Het APK topic

Voor technische onderwerpen die niet in een van onderstaande categoriën te plaatsen zijn.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Evert G.D » 11 sep 2007, 15:52

Een wet is pas een goede wet als er mazen in zitten waardoor je kunt ontsnappen of de wet ruimer kunt interpreteren :mrgreen: Zodat niemand zich gevangen voelt door een dergelijke wet :roll: Een heel goede zaak dat zoiets binnen de regelgeving kan. Het bespaart niet alleen een hoop werk bij de APK, maar ook een hoop geld bij de eigenaar van de auto. :D
Wel ben ik benieuwd naar het antwoord op de vraag hoeveel garagehouders deze regel toepassen. :? Want het is voor de garagehouder veel voordeliger om te zeggen dat er een nieuwe kat onder moet. :twisted: Althans, zulks levert meer op voor des garagehouders portemonnee. :shock: En aangezien je zo'n kat nog niet bij het asiel kunt afhalen, kost het de eigenaar dan onterecht een lieve duit :? Gelukkig weten we nu beter en kunnen we onterecht handelende garagehouders een kat geven :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Marinus » 14 sep 2007, 21:18

Vandaag de beige 504 L weer met vlag en wimpel door de APK, alleen de zekering van de claxon moest vervangen worden. Woorden van de keurmeester: "weer 110% !" :D

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Berichtdoor vreugden » 17 sep 2007, 13:17

Afgekeurd. Stuurhuishoes is lek dus da's te overzien!
Komt weer goed.
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor ton » 24 sep 2007, 16:09

Mijn 305 ook weer door de APK, alleen benzineslangetje was wat poreus, dus vervangen. Ook nu weer complimenten van de garage (komt ook omdat ie zo mooi gepoetst is natuurlijk :wink: !!
205, 1991
ton
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: 12 mei 2006, 16:48
Woonplaats: Etten-Leur

Berichtdoor vreugden » 24 sep 2007, 16:21

Goedgekeurd na een uurtje stuurhuishoezen vervangen!
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor Evert G.D » 25 sep 2007, 16:27

vreugden schreef:Goedgekeurd na een uurtje stuurhuishoezen vervangen!


Gefeliciteerd!! :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Idranor » 27 sep 2007, 22:14

Ik moet volgende week weer met de 305 voor de APK! Morgen even kijken wat ik zelf kan regelen qua reparaties: blowerschakelaar doet het niet, speling op de wielophanging, ruitewissers. Zal wel goedkomen.
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor wowo » 28 sep 2007, 09:41

De mijne is al een paar weken 'overtijd'. Ik geef het op met die kortsluiting en breng 'm volgende week naar de garage. Ik ben benieuwd wat er verder nog aan scheelt.
Eergisteren reed ik zonder APK en m'n rijbewijs in de tas van m'n vriendin dwars door een enorme fuik in A'dam Noord heen :-)
Ik moest bij een bedrijf zijn dat midden in de fuik zat. Bij het wegrijden moesten er agenten voor me opzij :-)
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Evert G.D » 29 sep 2007, 20:58

wowo schreef:De mijne is al een paar weken 'overtijd'. Ik geef het op met die kortsluiting en breng 'm volgende week naar de garage. Ik ben benieuwd wat er verder nog aan scheelt.
Eergisteren reed ik zonder APK en m'n rijbewijs in de tas van m'n vriendin dwars door een enorme fuik in A'dam Noord heen :-)
Ik moest bij een bedrijf zijn dat midden in de fuik zat. Bij het wegrijden moesten er agenten voor me opzij :-)


Hahahahaha, ze hadden eens moeten weten :mrgreen: Mijn oma zei altijd: "zonder geluk vaart niemand wel"... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Tsja, ik heb 't al vaker gezegd, het was een wijs mens... :D

Wel een leuke ervaring, lijkt me. Al zul je wel in de rats hebben gezeten! :D :D :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor 403B-1963 » 30 sep 2007, 16:51

De 403 mag er ook weer een jaartje tegenaan.

Hele remmerij nagekeken op de voorwielen alles vernieuwd.
Had een hele doos met onderdelen meegegeven dus ze konden goed uit de voeten. (4 remcilinders, 3 remslangen en nog wat klein materiaal)
Rem verschil tussen RV en LV bleef 70%.
Wat bleek er zaten twee verschillende soorten voering op de vooras.
Had gelukkig thuis nog een setje voor een wiel liggen (gelukkig had ik ook nog wat klinknageltjes) Na montage was het verschil 26% dus OK. Na in-remmen zal het verschil nog wel zakken.

Dit alles was bekend voor de APK.

Enige APK afkeur puntje was: 1 ruitensproeier was verstopt :!:

Had ik net 3 weken geleden ook al een verstopping verwijderd en nu weer :!:

Het was een dure APK onderhoudsbeurt (dure zelf megenomen onderdelen en veel uren)

Maar ja eind goed al goed :D :D .

Groeten Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Oscarnmgn » 30 sep 2007, 20:01

tsja, soms kan het inderdaad wat meer kosten, maar troost jezelf met de gedachte dat het alleen maar veiligheids- en milieu eisen zijn (hoewel die milieu-eisen voor jou niet echt opgaan) :-)
Peugeot 404 Break 1963
Citroen Dyane 6 1983
Avatar gebruiker
Oscarnmgn
 
Berichten: 444
Geregistreerd: 03 apr 2007, 12:39
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Marinus » 30 sep 2007, 21:30

Vandaag de 504L genomen voor een afspraak bij familie, ongeveer 100 km en 100 km terug. Eerste ritje na de APK. Liep als een zonnetje, maar op de terugweg na 5 km schiet de temperatuur omhoog. Lekkage koelvloeistof. Zag niet zo waar het lek zat. Had gelukkig nog water achterin en bij de bezinepomp extra voorraad gekocht en met wat tussenstops met bijvullen naar huis gereden. Als de motor warm is, bijna geen lekkage. Bij afkoelen meer verlies. Lijkt een loszittende klem ofzo. Nog niet gevonden.

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Berichtdoor tjark63 » 02 okt 2007, 20:37

505 vandaag (af)gekeurd op de volgende zaken:
    draagarmrubbers voor;
    scheurtje in stuurkogelrubber;
    uitlaat lekkage (nieuwe uitlaat, klem los);
    handrem links werkt niet;
    bandenslijtage (geen verrassing);
    middelste gordelautomaat achter zit vast.


Ik heb zojuist de stuurkogels vervangen en daarmee ook de rubbers. De rest los ik ook wel op, wel zoek ik een paar nieuwe draagarmrubbers. Wie kan mij aan de Peugeot onderdeelnummers helpen?
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor wowo » 04 okt 2007, 16:02

De kortsluiting bleek in de fitting van het lampje voor de asbakverlichting te zitten.
Gelukkig was verder alles in orde en is 'ie met vlag en wimpel goedgekeurd. Met complimenten voor de technische staat, dat hoor ik graag :-)
'Qua roest opmerkelijk goed en technisch prima in orde'
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Mike » 04 okt 2007, 18:23

Vandaag de 205 (1-'88 ) laten keuren > afkeur.

- te veel remverschil achter
- R.A. wielremcylinder
- L.A. remslang
- achterasrubbers
- remleiding bij tank schoonmaken + tectyleren
- melding remschijven vóór (ivm roest)
- CO te hoog
- handremkabels L + R
- R.A. schokdemper (advies, gelijk L.A.)
- remolie

Dat is nog een hele waslijst..
'89 1.4Evo TU3S P3XY ~ '91 1.9GTi DKZ M0MY-alike
Avatar gebruiker
Mike
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 05 feb 2007, 15:29
Woonplaats: Kedichem

Berichtdoor Brownie » 04 okt 2007, 21:08

wowo schreef:De kortsluiting bleek in de fitting van het lampje voor de asbakverlichting te zitten.
Gelukkig was verder alles in orde en is 'ie met vlag en wimpel goedgekeurd. Met complimenten voor de technische staat, dat hoor ik graag :-)
'Qua roest opmerkelijk goed en technisch prima in orde'


Fijn wowo dat het eindelijk gevonden is. Was dit nog hetzelfde probleem als een half jaar geleden? Dan zal het zeker opluchten dat het eindelijk gevonden is.
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor heho » 05 okt 2007, 00:25

Aloha,

vorige week een 404 van '63 gekocht voor 500 euro, eigenlijk voor de onderdelen voor mijn '61 404. Na aankomst, werd gebracht uit goes, bleek het een knetterharde auto. Alleen de koppakking was lek, tenminste witte rook uit de uitlaat en niet een beetje ook. Ik heb een koppakking besteld bij Ko de f. maar had nog een gebruikte liggen (wel aangedrukt maar de motor had niet gelopen) aangezien ik toch moest wachten op de nieuwe koppakking de gebruikte er even tussen gezet. Na demontage van de kop was wel duidelijk dat de pakking lek was, kon een kopbout met de hand losdraaien. Nieuwe pakking ertussen inelkaar zetten en proberen. Loopt als een zonnetje, woensdag voor de apk, afgekeurd bij de kriksteunen achter doorgeroest en aangezien hihj een trekhaak heeft afkeur bovendien spuiten de ruitensproeiers mijn auto niet maar wel de auto achter mij.
Vandaag van de mazen van de wet gebruik gemaakt, de kogel van de trekhaak verwijdert dus geen trekhaak meer, de sproeiers uit de motorkap gehaald dus ook geen ruitensproeiers meer. Voor de zekerheid mijn niet meer werkende raam bij de bestuurder maar onder in dev deur laten zakken zodat ik mijn spiegel kan verstellen. Gevolg de auto is door de apk. Voor en koopje een 404 met 123 ignition en nu rustig mijn 61er opknappen.
Bon Zwiebel,
Tonny
heho
 
Berichten: 162
Geregistreerd: 28 okt 2006, 21:45
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor wowo » 05 okt 2007, 08:44

Brownie schreef:Fijn wowo dat het eindelijk gevonden is. Was dit nog hetzelfde probleem als een half jaar geleden? Dan zal het zeker opluchten dat het eindelijk gevonden is.


Ja, nog steeds dezelfde kortsluiting. Weinig last van gehad, 's avonds op de snelweg soms even het leeslampje aan :-)
Koelwaterlekkage is trouwens ook opgespoord en verholpen, dit was een koopje Bram :-)
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brownie » 05 okt 2007, 09:26

wowo schreef:Koelwaterlekkage is trouwens ook opgespoord en verholpen, dit was een koopje Bram :-)


Was het toch gewoon lekkage. Waar zat dat dan?
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor wowo » 05 okt 2007, 11:34

Brownie schreef:
wowo schreef:Koelwaterlekkage is trouwens ook opgespoord en verholpen, dit was een koopje Bram :-)


Was het toch gewoon lekkage. Waar zat dat dan?


Het was een poreus stukje slang vlak boven het expansievaatje. Hij heeft de boel onder druk gezet en zag daar druppels vormen.
Ik verdacht het expansievat ook al omdat het er altijd zo'n troep was maar het maximum niveau is niet echt duidelijk dus het kon ook zijn dat ik 'm te vol gooide.

Nu de APK zo goed is uitgepakt zit ik ook weer te dubben over verder opknappen (lak, druklager)...eerst maar even afwachten hoe de parkeertarieven worden voor oude Diesels.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brownie » 05 okt 2007, 11:52

wowo schreef:Ik verdacht het expansievat ook al omdat het er altijd zo'n troep was maar het maximum niveau is niet echt duidelijk dus het kon ook zijn dat ik 'm te vol gooide.


Volgens mij moet je met koude motor het expansievat zo vol doen dan het staafje dat erin zit net (niet) onder water komt.
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor tjark63 » 05 okt 2007, 14:15

tjark63 schreef:Wie kan mij aan de Peugeot onderdeelnummers helpen?

Kan slotje op, bedankt.
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Evert G.D » 05 okt 2007, 15:14

heho schreef:Aloha,

vorige week een 404 van '63 gekocht voor 500 euro, eigenlijk voor de onderdelen voor mijn '61 404. Na aankomst, werd gebracht uit goes, bleek het een knetterharde auto. Alleen de koppakking was lek, tenminste witte rook uit de uitlaat en niet een beetje ook. Ik heb een koppakking besteld bij Ko de f. maar had nog een gebruikte liggen (wel aangedrukt maar de motor had niet gelopen) aangezien ik toch moest wachten op de nieuwe koppakking de gebruikte er even tussen gezet. Na demontage van de kop was wel duidelijk dat de pakking lek was, kon een kopbout met de hand losdraaien. Nieuwe pakking ertussen inelkaar zetten en proberen. Loopt als een zonnetje, woensdag voor de apk, afgekeurd bij de kriksteunen achter doorgeroest en aangezien hihj een trekhaak heeft afkeur bovendien spuiten de ruitensproeiers mijn auto niet maar wel de auto achter mij.
Vandaag van de mazen van de wet gebruik gemaakt, de kogel van de trekhaak verwijdert dus geen trekhaak meer, de sproeiers uit de motorkap gehaald dus ook geen ruitensproeiers meer. Voor de zekerheid mijn niet meer werkende raam bij de bestuurder maar onder in dev deur laten zakken zodat ik mijn spiegel kan verstellen. Gevolg de auto is door de apk. Voor en koopje een 404 met 123 ignition en nu rustig mijn 61er opknappen.
Bon Zwiebel,
Tonny


Mensenlief, je hebt ook altijd mensen die geluk hebben.... :roll:

Maar het is je gegund! Leuk man!
:D :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Idranor » 12 okt 2007, 21:01

Mijn 305 is ook weer goedgekeurd voor het komende jaar! Het ging helaas niet zonder slag of stoot.

Na 1e controle:
- Blowerschakelaar
- Speling in voorwielophanging
- Gordel rechtsachter rolt niet goed

Dus schakelaartje ertussen bij de blower en de gordel verwijderd. Alleen nog het rubbertje van de draagarm. Besteld en na een week binnen, blijkt het het verkeerde rubbertje te zijn. Uiteindelijk ben ik gisteren even naar Jonkhart gereden voor het juiste rubbertje, gisteravond heeft de monteur m er even ingeperst en vanmorgen vroeg naar de APK en... voila! Hij kan weer een jaartje! :D
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Remon309 » 13 okt 2007, 09:16

Woensdag maakte me 205 CTI herrie, dit bleek een kapot lager van de dynamo te zijn. Aangezien hij toch bijna aan een APK toe was gelijk maar gecombineerd.

Vorig jaar kwam hij daar zonder problemen doorheen, dit jaar duidelijk niet. :?

- 2 nieuwe voorbanden
- 2 wielremcilinders achter
- remmen achter versleten
- nieuwe dynamo

Geschatte kosten tot nu toe, circa 500 euro. :-|
Remon309
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 04 jun 2006, 16:38
Woonplaats: Roelofarendsveen

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten