd: 26 apr 2004, 16:07
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor JT » 15 aug 2004, 21:43

JT schreef:Klussen op het korte-termijn-programma:
Kleppen stellen
Injectie afstellen
Gaskabel vervangen
Jajajajaaa!
Mijn oom Kees (zie foto) en ik hebben vandaag kleppen gesteld en de mechanische injectie afgesteld.
Daarna even een paar "straffe" kilometertjes gemaakt en het is een zonnetje! (Op een kloppend geluid in cylinder 1 na, maar daar zal ik een andere topic over beginnen).
Afbeelding
De gaskabel gaan we morgen doen (hij logeert in de buurt) + nog een aantal onderhoudszaken.
Laatst bijgewerkt door JT op 16 aug 2004, 22:04, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor JT » 16 aug 2004, 21:48

De gaskabel durfden we niet te vervangen, de auto-onderdelen handel heeft een juiste gaskabel verkocht, volgens de code op de verpakking, echter hij is veel te lang.
Dus hebben we de oude huls opgelapt en alles goed gesmeerd.

Verder alles ok, we kunnen met het volste vertrouwen weer rijden!
Kees, HARTELIJK DANK!!

Mijn oom is een echt genie, ook op dit gebied, hij heeft ervaring met de motor omdat hij meerdere Peugeots in de jaren 60 en 70 heeft gehad. 2 x de identieke motor als ik nu in mijn oude Peugeot heb. Soms vraag ik me wel eens af of hij hier komt voor de pc's waar wij wel eens onderhoud aan moeten plegen, of dat ie komt om te sleutelen. Hij heeft al zijn auto's tot de dag van vandaag zelf geserviced En het is geen aangeleerde kennis die hij heeft. Hij beredeneert elk probleem opnieuw en komt dan met de conclusie. Dan denk je, leuk dat ie daar goed in is, maar dan gebruikt hij daarbij Franse boeken als naslagwerk!
Snap best dat deze Ir een goede gesprekspartner was voor de klanten van zijn octrooibureau! Hoezo "was", hij is "gepensioneerd" en werkt nog graag/serieus/hard zo'n 20 uur/week voor een aantal klanten die hem ook buitengewoon waarderen...
En vandaag nog wat geschiedenis van België doorgenomen, gewoon parate kennis bij deze man..... Ongelofelijk. O ja, speelt ook nog piano.

We hebben de toerenteller getest door een tijdelijke kabel vanaf de bobbine naar de condensator in het dashboard te plaatsen.
Deze zorgt er echter voor dat het vermogen naar de motor sterk minder wordt, dus we vermoeden een mankement in deze condensator. Gaan we op het gemak nog eens een keer bekijken...

Dus als we zin hebben:
Toerenteller

Lange termijn:
Rubbers verzamelen
Alles uit elkaar, lassen, spuiten en weer in elkaar. Ik verwacht de winter van 2005/2006.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Gilletti » 16 aug 2004, 22:40

JT schreef:Mijn oom is een echt genie

Alles uit elkaar, lassen, spuiten en weer in elkaar. Ik verwacht de winter van 2005/2006.


Geef mij ook zo'n oom! :wink:

Waar zitten de roestige plekken op jouw wagen?
Op de foto's weet je ze aardig onzichtbaar te maken.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor JT » 16 aug 2004, 22:46

Gilletti schreef:
JT schreef:Mijn oom is een echt genie

Alles uit elkaar, lassen, spuiten en weer in elkaar. Ik verwacht de winter van 2005/2006.


Geef mij ook zo'n oom! :wink:

Waar zitten de roestige plekken op jouw wagen?
Op de foto's weet je ze aardig onzichtbaar te maken.

Ja, is een toffe peer...
Zichtbare roest - linkerdeur, onderaan een "beurse"plek
"onzichtbare" roest - hoek treeplank naar boven, keienvanger, randjes in wielkasten.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Gilletti » 16 aug 2004, 23:07

JT schreef:Zichtbare roest - linkerdeur, onderaan een "beurse"plek
"onzichtbare" roest - hoek treeplank naar boven, keienvanger, randjes in wielkasten.


Nu je het zegt, zie ik inderdaad onderaan een knisperig plekje zitten. :(

Verder nog resten van eerdere restauraties (lees: plamuur) of is het allemaal metaal?
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor JT » 16 aug 2004, 23:09

Die deur wil ik vervangen... :cry:
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Gilletti » 16 aug 2004, 23:17

JT schreef:Die deur wil ik vervangen... :cry:


Is een plaatje inlassen niet goedkoper dan een hele nieuwe deur?
Of is de plek(ken) te groot?
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor JT » 17 aug 2004, 08:47

Ik vrees dat mijn lascapaciteiten niet zo goed zijn om dat voor elkaar te krijgen. In principe probeer ik een deur-paneel te krijgen. Ik houd me aanbevolen!!!

cabrio 504 1e model, linkerdeur, keienvanger ...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor JT » 26 okt 2004, 19:31

Zo,

Na de stukken aan mijn motor, rijd ik nu met een gereviseerde motor rond.

Het verschil is duidelijk. Hoewel deze motor nog geheel moet inlopen en moet worden afgesteld is er duidelijke vermogenswinst. Het lijkt erop dat de schade aan de motor er al was voordat ik de auto kocht, maar dat is natuurlijk niet te checken...
De temperatuur blijft extreem constant, het metertje zit niet vast ;-)

Omdat mijn oom en ik werk aan zijn pc en werk aan mijn auto combineren heb ik vandaag dus een "vrije dag" genomen om e.e.a. met hem te organiseren:
-motor gecontroleerd, afstelling licht aangepast.
-Toerenteller werkend gemaakt.

Het wordt dus belangrijk om kilometers te maken... Inrijden!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Volgende

Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten