206 1.4- 1 schok/kluunk bij wegrijden en ratel/kleppergeluid

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

206 1.4- 1 schok/kluunk bij wegrijden en ratel/kleppergeluid

Berichtdoor gjp206 » 10 jul 2017, 22:23

hey allemaal,

ik heb sinds een maand of 8 een 206 uit 2000 waar helaas een paar problemen mee zijn. Nu probeer ik uit te vinden wat er nu weer mis is, om te beslissen of ik dat zelf kan doen of niet (met mijn mooie Haynes Manual natuurlijk)

De afgelopen tijd is het volgende gedaan (door garage)

- uitlaat geheel vervangen (viel er na een maand zowat af...)
- nieuwe remblokjes voor
- vloeistoffen en filters vervangen
- olie versnellingsbak bijgevuld (deze was zo goed als leeg... had knerpende/moeilijke versnellingsbak :cry: blijkbaar heeft vorige eigenaar er weinig naar omgekeken. Na bijvullen niks meer aan de hand)

Vanavond heb ik de koelventilator uitgebouwd want deze liep aan/trilde wat een ongelooflijke herrie maakte. Ga de fan zelf deze week vervangen door een nieuwe :-)

De problemen:

1. Soms als ik zal wegrijden na starten lijkt de auto over een heuveltje te moeten om er daarna met een luide Kluunk/schok toch vandoor te gaan. Ik laat de koppeling opkomen, er gebeurt even niks (zoals bij eerste stuk hellingproef) en dan ineens is het **Kluunk**, en gaat de auto rijden. Voelt alsof er iets (vliegwiel?) dan ineens 1 omwenteling kan maken en daarna is het goed. Hele voorkant van de auto schokt als dit gebeurt.

2. Bij rijden is er een soort knerpend/schrapend geluid te horen vanuit de motorruimte. Ik hoopte dat dit door resoneren van de koelventilator (kapotte lagers oid) kwa maar helaas niet. Heb net getest en het is vooral tussen de 40 en 80 te horen. Niet constant, gaat even aan en dan verdwijnt het weer. Klinkt een beetje als een stug stukje plastig dat wappert oid. Gas geven of niet maakt geen verschil, ontkoppelen of niet ook niet. Heb ook 80 gereden in de vrij en ook dan komt het geluid soms voor.

Mijn garage gaf aan dat de aandrijfas ook binnenkort vervangen moet worden, kan dat 1 van bovenstaande dingen veroorzaken? Bedankt voor de tips!
gjp206
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 10 jul 2017, 22:02

Re: 206 1.4- 1 schok/kluunk bij wegrijden en ratel/klepperge

Berichtdoor Gerbrand » 24 dec 2017, 22:10

Probleem 1 ken ik wel, maar het komt bij mij door de handrem. Die blijft altijd een beetje hangen en zodra ik dan begin te rijden springt hij los en maakt een "ploenk" geluid en de auto schokt
Gerbrand
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 24 dec 2017, 11:15


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten