Automatische richtingaanwijzer 406??

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Automatische richtingaanwijzer 406??

Berichtdoor Koffiemolen » 04 nov 2009, 11:12

De 406 (bouwjaar 2000, 40.000km) van mijn ouders vertoont een merkwaardig en gevaarlijk fenomeen: de richtingaanwijzer gaat vanzelf aan, naar rechts bij iedere beweging van enkele graden rechtsom. Dat is buitengewoon irritant, maar bovendien erg gevaarlijk. Verkeersdeelnemers op een zijweg van de provinciale weg die denken: hij slaat voor mij rechtsaf, dus ik kan erover terwijl mijn vader er de gang in houdt om rechtdoor te gaan. Levensgevaarlijk. Of op de snelweg, achterligger dankt: mooi, die gaat nu weer naar rechts, gooit het gas erop, terwijl mijn vader bezig is de volgende vrachtauto ook in te halen. Het is niet mogelijk om met de vingertoppen zo te manipuleren dat hij vervolgens weer uit gaat. Vasthouden werkt ook niet. Veel gedoe en heeft nog geen tijd voor de garage gehad. Dit soort dingen heb je altijd met een overvolle agenda. al met al knap waardeloos en ik vind het echt een fenomeen dat niet zou mogen bestaan, al helemaal niet bij ene perfect onderhouden 406 met slechts 40k op de klok...

Voor mij is het nieuw, kent iemand dit verschijnsel? Oplossingen? Nieuwe richtingaanwijzer? En dan natuurlijk weer de hamvraag: welk type? Ofwel: weke toeleverancier heeft in 2000 in die bewuste week de leverantie van dit maandagochtendmodelletje gedaan?

Toevoeging: even op problemcar gekeken....dit blijkt een veelvoorkomend PSA-probleem te zijn dat langer duurde dan een maadagochtend. Ook bij andere modellen. Gewoon een zwak punt dus, met alle gevaren van dien. Vervangen luidt het devies, rond de 50 euri 10 minuten werk. Iemand al ervaring hiermee?
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Bart-Peugeot » 04 nov 2009, 12:05

Ik had een (tweede hands) 406 coupe uit 1999 en die vertoonde voortgelijke kuren met de richtingaanwijzer.

Na dit aangegeven bij de dealer werd deze zonder verder te vragen vervangen onder garantie.

Dus vervangen is het beste.

Die 50 euro zal wel een tweedehands zijn. Een nieuwe kost vast meer dan 200 denk ik. (als ik eraan denk zal ik het even opzoeken in servicebox).
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Rinke » 04 nov 2009, 13:17

Heb dit probleem ook gehad met mijn 406 uit 2000. Gewoon even de oude schakelaar (incl. hendel) demonteren, is zo gebeurd, en bij de dealer een nieuwe bestellen. Ongeveer 1 dag levertijd, kosten EUR 65,= incl. BTW.

Werk is niet meer dan 15 minuten en kan je makkelijk zelf.
Zou niet voor een 2de hands gaan
305 SR 1987
406 Break Automaat 2003
Rinke
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 13 maart 2005, 22:31
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Bart-Peugeot » 04 nov 2009, 13:25

Klopt, ik heb het nagekeken. Bij een 406 zonder multiplex bedradingssysteem, zijn de hendels links en rechts nog gescheiden. De linker hendel kost dan zo rond de 65 euro incl. btw nieuw bij de dealer.

Bij de 406 met multiplex, dus de latere bouwjaren, zijn de hendels links en rechts één geheel. Dat 'ding' kost dan tussen de 300 en 500 euro!

Als je mij je chassisnummer doorgeeft, kan ik (als het goed is) exact zien welke hendel er in jouw (die van je ouders eigenlijk) gaat en wat die kost.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Harrie » 04 nov 2009, 13:46

klopt Bas, dat probleem had ik met onze 406 ook.
Nieuwe besteld en gemonteerd, de oude nadien geopend, en wat blijkt:
er zit wat ijzerslijpsel in het vet tussen de contactrollen, die maken spontaan contact door de geleiding.
DUS: demonteren en schoonmaken: probleem opgelost!
Geen nieuwe bestellen dus !
ik heb de oude bewaard.
stuurkolomkappen kunnen er simpel af, NIET het stuur demonteren !!!!! ( Airbag ! )
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Koffiemolen » 04 nov 2009, 15:26

Harrie schreef:klopt Bas, dat probleem had ik met onze 406 ook.
Nieuwe besteld en gemonteerd, de oude nadien geopend, en wat blijkt:
er zit wat ijzerslijpsel in het vet tussen de contactrollen, die maken spontaan contact door de geleiding.
DUS: demonteren en schoonmaken: probleem opgelost!
Geen nieuwe bestellen dus !
ik heb de oude bewaard.
stuurkolomkappen kunnen er simpel af, NIET het stuur demonteren !!!!! ( Airbag ! )
grt, Harrie


Dank allemaal!

@Harrie: is die handel makkelijk (=snel) te openen? M'n vader heeft al een afspraak bij de garage, maar moet daar voor om rijden, kost tijd e.d. als ik het zelf in een uurtje kan is dat een goede optie.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

nog steeds boos

Berichtdoor Harrie » 05 nov 2009, 00:29

normaal springen de veertjes en kogeltjes je om de oren als je zo'n ding loshaalt,
maar bij deze gelukkig NIET
Wel TORX schroevedraaiers nodig voor demontage/montage
de schakelaardoos wip je met een fittingschroevedraaier rondom de clips los.
suc6
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: nog steeds boos

Berichtdoor Koffiemolen » 05 nov 2009, 21:45

Harrie schreef:normaal springen de veertjes en kogeltjes je om de oren als je zo'n ding loshaalt,
maar bij deze gelukkig NIET
Wel TORX schroevedraaiers nodig voor demontage/montage
de schakelaardoos wip je met een fittingschroevedraaier rondom de clips los.
suc6


Dank Harrie, torx heb ik in alle soorten en maten, dus moet lukken.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Harrie » 06 nov 2009, 01:49

goed gereedschap is het halve werk :mrgreen:
en ik was 68 euro armer... met een gebruikte schakelaar op voorraad nu... :roll:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Automatische richtingaanwijzer 406??

Berichtdoor Pannekoek » 27 maart 2016, 16:35

Ik heb het zelfde probleem met een 406 uit 1999. Als ik het goed begrijp de kappen demonteren. Maar wat kom ik dan tegen.? Hoe demonteer ik de handle. Is dat goed te doen, zonder veertjes etc die in de rondte vliegen.
Pannekoek
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 27 maart 2016, 16:11


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten