Remlichten

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

De remlichten van mijn voiture gaan branden als :

Ik naar het rempedaal kijk
1
4%
Ik het rempedaal aanraak
12
43%
Als ik rem
13
46%
Als ik een noodstop maak
0
Geen stemmen
Welke lichten bedoel je, ik kan ze niet zien . . .
2
7%
 
Totaal aantal stemmen : 28

Remlichten

Berichtdoor jan eend + » 05 nov 2008, 00:07

Hadagdan. Door een topic op het J7/J9 onderdeel kwam ik ineens op een lichtelijk verontrustende inval :roll:
De bediening van de remlichten bij veel Peu's wordt gedaan door een ( rem-) drukafhankelijke schakelaar, die meestal op de hoofdrempomp gemonteerd zit. Het is mij een keer overkomen dat alleen bij hard intrappen van de rem met draaiende motor de remlichten gingen branden :oops: Bij de APKeuring is het meestal stevig trappen om de remlichten te controleren, en dan doen ze het dus wel :? Maar een beetje bijremmen of niet vol in de ankers kan een probleem geven, nl. dat de remlichten niet branden . . . Oorzaak is dan een te hoge "inschakeldruk" :evil:
Vandaar de bovenstaande poll. Ik hoop dat alles naar behoren werkt bij ieders auto, maar ben ook tevreden als bij een of meer otoos blijkt, dat het niet helemaal in orde is. Liever bij zo'n kontrole ( met een hulpie :mrgreen: ) ontdekken dattut mis is dan bij een achterligger die op je bumper zit of erger . . . :cry: Elk beetje help alsut gaat over veiligheid :!:
Groetz , Vanjan.
:wink:
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Re: Remlichten

Berichtdoor wowo » 05 nov 2008, 00:14

Een van de eerste dingen die ik heb laten fixen aan mijn 404. De remlichtschakelaar vervangen. Nu gaat 'ie op tijd aan maar eerst inderdaad alleen bij flink remmen.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Marije » 05 nov 2008, 00:23

Zodra ik het pedaal van mijn peus aanraak branden mijn remlampen.. Ik parkeer bij mij in de straat bijna altijd achteruit in. In de ramen van de huizen zie ik dan altijd mijn lampjes branden. Ik was hier ook heel nieuwsgierig naar, want bij de auto van mijn vriend branden ze al zowat als je er naar kijkt, en daarom wilde ik het proberen bij mijn auto.
Let wel, mijn remlichten branden alleen als mijn auto op contact staat..

Gr. Marije
Avatar gebruiker
Marije
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 24 maart 2008, 17:29
Woonplaats: Uden

Berichtdoor Harrie » 05 nov 2008, 01:07

Als de remlichtschakelaar bij het pedaal zit: AFSTELLEN!
De remlichten moeten branden als je het pedaal iets indrukt, dan kun je ook "seinen" voor achteropkomend verkeer.
Als het te laat brand, of pas als je stevig remt, is de kans groter dat er iemand een keer je kofferbak kleiner maakt.. :shock:
Als de remlichtschakelaar in de hoofdremcylinder zit ( oudere auto's t/m 204 1e types ) ;
dan die drukschakelaar vernieuwen, nadat er op lucht is gecontroleerd.
Als er een beetje lucht in het neusje van de hoofdremcylinder zit, gaat die drukschakelaar later of niet aan, want lucht is samenpersbaar.
Effe ontluchten en weer testen.
Bij auto's met Cruise-Control MOET de remschakelaar adequaat werken,
zodat de CC snel het gas loslaat. Bij mijn 406 staan vanwege de CC de remlcihtschakelaar én
de koppelingsschakelaar scherp afgesteld. éven het kopp-pedaal aantippen en de cruiscontrol laat al los, ideáál! EN bovenal veilig!!
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Edzo » 05 nov 2008, 01:46

Bij mij Peuzen ook scherp afgesteld, check ik altijd als meteen als ik een auto koop, niet scherp genoeg naar mijn zin: = direct bijstellen

Ik hoef r maar naar te kijken en ze branden.

Maar wel even een nuttig topic ja. Temeer omdat inderdaad bij een APK-keuring daar niet zo op gelet wordt.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor alexxie_m » 05 nov 2008, 21:52

Helemaal met Harrie en Edzo eens! Mijn werken ook al bijna vooradat ik hem aanraak zo heeft degene achter mij meer tijd om te remmen en meer tijd om mij niet te raken! :mrgreen:
Peugeot-Groet, Alex
-Peugeot, what else-
Peugeot 107 uit 2011(alias: SneeuwwitjeSmall)
alexxie_m
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 31 jul 2006, 13:54
Woonplaats: Muiderberg

Liggies

Berichtdoor jan eend + » 05 nov 2008, 22:35

Hamoidan. Ff prsieser :mrgreen: Ut gaat idd over de oudere jongeren onder ons. Van 404 & J7 weet ik dat het een drukafhankelijke schakelaar is, bij 504 mogelijk :roll: Vlgs mij hebben 305/205 en jonger een schakelaartje wat aan het pedaal ( ipv het natte gedeelte) zit gekoppeld :lol: Dat is wat mij betreft betrouwbaarder, nl werkt of werkt niet, zie verders ook de andere argumenten 8) Niet vergeten de poll in te vullen :!:
Groetz, Vanjan.
@
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Harrie » 06 nov 2008, 00:52

leuke anekdote in dit verband:
Philips introduceerde ( jááren geleden ) met veel tam-tam een nieuwe generatie 3e remlicht,
met zéér snel ontbrandendende lampjes, deze gloeiden een paar hondersten van een seconde éérder op dan conventionele lampjes... :shock: :shock:
Wat een kul als de remlichtschakelaar drukafhankelijk is óf niet goed afgesteld staat :!: :roll:
( en dat zeg ik??... als Philips-fan.. 8) )
.
:mrgreen: :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Mark » 06 nov 2008, 21:18

Ik heb ooit een Daf gehad (66 Marathon!) waarvan de remlichten werden aangestuurd door druksensor in de remleiding. Prima voorziening want die branden alleen als er echt geremd werd, dus geen 'vals alarm'.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor chr. » 06 nov 2008, 21:52

Harrie schreef:leuke anekdote in dit verband:
Philips introduceerde ( jááren geleden ) met veel tam-tam een nieuwe generatie 3e remlicht,
met zéér snel ontbrandendende lampjes, deze gloeiden een paar hondersten van een seconde éérder op dan conventionele lampjes... :shock: :shock:
Wat een kul als de remlichtschakelaar drukafhankelijk is óf niet goed afgesteld staat :!: :roll:
( en dat zeg ik??... als Philips-fan.. 8) )
.
:mrgreen: :mrgreen:


en............ nu geen Philips-fan meer :mrgreen:
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Re: Liggies

Berichtdoor tjark63 » 07 nov 2008, 17:52

jan eend schreef:Hamoidan. Ff prsieser :mrgreen: Ut gaat idd over de oudere jongeren onder ons. Van 404 & J7 weet ik dat het een drukafhankelijke schakelaar is,
@


Dat klopt, ze kunnen inwendig lekken waardoor er remvloeistof in het electrische gedeelte terechtkomt, dat vervolgens gaat koken en stinken telkens als je remt... duurt even voor dat je de oorzaak hebt gevonden, toen was er nog geen forum!
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor leffe 404 » 11 nov 2008, 21:41

404 heeft een drukschakelaar in de hoofdremcilinder en werkt bij de meeste 404's niet zo goed meer als ooit bedoeld.

Ik heb een klein schakelaartje ( conrad , microswitch) net boven het rempedaal gemonteerd, een zgn breek-contact. Raak je het pedaal niet aan, staat de schakelaar dicht en branden remlichten NIET. Raak je het pedaal aan, dan breek je de verbinding en branden de remlichten WEL.

Hard of zacht indrukken maakt dan geen verschil, meer als 4 mm op pedaal netekent brandende remlichten.

Tip ; monteer t schakelaartje op een klein alu plaatje, dat maakt afstelling mogelijk.

Afbeelding

Afbeelding

bijvoorbeeld na 1 minuut googelen ;

http://www.display.nl/Schakelaars-sensoren/Schakelaar-microswitch/Schakelaar-microswitch-127x6x6mm.html

Om de kosten hoef je t niet te laten ; 1,60 euro...
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Kees » 11 nov 2008, 22:38

Dat heb ik ook gedaan, bij mij zit de schakelaar in de motorruimte. Ik heb een klein gaatje geboord door de alu plaat waar het rempedaal op vast zit, precies daar waar de aanslag zit. Als het rempedaal in rust is wordt het (verbreek) schakelaartje ingedrukt. Het is even meten en prutsen om de juiste plek voor het gaatje te vinden.
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Mikroswitz

Berichtdoor jan eend + » 11 nov 2008, 23:26

Hamoi. Prima idee :!: 'k Zat zelf ( ivm. ampères & zo) te denken om een eenderemlichtschakelaar om te bouwen op dezelfde manier als beschreven :mrgreen: Graag de photo wat kleiner, zelfs bij m'n 22" TFT-scherm dondert ie eraf . . . :cry:
Grotegroetz, Vanjan.
:wink:
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor jon » 12 nov 2008, 11:56

Op mijn 13,3" scherm past de foto zelfs nog. Kun je niet hetzelfde systeem gebruiken als bij de jongere Peugeot's? Komt trouwens op hetzelfde neer en zul je ook pas moeten maken... Maakt dus ook niet veel uit. :-)

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor JD » 14 nov 2008, 01:17

Let bij dit soort schakelaars wel op wat je monteert. De link komt uit bij een schakelaar die 2A kan schakelen. Voor remlichten betekent dit al snel een verbrande niet-werkende schakelaar (geen rem-lichten!) of een vastgebrande schakelaar (altijd remlichten, hoogst waarschijnlijk ook als je de auto geparkeerd hebt). Op dat soort ellende zit je niet te wachten. Bovendien zitten dit soort schakelaars ook mechanisch iets anders in elkaar als een degelijke normale remschakelaar.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor jon » 14 nov 2008, 12:02

Meestal zijn de remlichten geschakeld op de massa.

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Schakelaar

Berichtdoor jan eend + » 19 nov 2008, 01:44

Hamoidan. Vandaag een schakelaar gescoord die mogelijk past ( wb schroefdraad :? ) op de J7 hoofdrempomp :lol: Morgen uitzoeken/testen. 't Ding is oorspronkelijk bedoeld voor Volkswagen :cry: Maar astie past, dan ben ik wel gelukkig :evil:
Groetz, Vanjan.
:wink:
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'


Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten