Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
Ik heb gisteren mijn hoofd gestoten tegen de "haak" aan de motorkap van mijn 203.Brigitte-304 schreef::D
Ben ik trouwens de enige ezel die zijn hoofd hier al meer dan twee keer aan gestoten heeft ?
Met kleppen stellen eerst maar eens dik schuimrubber plaatsen...
403diesel schreef:Redenen waarom de klepspeling groter wordt kan idd, zoals keezx al zei, door slijtage komen.
Bijvoorbeeld; het “inslaan” van de tuimelaars/stelboutjes op de klepstelen. Je kunt hier met kleppen stellen verkeerde waarden meten als de voelermaten breder zijn dat de klepsteel dik is. Je stelt dan ogenschijnlijk goed maar toch blijven de kleppen flink tikken omdat je de slijtage niet mee meet.
Ook de klepstelen zullen iets slijten. Ook waar de tuimelaars of nokvolgers over de nokkenas lopen kan slijtage ontstaan.
Het hangt allemaal ook een beetje van de constructie en gebruikte materialen van de motor af.
risky schreef:403diesel schreef:Redenen waarom de klepspeling groter wordt kan idd, zoals keezx al zei, door slijtage komen.
Bijvoorbeeld; het “inslaan” van de tuimelaars/stelboutjes op de klepstelen. Je kunt hier met kleppen stellen verkeerde waarden meten als de voelermaten breder zijn dat de klepsteel dik is. Je stelt dan ogenschijnlijk goed maar toch blijven de kleppen flink tikken omdat je de slijtage niet mee meet.
Ook de klepstelen zullen iets slijten. Ook waar de tuimelaars of nokvolgers over de nokkenas lopen kan slijtage ontstaan.
Het hangt allemaal ook een beetje van de constructie en gebruikte materialen van de motor af.
De kleppen hebben gewoon meer te verduren omdat de juiste brandstof er niet meer is. De kleppen en zetels worden niet meer beschermd doordat er geen lood toevoeging meer in de benzine zit.
De enige oplossing is eigenlijk hardere klepzetels dan blijft het kleppen stellen duurzamer.
P. s was de haak nog heel?
Frank.04 schreef:Altijd interessant die discussie rondom harde zetels (om maar even bij dit onderwerp te blijven).
Volgens mij zijn hier veel fantasieën over, maar natuurlijk sta ik open voor verbetering van het hierna geponeerde:
Je hebt (giet)ijzeren koppen en koppen van lichtmetaal.
Gietijzer is in principe hard genoeg om er een klep op te laten landen, zeker met het lood van vroeger in de brandstof.
Bij rijden op LPG wordt de zaak heter en ontbreekt het lood, dus is/was het verstandig een dergelijke kop uit te rusten met harde klepzittingen, die in de kop worden gefreesd en gekrompen.
Een lichtmetalen kop is sowieso te zacht, dus die is standaard al uitgerust met geharde zetels.
Een dergelijke kop uitrusten met harde zetels heeft derhalve geen enkel effect.
En aangezien Peugeot op de 04 benzine modellen altijd een lichtmetalen kop heeft kun je dat geld beter in je zak houden.
Opmerking 1) Sommigen zeggen dat de ene harde zetel anders is dan de andere harde zetel, graag hiervan de feiten en meetgegevens!
Opmerking 2) Ik heb zeer wisselende ervaring met de hoeveelheid slijtage bij rijden op LPG, kennelijk speelt de afstelling van het mengsel een grote rol.
O.K. mensen schiet mijn verhaal maar lek!
403diesel schreef:risky schreef:403diesel schreef:Redenen waarom de klepspeling groter wordt kan idd, zoals keezx al zei, door slijtage komen.
Bijvoorbeeld; het “inslaan” van de tuimelaars/stelboutjes op de klepstelen. Je kunt hier met kleppen stellen verkeerde waarden meten als de voelermaten breder zijn dat de klepsteel dik is. Je stelt dan ogenschijnlijk goed maar toch blijven de kleppen flink tikken omdat je de slijtage niet mee meet.
Ook de klepstelen zullen iets slijten. Ook waar de tuimelaars of nokvolgers over de nokkenas lopen kan slijtage ontstaan.
Het hangt allemaal ook een beetje van de constructie en gebruikte materialen van de motor af.
De kleppen hebben gewoon meer te verduren omdat de juiste brandstof er niet meer is. De kleppen en zetels worden niet meer beschermd doordat er geen lood toevoeging meer in de benzine zit.
De enige oplossing is eigenlijk hardere klepzetels dan blijft het kleppen stellen duurzamer.
P. s was de haak nog heel?
Risky, klep(zitting)slijtage zorgt voor een kleinere klepspeling. Het ging er hier even om hoe een grotere klepspeling kan ontstaan en dat heeft weinig met de zittingen te maken.
Keer terug naar Techniek algemeen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten