Gebruik oudere, maar nieuwe banden, wat is wijs?

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Gebruik oudere, maar nieuwe banden, wat is wijs?

Berichtdoor Gilletti » 27 maart 2017, 11:53

Ik heb de beschikking over twee splinternieuwe volledige reservewielen met Michelins voor mijn 406 coupé.
Die wil ik graag gebruiken als normaal wiel onder de auto. Scheelt toch zo twee dure bandjes van ongeveer 150 euro per stuk.

Maarrrr, ze zijn uit 2002, respectievelijk 2003. Wel precies hetzelfde type.
Geen droogtescheuren of andere ouderdomskwaaltjes te ontdekken. Ze hebben gewoon jarenlang droog en donker onder de mat gelegen.

De bandenbranche zegt natuurlijk vervangen maar wat hebben ze nou geleden?
Wat raden jullie aan? Geen probleem om mee te gaan rijden of is het niet wijs om ze alsnog te gebruiken?
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Gebruik oudere, maar nieuwe banden, wat is wijs?

Berichtdoor EH Autoservice » 27 maart 2017, 12:43

Oude , "nieuwe" banden hebben beduidend minder grip als "echte" nieuwe :mrgreen:

Nu zal dat verschil niet significant groot zijn bij het zondagse cruise ritje over een paar dijkjes en dergelijke ,
maar wil je ook eens "lekker sturen" , wat van nature erg goed mogelijk is met een Coupe , dan kan het wel zeker een nadelige invloed hebben ......
Voor mijzelf , met mijn rijstijl , zou ik er dus ook nooit voor kiezen :lol:

Overigens vraag ik mij af waarom bandjes dergelijk duur zouden zijn , zoals bovenvermeld staat , dat kan anders :idea:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Gebruik oudere, maar nieuwe banden, wat is wijs?

Berichtdoor Gilletti » 27 maart 2017, 15:56

Dank voor je snelle reactie. Echt gevaarlijk is het dus niet.
Voor Michelin betaal je bij de lokale garage of bandenboer al gauw 150 Euro inclusief montage. Ik ga er geen Yakkitakki banden onder leggen.
Ook online nog steeds vanaf ongeveer 120 voor een (origineel) W-band. En dan moeten ze er nog op. Daar kan ik een hoop andere leuke dingen voor doen. :wink:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Gebruik oudere, maar nieuwe banden, wat is wijs?

Berichtdoor beeperhorrie » 27 maart 2017, 18:08

En als je een noodstop moet doen?
14 jaar is toch wel erg oud.
Zelf heb ik toevallig vandaag al mijn (oude) reserve wielen onder de rode 205 gezet, maar dat is wel afvoer voor de sloop.
Nu heb ik voor de 405 en de 205 beiden twee goede reserve banden van maar 1,5 jaar oud.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Gebruik oudere, maar nieuwe banden, wat is wijs?

Berichtdoor EH Autoservice » 27 maart 2017, 21:50

Even de knuppel in het hoenderhok :

Dus als het geen Michelin band is , dan is het "Yakkitakki" en dus rotzooi :?: :roll:
Zou daar graag eens met je over spreken , of beter nog , laat mij je overtuigen :

Ten eerste zijn er domweg betere banden als Michelin , want dat is een grote beladen naam , maar er is zo veel meer ........
Ten tweede , rij eens mee met een auto van mij , op "yakkitakki" banden , en laten we de grenzen eens opzoeken van de maximaal te halen laterale kracht in de auto ,
en dan proberen we dat daarna eens met een setje Michelin banden :wink: :mrgreen:

Zelfs op mijn motorfiets , waar ik jaren groot fan was van Michelin's , ben ik nu om :D

On topic : nee , ik ben er van overtuigd dat het echt niet gevaarlijk is onder normale rij omstandigheden , om die Michelin's er onder te leggen :idea:
Ook de remweg bij een noodstop zal naar mijn inzichten ook niet significant langer zijn ten opzichte van nieuwe(re) banden .
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Gebruik oudere, maar nieuwe banden, wat is wijs?

Berichtdoor Gilletti » 28 maart 2017, 05:47

EH Autoservice schreef:Even de knuppel in het hoenderhok :

Dus als het geen Michelin band is , dan is het "Yakkitakki" en dus rotzooi :?: :roll:
Zou daar graag eens met je over spreken , of beter nog , laat mij je overtuigen :


Discussie is niet nodig hoor en overtuigen heb ik helemaal geen zin in. :mrgreen:
Ik heb een mooie originele coupé staan en die wil ik lekker "Frans" houden. Die hobbyauto's kosten me al genoeg dus als ik op deze manier wat kan besparen dan is dat mooi meegenomen.
Dat Michelins zeker niet altijd als beste getest worden en relatief duur zijn is me bekend. Het gaat me echter te ver om Chinees spul onder zo'n mooie wagen te zetten.

PS onder mijn 404 zit Vredestein en onder de Rallye zitten Conti's.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Gebruik oudere, maar nieuwe banden, wat is wijs?

Berichtdoor Jeetje » 29 maart 2017, 08:36

Laat ik ook eens wat in dit topic schrijven...

Naar mijn mening kan het geen kwaad om oude(re) banden te monteren.

Ik heb jarenlang op 'oude banden' gereden. Tijdens mijn studietijd had ik wel centjes voor een auto, het onderhoud deed ik zelf en bij de plaatselijke bandenboer liet ik geregeld 'goedkope -tweedehands- bandjes van gerenommeerde merken' voor een paar tientjes per stuk monteren met (ruim) voldoende profiel. Die banden hadden niet alleen wat minder profiel dan nieuwe banden, maar ze waren geregeld ook ouder. Zo heb ik het jarenlang gedaan en ik heb nooit lek gereden, nooit een klapband gehad, nooit klachten gehad...

Hele oude banden (die echt 20 jaar oud zijn ofzo) kunnen wel 'hard' worden. Dat beïnvloedt de wegligging/remweg wel negatief.

Ik zou er -met andere woorden- niet bang voor zijn om de reservebanden als 'gewone banden' in te gaan zetten... Belangrijker is echter wat jóuw gevoel is! Ik zou zeggen: bij twijfel niet doen...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Gebruik oudere, maar nieuwe banden, wat is wijs?

Berichtdoor Keezx » 29 maart 2017, 11:41

Mijn regeltje is:
Geen banden> 10 jaar oud achter bij een voorwielaandrijver, daar heb ik slechte ervaringen mee.
Voort kan je ze rustig gebruiken met een niet overdreven rijstijl.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Gebruik oudere, maar nieuwe banden, wat is wijs?

Berichtdoor Gilletti » 29 maart 2017, 13:58

Bedankt voor de tips. Dan ga ik ze als voorwielen gebruiken.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Gebruik oudere, maar nieuwe banden, wat is wijs?

Berichtdoor Nanno » 29 maart 2017, 15:21

Keezx slaat de spijker op zijn kop. Het beste paar van je banden zet je altijd op de achteras, dat geldt bij voor- en achterwielaandrijvers. Michelin adviseert dat ook.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten