Voortgang in restauraties, klussen en wat dies meer zij....

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor tomtom » 23 okt 2008, 16:12

Wellicht niet helemaal hier op z'n plaats maar toch; mijn 504 cabrio die bij willem driessen onderhanden wordt genomen. Nadat zij weer op de pootjes staat en gespoten is komt ze weer thuis en mag ik haar verder afmonteren! Het einde van een lange weg komt in zicht!!!

zie; www.willemdriessen.nl

Ben ook nog met de witte coupe van 74 bezig, nu aan het stoeien met de handgrepen (die willen er niet meer in en ik weet niet meer hoe het zat ;-() en de rest van de onderdelen (zijn er nog best veel). Blijkbaar is het erg moeilijk de wielkastranden scherp te krijgen (na 2 spuiters is het resultaat redelijk....). Foto's volgen.....
Laatst bijgewerkt door tomtom op 25 feb 2009, 20:52, in totaal 1 keer bewerkt.
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor JT » 23 okt 2008, 19:40

Mooi hoor Harm!

Het antwoord op de deurslot-vraag zal wel in een ander topic moeten...

De deursloten 1e type:
grote veer, drukknop (duimbediend), duwt tegen het mechanisme om de deur open te krijgen.
Slot, met de sleutel draai je een cylinder waaraan twee haken zitten en die aan de andere kant haken in het slotmechanisme...

pfff, moeilijk beschrijven...

Weet je wat? Ik zoek wel een foto...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Gilletti » 24 feb 2009, 21:51

Afgelopen dagen bezig geweest met e.e.a. los te trekken van de groene 404 automatique.
Komende dagen worden er wat cosmetische handelingen verricht waarbij een aantal in het oog springende lelijke plekken verwijderd worden.
De auto is verder hard, dus het wordt absoluut geen totaalrestauratie.

Als ie terug is ligt er ook nog een redelijk vers interieurtje te wachten voor inbouw (met dank aan ons aller Pininfarian504 a.k.a. Wim) en een paar kleine reparaties.

Helaas had ie er vanmorgen weinig zin in want na 10 omwentelingen gaf de startmotor geen enkele sjoege meer... :( Was net vorig jaar een gereviseerde opgekomen.
Bleek achteraf een inwendige draadbreuk te zijn. Na wat gesoldeergefriemel dus wel weer rijdend maar het kostte wel wat tijd.

Bij deze wat plaatjes van de aan te pakken plekken en de huidige staat van de voiture.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor 504ronnie » 24 feb 2009, 22:00

Hij is het zeker waard Henk, en jouw kennende wordt ie weer als nieuw.
Suc6 :wink:
205 CTi 1.6 105 PK 29-04-1986 nr 993
Groeten
Ron
504ronnie
 
Berichten: 990
Geregistreerd: 25 maart 2006, 15:36

Berichtdoor Harrie » 25 feb 2009, 00:40

succes met de reparaties, Henk! Dat krijg JIJ wel weer voor elkaar,
als we ons project 304 cabriolet nog herinneren... 8) :mrgreen:
komt vast goed!
is er hiervoor ook nog nieuw / goed plaatwerk leverbaar of ga je de parvan en frontplaat ontroesten?
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Gilletti » 25 feb 2009, 09:00

Bedankt, ik heb er vooralsnog alle vertrouwen in.
Maar hij zal daarna nog best hier en daar z'n plekjes hebben hoor. Da's niet erg.

De paravan is niet roestig maar er is ooit een raar goedje op gekomen ofzo waardoor er van die vlekken opzitten. Die wordt dus geschuurd en opnieuw gelakt.

De front-/spatplaat heb ik nieuw gehaald in het magazijn.
Op de foto waarbij de ontmantelde 404 een stukje omhoog staat zie je hem nog net voor de auto liggen.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor JT » 15 maart 2009, 16:14

Langzaam - langzaam - langzaam...
Als m'n auto eind deze maand terug komt van de polijster, dan kan ik de laatste zaken gaan opbouwen....
Afgelopen weekend de forummeeting gemist door een leuk feest, maar... direct gecombineerd en leuke borden voor mijn toekomstige sleutelruimte/garage opgehaald in Brussel. Kerel had heel veel Simca-spul, dus als iemand nog wat zoekt kan ik het adres doorgeven.
Afbeelding
Nu nog maar eens proberen te organiseren dat die sleutelruimte er weer komt :?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Harrie » 15 maart 2009, 17:05

JT schreef:{..}in Brussel. Kerel had heel veel Simca-spul, dus als iemand nog wat zoekt kan ik het adres doorgeven. :?

nee, voor Simca / Talbot onderdelen moet je naar de PCN! veel plaatwerk! 8)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Gilletti » 10 apr 2009, 17:49

Hehe, de 304 is nu echt KLAAR!
Spiegels zitten er eindelijk goed stevig op als ook de nieuwe binnen-deuropener-bakjes.
Weliswaar met een klein zelf aangebrachte beschadiging aan het portier maar als je er mee rijdt gebeurt er vast ook nog wel wat...

Daarna de boel eens even goed schoongemaakt en toen kwam ik er helaas wel achter dat de auto vol zit met witte stipjes. :(
Lijken wel opgedroogde restjes van nat-schuurwerk. Zal wel gebeurd zijn bij de polijstbeurt laatst bij de spuiter. Krijg ze er niet af, ook niet met wasbenzine o.i.d..
Morgen dus nog maar weer even terug. Komt wel goed.
Laatst bijgewerkt door Gilletti op 10 apr 2009, 20:02, in totaal 1 keer bewerkt.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor renezeeland » 10 apr 2009, 18:05

ow..was ik maar zover.... dit weer....en je 304 klaar.... ik ben JALOERS ! :mrgreen:
Avatar gebruiker
renezeeland
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 30 jul 2008, 17:35

Berichtdoor 504ronnie » 11 apr 2009, 17:05

Gilletti schreef:Hehe, de 304 is nu echt KLAAR!
Spiegels zitten er eindelijk goed stevig op als ook de nieuwe binnen-deuropener-bakjes.
Weliswaar met een klein zelf aangebrachte beschadiging aan het portier maar als je er mee rijdt gebeurt er vast ook nog wel wat...

Daarna de boel eens even goed schoongemaakt en toen kwam ik er helaas wel achter dat de auto vol zit met witte stipjes. :(
Lijken wel opgedroogde restjes van nat-schuurwerk. Zal wel gebeurd zijn bij de polijstbeurt laatst bij de spuiter. Krijg ze er niet af, ook niet met wasbenzine o.i.d..
Morgen dus nog maar weer even terug. Komt wel goed.


Ik hoop, ook dat het goed komt en dat je hem mee kunt brengen 2de paasdag, ik ben erugg benieuwd :wink:
205 CTi 1.6 105 PK 29-04-1986 nr 993
Groeten
Ron
504ronnie
 
Berichten: 990
Geregistreerd: 25 maart 2006, 15:36

Berichtdoor Gilletti » 22 mei 2009, 16:42

Vandaag goed gemutst en uitgerust met broodjes en drinken naar de garage getrokken om lekker aan de automaat te sleutelen.
Een paar maanden geleden heb ik wat onderdelen laten ontroesten en opnieuw laten spuiten en dat spul moest nog in elkaar.
Ook staan er nog wat kleine klusjes op de rol, dus ik kon m'n dag wel vullen.

In de garage werd ik verwelkomd door een klein plasje olie. Denk dat de keerring van de automaatbak nu echt z'n laatste restje rubberigheid heeft verloren.

Simpel begonnen door de "nieuwe" deurpanelen met behulp van de supersponsjes van Teun schoon te maken.
Nou de naam wonderspons doet z'n naam eer aan want het ding werkt echt goed. :!:

Toen eens de auto zelf erbij gepakt en na wat denkwerk over hoe ik het beste zonder beschadiging het schroefdraad in de nieuwe spatplaat kon plaatsen de oude er maar eens bijgepakt.

STOM STOM STOM! :x Blijkt het de verkeerde te zijn!
Destijds zonder na te denken een nieuwe gehaald bij het magazijn (aldaar zijn er ook geen vragen over gesteld) en laten spuiten. GROM!
De nieuwe zal wel voor een pick-up zijn ofzo.
Binnenkort dus weer terug naar Dordrecht. Wonden likken en weer doorgaan. Blijft wel zonde van het spuitwerk natuurlijk.

Afbeelding
Dit gaat niet passen...

Dan maar verder met de richtingaanwijzer. Het stokje was afgebroken en daar wou ik dan wel even een nieuwe opzetten dan.
Uiteraard ook het verkeerde type en het stuur wou ook al niet los.... Zucht.
Boel ingespoten met WD40 en nu maar hopen dat het binnenkort beter gaat.
Iemand tips hoe ik goed kracht kan zetten zonder het stuur door midden te breken?

Was het inmiddels aardig zat. Die stomme ouwe Franse meuk, er past nooit eens wat in 1x. :?
Tenslotte de nieuwe matjes maar even gepast en wonderwel staan en zitten die supergoed.

Binnenkort nog maar weer eens een poging wagen...
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Harrie » 22 mei 2009, 22:17

dat is wel pech Henk...
het stuur moet je wat wrikken, laat daarbij de moer nog op het einde van de schroefdraad!
Door wat axiale verbuiging ( in de buurt bij de spaken beetpakken ) komt het stuur los van de tapse splines.
Zet het stuur daarna RECHT in rijrichting, draai de moer er af en neem het stuur er af.
Nadien kun je dan het stuur terugplaatsen zodat deze weer zit zoals deze voorheen zat.
succes! grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Bert » 23 mei 2009, 09:13

Harrie schreef:
het stuur moet je wat wrikken, laat daarbij de moer nog op het einde van de schroefdraad!
Door wat axiale verbuiging ( in de buurt bij de spaken beetpakken ) komt het stuur los van de tapse splines.
Zet het stuur daarna RECHT in rijrichting, draai de moer er af en neem het stuur er af.
Nadien kun je dan het stuur terugplaatsen zodat deze weer zit zoals deze voorheen zat.


daarbij kun je met een hamer nog een flinke tik op de stuurpen geven ( wel zorgen dat de moer aan het uiteinde zit) om het te laten "schrikken".
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor JT » 11 jul 2009, 18:07

Omdat het werken aan de auto ronduit lastig is op het moment (veel handelingen/moeite om dan vervolgens een paar uur te kunnen sleutelen) heb ik de afgelopen zaterdagen een ander project afgewerkt.
Een goede vriend van me heeft een bedrijf in industriële automatisering, ontwikkelt machines, veel op basis van pneumatiek. Hij "doet in lucht" en heeft me geholpen aan een stevige zuigercompressor, geluidskast en toebehoren.... Goede kerel...
Dat moest natuurlijk gereviseerd, mooi worden ingebouwd, aangepast en ik heb een aantal zaterdagen van zijn werkplaats gebruik mogen maken: lassen, fresen, boren, zagen, enz., enz. Heel leerzaam, want hij vond het natuurlijk leuk om "met een kanon op een vlieg te schieten" en mij het e.e.a. te leren op metaalgebied. En weet je, met het juiste gereedschap, ......, nondeju!
Vandaag de klus afgemaakt en het geheel proefgedraaid. Ik heb lucht!
De compressor komt straks in mijn nieuwe sleutelruimte/garagekelder en gaat ook behalve mijn garage in de kelder ook de technische dienst op de BG van ons bedrijf voorzien van lucht d.m.v.een leidingstelsel 8)

Afbeelding Afbeelding
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor leffe 404 » 19 jul 2009, 13:46

Gilletti schreef:Vandaag goed gemutst en uitgerust met broodjes en drinken naar de garage getrokken om lekker aan de automaat te sleutelen.
Een paar maanden geleden heb ik wat onderdelen laten ontroesten en opnieuw laten spuiten en dat spul moest nog in elkaar.
Ook staan er nog wat kleine klusjes op de rol, dus ik kon m'n dag wel vullen.

In de garage werd ik verwelkomd door een klein plasje olie. Denk dat de keerring van de automaatbak nu echt z'n laatste restje rubberigheid heeft verloren.

Simpel begonnen door de "nieuwe" deurpanelen met behulp van de supersponsjes van Teun schoon te maken.
Nou de naam wonderspons doet z'n naam eer aan want het ding werkt echt goed. :!:

Toen eens de auto zelf erbij gepakt en na wat denkwerk over hoe ik het beste zonder beschadiging het schroefdraad in de nieuwe spatplaat kon plaatsen de oude er maar eens bijgepakt.

STOM STOM STOM! :x Blijkt het de verkeerde te zijn!
Destijds zonder na te denken een nieuwe gehaald bij het magazijn (aldaar zijn er ook geen vragen over gesteld) en laten spuiten. GROM!
De nieuwe zal wel voor een pick-up zijn ofzo.
Binnenkort dus weer terug naar Dordrecht. Wonden likken en weer doorgaan. Blijft wel zonde van het spuitwerk natuurlijk.

Afbeelding
Dit gaat niet passen...

Dan maar verder met de richtingaanwijzer. Het stokje was afgebroken en daar wou ik dan wel even een nieuwe opzetten dan.
Uiteraard ook het verkeerde type en het stuur wou ook al niet los.... Zucht.
Boel ingespoten met WD40 en nu maar hopen dat het binnenkort beter gaat.
Iemand tips hoe ik goed kracht kan zetten zonder het stuur door midden te breken?

Was het inmiddels aardig zat. Die stomme ouwe Franse meuk, er past nooit eens wat in 1x. :?
Tenslotte de nieuwe matjes maar even gepast en wonderwel staan en zitten die supergoed.

Binnenkort nog maar weer eens een poging wagen...


Wellicht het verschil van de front plaatjes tussen oude en nieuwe type 404 ? 1e type heeft lange blik plaat icm massieve (bolle) bumpers en rozetten zonder rubber inleg, 2e type heeft bumpers met een soort randje "knik" er in gebold en rozetten met ubber inleg. 2e type heeft daarmee ook een korter stukje blik tussen de bumper en de spartborden / radiateur / grille.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor pEus » 23 nov 2009, 21:06

Door tijdgebrek is mijn laatste bericht in deze rubriek al weer van maart vorig jaar : http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopi ... &start=700

Maar we zijn weer fanatiek aan de gang en het resultaat lijkt wel een 504 coupé Dangel :mrgreen:

Afbeelding

Binnenkort gaan carrosserie en onderstel voor een tijdje uit elkaar :( ............................ :mrgreen:
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor Harrie » 23 nov 2009, 21:21

pEus schreef:Door tijdgebrek is mijn laatste bericht in deze rubriek al weer van maart vorig jaar. Maar we zijn weer fanatiek aan de gang en het resultaat lijkt wel een 504 coupé Dangel :mrgreen:
Binnenkort gaan carrosserie en onderstel voor een tijdje uit elkaar :( ............................ :mrgreen:
dit ziet er uit als een goed begin van een grondige klus!
Zo kom je wel in alle hoeken en gaten. :mrgreen:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor pEus » 23 nov 2009, 22:06

Harrie schreef:dit ziet er uit als een goed begin van een grondige klus!
Zo kom je wel in alle hoeken en gaten. :mrgreen:
grt, Harrie


De restauratie van de 204 cabriolet heeft ruim zes jaar geduurd en deze coupé zijn we al twee jaar aan het demonteren :mrgreen: dus deze grondige klus is voorlopig niet geklaard :wink: En dan heb ik ook nog een gestripte 504 familiale staan :? waar ik toch ook weer een keer tijd voor wil vinden :roll:

Maar ik geloof dat dit voor jou allemaal vrij herkenbaar is :wink:
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor Mark » 23 nov 2009, 23:06

@pEus: Gelukkig heb je ook nog een 504 berline (iets met een rood interieur, meen ik) waar niet zo gek veel aan hoeft te gebeuren :twisted:.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Harrie » 23 nov 2009, 23:09

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
en wel meer rijdende Peuzen, dus immobiel zijn ze voorlopig nog niet.
:D :D
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor pEus » 29 nov 2009, 12:22

Mark schreef:@pEus: Gelukkig heb je ook nog een 504 berline (iets met een rood interieur, meen ik) waar niet zo gek veel aan hoeft te gebeuren :twisted:.


.............en met bijna hetzelfde kenteken als deze grijze coupé :-) BRRR :mrgreen:

Ze zijn beide in dezelfde maand op kenteken gezet :P

Onderstaand weer een update. Onderstel is er dus onderuit :roll:

Afbeelding
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor 504ronnie » 30 nov 2009, 19:06

Ziet er heel goed uit.
Grondig bezig man........................................en vrouw.
Zal weer een heeeeeeeeeeeeeeeeeeele mooie 504 worden.
205 CTi 1.6 105 PK 29-04-1986 nr 993
Groeten
Ron
504ronnie
 
Berichten: 990
Geregistreerd: 25 maart 2006, 15:36

Berichtdoor pEus » 27 jan 2010, 23:29

Effe een update van de laatste zaterdagen :?

Buitenkoker weggeslepen. Kan de straler er tenminste goed bij :wink:
Afbeelding

Bodem schoonmaken.
Afbeelding

Door de week heeft mijn schoonvader diverse nieuwe plaatdelen gevormd 8)
Afbeelding

Profiellen bodem/koker.
Afbeelding

Afbeelding

Zelf in actie :mrgreen:
Afbeelding

Schoonvader slijpt rottigheid wielkast weg :roll:
Afbeelding

En we geven nog niet op :mrgreen:
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor Harrie » 27 jan 2010, 23:38

ik zie grote vorderingen :wink:
hak- breek- en slijpwerk is niet het leukste werk, maar als jullie straks
weer in de opbouwende fase komen met het plaatwerk, kun je er alleen maar tevreden op terugkijken... nog effetjes stof happen dus... :wink:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten