Amsterdam niet echt vriendelijk voor de wat oudere auto

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Evert G.D » 15 feb 2008, 10:23

Wim, ik ben het helemaal met je eens. :D

Politici moeten hun energie eens ergens anders in steken. Bovendien: in het voormalige Oostblok zijn ze vrijer als wij hier. Geloof me, ik heb er ervaring mee, kom regelmatig in Polen. Ik vind het wonderlijk dat wij vroeger hier gewaarschuwd werden voor het alles in de gaten houdende, afluisterende communisme, maar nu zie je hier in West Europa een gedwongen statenbond ontstaan (de EU) met duidelijke linken naar de voormalige USSR.

Nog even en je mag hier ook slechts een auto kopen als je een speciale vergunning hebt.

En toch blijf ik vinden dat we hier wel kunnen blijven foeteren en doen, maar dat er iets moet gebeuren. Dat er een aantal zaterdagen lang een stoet van 200 klassieke auto's door Amsterdam moet rijden. Met zoveel mogelijk diesels liefst voor mijn part. Want alleen op die manier krijgen we dit onzalige plan van tafel. Want je kunt er op wachten: als dit erdoor komt, komen er meer van die verboden. Als er één schaap over de dam is, volgen er meer.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor JT » 15 feb 2008, 11:01

Maar we hebben teveel politici...
En ze willen zich allemaal "profileren" ....
En roepen dus weer iets populairs....

Ik moet helaas erkennen dat mijn twee 504's zuiniger rijden dan mijn moderne auto's. En dat die moderne slurpers op bepaalde trajecten zuiniger zijn dan de 1400euro milieusubsidiekrijgende 107.
Maar dan zet ik toch lekker die slurpende auto's in om naar A'dam te gaan? Btw, wat wil je in A'dam gaan doen? AutoRAI? ;-)
En je moet eens bij een kruispunt gaan staan en je longen eens een dag onderwerpen aan de mafkezen die slechts een binaire stand op hun gaspedaal hebben en op die manier veel troep uitstoten.
Hiermee wil ik zeggen: je kunt nog zo'n zuinige auto hebben, verkeerd gebruik zorgt voor de grootste overlast.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Koffiemolen » 15 feb 2008, 14:53

JT schreef:En je moet eens bij een kruispunt gaan staan en je longen eens een dag onderwerpen aan de mafkezen die slechts een binaire stand op hun gaspedaal hebben en op die manier veel troep uitstoten.
Hiermee wil ik zeggen: je kunt nog zo'n zuinige auto hebben, verkeerd gebruik zorgt voor de grootste overlast.


Dat was wat ik al 2x eerder hierboven ook aangaf...die leasediesels met 340 Nm die bij het stoplicht wegspurten en de rest in een zwarte wolk achterlaten.
Dat geeft roet uit de pijp (want vaak gene roetfilter) maar ook van de banden door verbrand rubber (= ook roet en ander fijnstof, want DAAR ging het toch om?)

Deze discussie gaat dus nergens over. Gelegenheidspolitiek!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Evert G.D » 15 feb 2008, 17:39

Mijn 504 rijdt 1:13 op de snelweg. Daar komt nog bij dat je met zo'n auto minder hard en voorzichtiger rijdt als met het moderne blik. :mrgreen:

Straks mag ik Amsterdam niet eens meer in met m'n pijp aan. Ook teveel uitstoot??? :twisted:

Laten ze 's in voormalige oostbloklanden gaan kijken. Allemaal uitstoot omdat iedereen daar nog kolen stookt. Ook in de binnensteden, die ruiken 's winters compleet als een stoomlocomotief. En hier maar zeiken over auto's.

Azijnzeikers zijn het. :evil:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor BerryS » 15 feb 2008, 21:56

Ik doe mee als we gaan protesteren! :D

Mijn Golf is namelijk ook al 20 jaar oud! :P
Avatar gebruiker
BerryS
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 apr 2006, 19:26
Woonplaats: Vreeland

Berichtdoor Koffiemolen » 15 feb 2008, 23:56

Ik of tzt Brownie zal er bij zijn met de 505 break gld. Die heeft nog een choke en als je die bij een frisse start niet uittrekt dan walmt ie altijd zo lekker... :mrgreen:

Lijkt me ook leuk als er nog wat Dangels mee gaan! (Martijn, Bram, Leon, John)

Proleten aller landen vereenigt u!!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Pieter_ » 16 feb 2008, 01:13

Evert G.D schreef::evil: :evil: Amicale, niet lullen, maar doen. Een bekende vakbondsleider zei ooit: 'Willen we naar de Dam?...Dan gáán we naar de Dam.' Wat mij het ultieme protest lijkt: met zoveel mogelijk klassiekers en oldtimers tegelijk op één dag naar Amsterdam en daar in colonne door de stad toeren. Laat iedereen maar 's zien hoe mooi onze auto's zijn :wink:
:twisted:


Met die woorden riep vakbondsman Herman Bode op 4 maart 1980 actievoerders in de Rai op tot een demonstratie naar de Dam. Nou... terug naar 1980 wat mij betreft en het Peugeotbeeld weer in de straat.. :P
504 Ti automatique 1978
604 Ti automatique 1979
Pieter_
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 01 feb 2008, 00:04
Woonplaats: Eindhoven

Nou actie dan

Berichtdoor Pininfarina504 » 16 feb 2008, 02:38

Nou actie dan, ik wil wel mee doen in de organisatie van één en ander, hoef niet persé de spil te zijn. Op naar Amsterdam in kolonne, wel met met een boodschap en toch een leuk forum uitstapje. Wie doet mee??
Kleinschalig: bv. forum en Peugeot club(s), of meerdere clubs en/of verenigingen aanschrijven.
Qua organisatie mijn voorkeur voor de 1e optie.
Moet wel enige ruchtbaarheid vooraf in de media aan gegeven worden, iets voor jou misschien Evert???
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Gilletti » 16 feb 2008, 10:15

Natuurlijk helemaal met de boel eens hier, maar...
Zolang het een proefballonnetje betreft, is het dan niet wat vroeg om te gaan demonstreren?
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor eri©on » 16 feb 2008, 10:50

Nee hoor gewoon de Franse mentaliteit aanhouden, dat hoort bij onze auto :wink:
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Forumtrip naar Amsterdam

Berichtdoor Pininfarina504 » 16 feb 2008, 10:55

Wij kunnen toch ook prématuur vast een ballontje oplaten, meteen de aandacht op ons vestigen. Maar moet ook een leuke georganiseerd tripje worden, met wat meer inhoud en natuurlijk ook gezelligheid.
Wie doet mee met de rit op welk moment en wie is bereid mede wat tijd in de organisatie te stoppen daar gaar het om, vervelen doe ik me toch al niet/nooit, een initiatief alleen is niet genoeg, dan bloedt het doorgaans snel dood.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Pieter_ » 16 feb 2008, 11:29

Een "tegenwicht' cartoon helpt ook bij dit soort acties. Bijvoorbeeld gerelateerd aan een ander (al wat langer geleden) gedaan onderzoek:

Oude auto's
Bestuurders van nieuwe auto's hebben meer kans op letselschade dan mensen die in een oude bak rondrijden, meldde De Telegraaf gisteren.

:lol:
http://www.delta.tudelft.nl/archief/j30/12022

Politieke spotprenten zetten ook kracht bij. Heb nog als dienstplichtig militair in uniform (was verboden) meegelopen in de anti kernwapen demonstratie in A'dam op 12 november 1981. Daar was sprake van een krachtig logo. Opland ontwierp een vrouwtje dat tegen de kruisraket schopt en dit zou, met tal van varianten, hét logo tegen kernwapens worden.

http://www.politiekespotprenten.nl/page.aspx?ID=7
504 Ti automatique 1978
604 Ti automatique 1979
Pieter_
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 01 feb 2008, 00:04
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor Koffiemolen » 16 feb 2008, 13:15

Dat schoppende vrouwtje tegen een kruisraket heb ik als scholier op heel wat schoolbankjes (met zwart potlood hoor) achtergelaten. Kom nou eenmaal uit een rood nest... :lol:

Ik wil me wel met de organisatie van zo'n trip bemoeien (moet ook nog een kofferklep in Amsterdam ophalen..) maar laten we eerst even peilen of daarvoor voldoende draagvlak is. Uitgnagspunt lijkt mij een leuk tripje met het forum, wel met ruchtbaarheid zodat anderen zich op eigen initiatief kunnen aansluiten, en dus als bijverdienste positieve publiciteit aan een liefhebbersgroepering.

(las vanmorgen in de AW nog dat er ook combine-races in NL worden gehouden, paar km buiten de stad in de polder. Wat daarbij vrijkomt!! en dat mag dan dus wel. Ja doei!)

Wie is hier handig met het maken van een polletje om de balangstelling te peilen?
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Brownie » 16 feb 2008, 20:23

Als er een bijeenkomst komt, ben ik er ook wel bij waarschijnlijk. Maar heb weinig tijd om me met de organisatie bezig te houden.

off-topic:
Combineraces is wel erg leuk om eens naar te kijken, vervuild behoorlijk, maar gebeurt ook maar incidenteel.
Nee, dan de proffesionele trekkertrek wedstrijden. Die verbranden tientallen liters kerosine op een race van 100m!
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Gerard2 » 17 feb 2008, 13:10

Mijn relatief jonge diesel auto krijgt het ook moeilijk, dus ik ben wel in voor een forumrit in A'dam.
Mijn auto rijdt meer dan 20 kilometer op één liter diesel. Terwijl vrienden met moderne auto's van vergelijkbare omvang, maar vaak veel zwaarder en met airco, minder ver komen met een liter. Hoe kan dat dan milieuvriendelijker zijn?

Als wij een statement willen maken lijkt het mij zinvol om eens uit te zoeken wat de CO2/fijnstof uitstoot is van klassiekers in relatie tot bijv. industrie, scheepvaart, landbouw/bouwplaats voertuigen, brommers/snorfietsen etc. Ik heb wel eens begrepen dat alleen al Corus te IJmuiden verantwoordelijk is voor 10% van de Nederlandse CO2 uitstoot. De overheid lijkt zich nu te concentreren op de 'vervuilers' die het meest eenvoudig de rekening gepresenteerd kan worden en niet de grootste vervuilers.

Brownie schreef:off-topic:
Combineraces is wel erg leuk om eens naar te kijken, vervuild behoorlijk, maar gebeurt ook maar incidenteel.
Nee, dan de proffesionele trekkertrek wedstrijden. Die verbranden tientallen liters kerosine op een race van 100m!

Ik las een paar weken geleden een artikel in AMT over een tractor met een motor met 42 cilinders, waarbij de nieuwe brandstofpomp 4,5 l/sec verpompte :shock: . De oude pomp gaf onvoldoende brandstof om alle cilinder bij vol vermogen te kunnen 'voeden'.
407 SW 2.7 HDi V6, 2007
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Re: Nou actie dan

Berichtdoor Evert G.D » 17 feb 2008, 15:21

Pininfarina504 schreef:Nou actie dan, ik wil wel mee doen in de organisatie van één en ander, hoef niet persé de spil te zijn. Op naar Amsterdam in kolonne, wel met met een boodschap en toch een leuk forum uitstapje. Wie doet mee??
Kleinschalig: bv. forum en Peugeot club(s), of meerdere clubs en/of verenigingen aanschrijven.
Qua organisatie mijn voorkeur voor de 1e optie.
Moet wel enige ruchtbaarheid vooraf in de media aan gegeven worden, iets voor jou misschien Evert???


Misschien kan ik wat doen met De Telegraaf, maar dan moet ik wel weten wanneer we er een forummeeting van maken.

Inderdaad, de Franse mentaliteit :mrgreen: Zo krijgen die Fransen ook van alles voor elkaar! :wink:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor A.BRANDHORST » 18 feb 2008, 21:36

Evert heeft mijn mening erover al behóórlijk verwoord moet ik zeggen, als het op een zaterdag gepland wordt, zal ik er zéker bij proberen te zijn (met minimaal 2% trekkende CO2 uit de 505)

Desnoods heb ik nog een Tagora met LOOD in benzine!!! :twisted:
505 GTI uit 1985..ook een Talbot Tagora in gedeeld bezit!Per 05/06/2009 een Talbot Solara.Per 01.06.2013 een Peugeot 605 Sli van 1996.
SGP-er,in hart en nieren!
Filmpje v/dTagora: http://www.youtube.com/watch?v=9TISRwlEVoU
Peugeot/Talbot:DYNAMISCH OP WEG!
Avatar gebruiker
A.BRANDHORST
 
Berichten: 670
Geregistreerd: 19 aug 2005, 12:48
Woonplaats: 's-Gravendeel

Berichtdoor ZEN » 03 maart 2008, 14:24

Even schrikken!

In de AW las ik in Jerry Goossens column dat de gemeenteraad al HEEFT ingestemd met deze onzalige plannen.
Lees het artikel van hem en je ziet in feite mijn betoog -heerlijk gedramatiseerd- terug! Klasse Jerry!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Liefhebbers oude auto’s willen niet weg uit Amsterdam

Berichtdoor Mark » 17 maart 2008, 15:26

Liefhebbers oude auto’s willen niet weg uit Amsterdam

AMSTERDAM - Een paar honderd autobezitters waren zondag aanwezig bij een inspraakronde over een Amsterdams milieuplan.

De wethouder van verkeer was wegens een vliegreis verhinderd. Zijn collega van milieu hield het na een rondje in een elektrisch aangedreven 2CV voor gezien. De echte autoliefhebber was op zichzelf aangewezen.

Een kleine 500 waren zaterdag naar de Amsterdamse Zuiderkerk gekomen voor de grote inspraakronde, waar zij hun stem konden laten horen tegen het plan van beide wethouders om de hoofdstad binnen afzienbare tijd af te grendelen voor oudere auto’s.

Als het juridisch klopt (er zijn twijfels) en Den Haag niet dwars ligt (er is kritiek) wordt heel Amsterdam, binnen de ring, een milieuzone: personenauto’s ouder dan het bouwjaar 1992 moeten naar de sloop, diesels zijn al aan de beurt als ze voor 1997 zijn gemaakt. De eigenaars krijgen een sloopsubsidie van 500 euro. En álle dieselauto's moeten voortaan zijn voorzien van een roetfilter.

En dat in een stad, ‘waarschijnlijk de enige Europese hoofdstad’, waar volgens Tiddo Bresters van de Federatie Historische Automobiel en Motorfietsclubs ‘de automobiliteit in de afgelopen 15 jaar al met liefst 25 procent is afgenomen’.

De woordvoerder van het rollend erfgoed had de wethouders Herrema (PvdA) en Vos (GroenLinks) graag willen toespreken, maar omdat ook een microfoon ontbrak, deelde hij z’n toespraak uit aan het gretige publiek.

Bresters: ‘Ik vertegenwoordig 70 duizend mensen, liefhebbers in heel Nederland. Eerst de milieuzone. Wij zijn tégen een uitzondering voor oldtimers. Maar mensen van de gemeente, juich niet te vroeg. Wij willen helemaal geen milieuzone voor personenauto’s, en daarom ook geen uitzondering. Er zijn nu minder auto's in Amsterdam dan 20 jaar geleden, terwijl het aantal in heel Nederland met 40 procent is toegenomen.’

In de Zuiderkerk blijkt hoeveel mensen oprecht van de kaart zijn over de plannen. Een bewoner van het stadsdeel Zeeburg koestert al zeker een kwart eeuw zijn Opel Record; zijn garagebox ligt vol met originele onderdelen, tot complete portieren toe, die hij voor duizenden euro’s uit Duitsland haalt.

Een man uit Bos en Lommer praat met vochtige ogen over zijn twee Tatra’s (bouwjaar 1948 en 1970) plus zijn Barkas, een bestelauto die in 1951 in de voormalige DDR van de band kwam. Kilometers draaien ze nauwelijks, en alleen als de zon schijnt.

Unaniem zijn de heren als het werkelijke motief van het stadsbestuur ter sprake komt: ‘Met de nieuwe metro, IJburg en de Zuidas in aanbouw is er te veel fijnstof in de stad. Om toch aan de Europese normen te kunnen voldoen, pakken ze ons.’

Bron: www.volkskrant.nl/binnenland/article513 ... _Amsterdam van 17 maart 2008
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor ZEN » 17 maart 2008, 15:39

Ik blijf bij mijn stelling dat de hele beslissing is gebaseerd op non-argumenten.

Immers, is er verschil tussen de motor van de 205 uit 1991 en die uit 1993?
Immers, is een 405 uit 1990 met U9 kwalificatie (dus geregelde katalysator) vervuilender dan een moderne SUV?
Immers, er wordt alleen gesproken over KLASSIEKERS, niet over de daily drivers van mensen die zich geen nieuwere auto kunnen veroorloven.


Waarom heb ik organisaties als de ANWB, BOVAG en RAI nog niet gehoord als behartiger van hun belangen?
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Re: Liefhebbers oude auto’s willen niet weg uit Amsterdam

Berichtdoor Gerard2 » 18 maart 2008, 00:09

Mark schreef:.... De wethouder van verkeer was wegens een vliegreis verhinderd .....

Over uitstoot van NOx en PM10 gesproken. :shock:
Volgens de NRC van vandaag zat hij in Londen, waar je ook prima met de trein naar toe kunt reizen maar dan wel met minder uitstoot.
407 SW 2.7 HDi V6, 2007
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor Harrie » 18 maart 2008, 00:50

op TV ook aandacht aan geschonken, is hoogstwaarschijnlijk juridisch
helemaal niet haalbaar, dus naar de prullebak met die plannen. :evil:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor ZEN » 18 maart 2008, 09:35

En terecht! 8)
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor JT » 18 maart 2008, 09:41

Tsja, maar resultaten van de inspraakdag lees ik nergens. Een verslag wel, maar conclusies...

2 opties:
1-Keihard, het gaat door, A'dam heeft een voorbeeldfunctie en staat weer op de kaart
2-Tendentieus/pretentieus, de wethouder wilde het volk wakker schudden, en dat is gelukt.

Wie is de winnaar?

Waar gaat het heen? Ik denk dat ik wel een idee heb, En weet je, gisteren was ik weer een dagje op de weg, verder weg uit het boerengat, en ik heb er direct weer mijn buik vol van. Wat nou "nieuw rijden", nee gewoon in je remafstand, gewoon vol gas totdat je op 2 meter achter je voorganger zit, allemaal in je eigen auto.
Supertriest voorbeeld vind ik asml, langs de snelweg staan schitterende panden, ze doen er ongetwijdeld goed werk, eigen op- en afritten op de snelweg. Moet je 's ochtends eens kijken wat het gemiddelde aantal personen per auto is... En dat voor een high-tech bedrijf, waar ongetwijfeld zeer veel mail zal circuleren...
Ik ga het vanmiddag nog eens proberen, om 16u heb ik een afspraak, om 17u moet ie klaar zijn (zelf had ik 'm graag anders gepland).....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Mark » 18 maart 2008, 22:26

ZEN schreef:Waarom heb ik organisaties als de ANWB, BOVAG en RAI nog niet gehoord als behartiger van hun belangen?

Wat betreft BOVAG een kleine correctie: "Evenals BOVAG" zien niks in:
www.bovag.nl/smartsite.shtml?id=59361
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

VorigeVolgende

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten