Peugeot 106 lange termijn onderhoud als liefhebbers auto

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot 106 lange termijn onderhoud als liefhebbers auto

Berichtdoor Nova88 » 18 sep 2018, 22:14

Beste Peugeot liefhebbers,

Recent ben ik in het bezit gekomen van een Peugeot 106, wellicht niet klassiek genoeg voor de meeste gebruikers om dit forum maar toch wel een beroemd model uit de peugeot stal.

Nu wil ik deze auto, gezien 106 jes inmiddels ook wat zeldzamer worden op de wegen deze auto graag gaan benaderen/behandelen als liefhebbers auto en echt lang gaan gebruiken/houden. Daarom ben ik met name op motorisch gebied en qua plaatwerk op zoek naar advies om dit zo goed en verstandig mogelijk te benaderen op de lange termijn.

De auto heeft nu (1.4 benzine) 200.000 km op de teller en het is zeker het steven om de auto dagelijks te blijven gebruiken tot er 300.000 km op de teller staat. Natuurlijk is het onderhoudsbudget niet onbeperkt maar het mag wat mij betreft best wat meer kosten dan economisch zinnig is bij zo’n oudere auto ;-)

Qua regulier onderhoud wil ik preventief zijn, de auto krijgt tijdig zijn beurten, vervanging van distributieriem, goede banden etc. Echter er zijn twee dingen die ik lastig vind;

Roest – De auto heeft geen echt rotte onderdelen maar er zit een toenemende mate van vliegroest onder de auto en onderaan het motorblok. In hoeverre moet je dit behandelen voor de lange termijn? Lassen wanneer nodig of zou preventief verwijderen van de roest en een tectyl behandeling ook wat opleveren?

Motor – Het is een benzinemotor 1.4 met 200.000 km op de teller. De motor heeft wat vliegroest her- en der, wat zweet op het motorblok maar loopt verder regelmatig. Loont het om in dit stadium/ met deze km stand preventief een gedeeltelijke of gehele koprevisie te doen of kun je het blok beter oprijden en daarna vervangen door een ander blok?

Graag hoor ik jullie feedback,

Mvg,
Nova
Nova88
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 18 sep 2018, 21:59

Re: Peugeot 106 lange termijn onderhoud als liefhebbers auto

Berichtdoor beeperhorrie » 19 sep 2018, 14:30

Welkom hier.
Ik denk dat de 106 zo kalm aan ook wel meer klassiek gaat worden. Tipje, gooi ook eens je verhaal in 'even voorstellen' met wat foto's van de bolide er bij. Altijd leuk om te zien.

Die plekken met vliegroest zoals jij dat noemt had ik ook onder de 405. Ik heb meteen na aanschaf de auto helemaal dik in de tectyl gezet. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Als je wacht tot die dunne oppervlakte roest zich goed vastzet in het plaatwerk moet je gaan herstellen en dat is veel meer werk.

De blokjes kunnen erg lang mee. Preventief een kop revisie lijkt mij overbodig. If it aint broken, dont fix it zeggen de Britten en daar hebben ze meestal gelijk in. De koppakkingen willen wel eens de geest geven maar vaak zijn de klepsteelgeleiders nog prima dus ook dan is een nieuwe koppakking eigenlijk wel afdoende. Verder zijn er nog zoveel gebruikte TU blokken te koop dat een koprevisie alleen te overwegen is bij zeldzame uitvoeringen zoals die van de 106 1.6 GTI of een 205 1.3 Rallye.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten