205 wiellager (voor) vervangen

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

205 wiellager (voor) vervangen

Berichtdoor blauweaaf » 02 okt 2015, 09:55

Goeiedag,

Recent heb ik het wiellager voor van mijn 205 vervangen door er van de sloop een andere wielhouder op te zetten. Helaas is het lager dat hierin zit nog slechter dan die ik had! Nu heb ik een los nieuw wiellager en probeer ik uit de wielhouder, of hoe heet zo'n ding, het oude lager te verwijderen. Met een hamer kreeg ik vrij gemakkelijk de naaf los, maar dat lost niet veel op. Aan de naaf is de binnenste rand van het wiellager blijven zitten. Die kan ik er misschien met een drie-poot poelie-trekker afkrijgen. Maar in de wielhouder zit ook nog de buitenste rand van het oude wiellager en ik heb geen idee hoe ik daarop grip kan krijgen. Wie heeft een idee hoe dat moet?

bij voorbaat dank!

beste groet, blauweaaf
Peugeot 305 II GT Break 1985
Peugeot 205 II 1.1 1989
Mercedes W124 250TD 1987
blauweaaf
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 11 nov 2014, 20:33
Woonplaats: Tussen Arnhem en Wageningen

Re: 205 wiellager (voor) vervangen

Berichtdoor marcel p » 02 okt 2015, 18:22

Hallo,

Binnenring van de naaf:warmstoken en met 2 koevoetjes eraf halen.
Buitenring: binnenin de ring een lasrups leggen (co2 lasapparaat). De ring zal krimpen. Vervolgens met een luchthamer/beitel binnenring eruit drijven.
Je hebt immers nu ook grip op de ring. Sla niet rechtstreeks op het harde lagermateriaal,er springen zo stukken af!
Montage: Peugeot heeft daar speciaal gereedschap voor,maar je kunt zelf ook iets maken.
Lager in het huis persen met een plaat die het gehele lager steunt! Wieilnaaf inpersen,dan aan onderzijde binnenring afsteunen! Als je dit niet goed doet is het lager direct stuk. Peugeot heeft hier een speciaal gereedschap voor,nl een bout met een plaat ter ondersteuning van het lager. Je draait middels de bout de naaf in het lager.
Let er ook op dat je van te voren de groef goed schoonmaakt waar de borgring in komt.
Als je dit nog niet eerder hebt gedaan of je hebt niet de juiste gereedschappen,dan zou ik het monteren door de garage laten doen.
Groeten Marcel
marcel p
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 19 nov 2006, 17:32
Woonplaats: Scheemda

Re: 205 wiellager (voor) vervangen

Berichtdoor EH Autoservice » 02 okt 2015, 21:55

NOOIT , NOOIT , NOOIT , NOOIT , echt NOOIT !!!!!!!!! iets warm stoken van wielophanging :!:

Een wiellager demonteren is een super simpel en snel klusje , maar je hebt een pers nodig ..........
Heb je deze niet ?
Lever je fuseestuk in , en laat het lager even persen .
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: 205 wiellager (voor) vervangen

Berichtdoor MarcoPeus » 02 okt 2015, 23:09

marcel p schreef:Buitenring: binnenin de ring een lasrups leggen (co2 lasapparaat). De ring zal krimpen.


Metaal zet toch uit als je t warm stookt????...........
Maar inderdaad wat EH zegt, ff onder t persje en klaar. Klusje van niks (met het juiste gereedschap)
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: 205 wiellager (voor) vervangen

Berichtdoor Bart-Peugeot » 03 okt 2015, 08:26

Heb ik nou net onlangs door Edgar een lager laten vervangen. :D

Ik heb de veerpoot onder de auto vandaan gehaald. In mijn geval een 106. Maakt voor het werk niet uit. Lager zit exact hetzelfde als bij jouw 205.

In de auto naar EH.

Edgar heeft net als jij eerst de naaf los geslagen. Hulpstukje erop, paar rake klappen en los.

Dan de poot onder de pers. Oude lager (de helft die er nog in zit) eruit en het complete nieuwe lager erin.

Voor het verwijderen van het stukje lager dat aan de naaf zit, heb je inderdaad een poelietrekker of een stuk speciaal gereedschap nodig.

Daarna de naaf in het lager persen. En klaar ben je.

Het is ongeveer een half uur werk.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: 205 wiellager (voor) vervangen

Berichtdoor Keezx » 03 okt 2015, 20:53

EH Autoservice schreef:NOOIT , NOOIT , NOOIT , NOOIT , echt NOOIT !!!!!!!!! iets warm stoken van wielophanging :!:

Een wiellager demonteren is een super simpel en snel klusje , maar je hebt een pers nodig ..........
Heb je deze niet ?
Lever je fuseestuk in , en laat het lager even persen .


+1 , ik ben een geharnast doehetzelver, maar een lager uit- en inpersen laat ik gewoon even door de dorpsgarage doen.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten