Kopot portierslot bestuurderskant

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Kopot portierslot bestuurderskant

Berichtdoor BertPleizier » 29 jan 2006, 15:26

Hallo,

Het portierslot van mijn 405 is kapot aan de kant van de bestuurder. Niet zo gek na 13 jaar natuurlijk.

De laatste tijd ging de sleutel er al wat moeilijker in en uit, maar gistermiddag was het zover: ik kreeg de sleutel er niet meer uit. Gelukkig had ik mijn reservesleutel per ongeluk meegenomen en kon ik de auto aan de andere kant openmaken en zo naar huis toe rijden.

Thuis heb ik in de garage eerst het slot met een fohn verwarmd, maar dit hielp niet. Het rechter portierslot deed het nog prima en die zou dat ook bevroren moet zijn geweest, maar dit was dus niet het geval.

Hierna heb ik de "klopsleuteltechniek" toegepast: terwijl je de sleutel eruit trekt (natuurlijk niet zo hard dat heel het plaatwerk van de deur bol gaat staan naar buiten) met de achterkant van een schroevendraaier op de sleutel getikt. Na een minuutje of 2 schoot gelukkig de sleutel er onbeschadigd uit.

Weet iemand of ik de sloten in het protier om kan wisselen, of zit er een verschil tussen links en rechts?

Wanneer deze oplossing niet mogelijk is, is een portierslot ook los te koop bij de dealer, of moeten dan zowel de portiersloten als het contactslot en het slot van de achterklep vervangen worden?
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Berichtdoor Edzo » 29 jan 2006, 15:42

Volgens mij zijn ze wel omwisselbaar, alleen je moet het plastic lipje op de achterkant slotcilinder, (waar het stalen stangetje ingehaakt zit) 180 graden omkeren.
Nadeel hierbij is, dat de plasticjes gemaakt zijn voor 1 keer opzetten, en nooit meer erafhalen. Als je ze er toch afhaalt zitten ze er daarna vrijwel nooit meer vast op. Dus 2 nieuwe plasticlipjes halen en sloten wisselen.

Of een slot van de sloop, waarbij hetzelfde natuurlijk geldt voor het lipje.
Je zit dan wel met een extra sleutel....... en er rijden legio oudere peugeots met meerdere verschillende sleutels om die reden........ :mrgreen:

groeten, edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor BertPleizier » 29 jan 2006, 16:05

Hallo,

Ik ga eerst bij mijn garage kijken of ze de sloten om kunnen wisselen. Als dat niet lukt blijft denk ik alleen optie 2 over: naar de sloop voor een ander slot of een nieuwe bestellen.
Laatst bijgewerkt door BertPleizier op 30 jan 2006, 12:55, in totaal 1 keer bewerkt.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 30 jan 2006, 01:39

@Bert

Ik heb bij mijn 305 een paar weken terug de portiersloten verwisseld
Nadat een of andere MONGOOL had geprobeerd in te breken (niet gelukt wel slot stuk) :evil: maar dat verwisselen ging probleemloos ik denk dus dat het bij een 405 ook te doen moet zijn :D
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor BertPleizier » 24 feb 2006, 21:51

Hallo,

Het slot is inmiddels gemaakt. Nieuw portierslot besteld (met dezelfde sleutel) en alles werkt weer perfect!
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten