Amsterdam niet echt vriendelijk voor de wat oudere auto

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor ZEN » 18 maart 2008, 23:20

Evenals BOVAG, blijkt een meerderheid in de Tweede Kamer geen heil te zien in lokale initiatieven om oude auto's de toegang tot een stad te ontzeggen.


Maar waar staat het uitgebreide BOVAG standpunt? :wink:
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor Evert G.D » 19 maart 2008, 03:41

Dat is mooi nieuws, maar....niets veranderlijker dan politici. Volgens mij kan ik dat gerust stellen, ik ben al jarenlang (ook) politiek verslaggever voor de krant. Elk punt is voor een politicus onderhandelbaar, om op een ander punt hun zin te kunnen krijgen.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor ZEN » 20 maart 2008, 23:33

Steun van de ANWB:



ANWB komt in actie tegen verkeersplannen Amsterdam
Uitgegeven: 20 maart 2008 16:43
Laatst gewijzigd: 20 maart 2008 17:09

AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam heeft er een nieuwe tegenstander bij als het gaat om haar plannen het meest vervuilende verkeer in de stad aan banden te leggen.

De ANWB heeft officieel bezwaar gemaakt tegen het vorige maand gepresenteerde plan Voorrang voor een Gezonde Stad, dat de luchtkwaliteit moet verbeteren. Dat maakte de bond donderdag bekend.

Oude voertuigen

De ANWB is het onder meer oneens met het voornemen personenauto's op lpg en benzine van een bouwjaar voor 1992 uit een deel van de stad te weren.

Volgens de bond zijn sommige oude voertuigen veel milieuvriendelijker dan nieuwe exemplaren. De gemeente zou dan ook per auto moeten bekijken of die Amsterdam in mag.

Alternatieven

Verder wil de organisatie dat de hoofdstad eerst zorgt voor voldoende alternatieven voor de auto voordat zij maatregelen neemt om verkeer te weren.

"Uit onderzoek blijkt dat ANWB-leden veel waarde hechten aan een goede luchtkwaliteit, maar niet vergaand in hun mobiliteit aangetast wensen te worden", aldus de bond.

Eurlings

Eerder togen al enkele Tweede Kamerleden van de VVD naar de hoofdstad om te protesteren tegen de plannen. Ook minister Camiel Eurlings van Verkeer en de Historische Automobiel Vereniging leverden er fikse kritiek op.
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor Evert G.D » 22 maart 2008, 22:51

Er komt nu onderhand zoveel oppositie tegen dat ze het niet meer in kunnen voeren... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Edzo » 19 mei 2008, 18:47

Uit de Volkskrant van vandaag :

Amsterdam weert auto's toch niet om bouwjaar

ANP
gepubliceerd op 19 mei 2008 14:47, bijgewerkt op 19 mei 2008 16:31

AMSTERDAM - Niet het bouwjaar maar de euronorm, een Europese uitlaatgasnorm, moet ervoor zorgen dat vervuilende auto's straks niet meer binnen de ringweg A10 in Amsterdam rijden. Dat maakten verantwoordelijk wethouders Tjeerd Herrema (Verkeer en Vervoer) en Marijke Vos (Milieu) maandag bekend.

Eerder nog kondigden de politici aan dat auto's op benzine en lpg van voor het bouwjaar 1992 uit de stad moesten verdwijnen. Doel hiervan is om de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren. De plannen stuitten op forse kritiek, onder anderen van minister Camiel Eurlings (Verkeer).

Euronorm
In plaats van de aanvankelijk geschatte 20.000 voertuigen, moeten nu 13.000 vuile auto's de stad uit. In het definitieve plan, waarover de gemeenteraad nog moet beslissen, staat nu dat het toelatingscriterium voor de zogeheten milieuzone (het gebied binnen de A10) de euronorm wordt. Die geeft namelijk de daadwerkelijke vervuiling van een auto aan. Controle vindt plaats op basis van het kenteken.

In het plan maken de wethouders een uitzondering voor oldtimers ouder dan 25 jaar, aangepaste voertuigen voor gehandicapten en garagebedrijven. Autobezitters die in de milieuzone wonen en een laag inkomen hebben, kunnen verder in aanmerking komen voor een speciale kredietregeling. Ze kunnen een renteloze lening afsluiten bij de gemeente. Verder ontwikkelt de gemeente samen met de RAI Vereniging en Bovag een sloopregeling; een financiële tegemoetkoming bij de sloop van een auto die niet voldoet aan de criteria.

Vrachtwagens
Op 1 oktober moet de milieuzone voor vrachtwagens ingaan. De maatregelen voor personenauto's en bestelbussen gelden, als het aan het stadsbestuur ligt, vanaf eind volgend jaar.

De aanpak is volgens Herrema en Vos hard nodig. Uit cijfers van de GGD blijkt dat de luchtkwaliteit in de stad niet verbetert en dat op diverse plekken de normen voor uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide worden overschreden. Dat is slecht voor de gezondheid van de inwoners, maar ook voor de ontwikkeling van bouwprojecten in de stad.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Idranor » 20 mei 2008, 13:11

Kan iemand uitleggen hoe dat zit met die Euronorm? Is dat die norm van 132 g/km ofzo? En hoe weet ik wat mijn auto uitstoot?
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Evert G.D » 20 mei 2008, 20:19

Het is en blijft belachelijk. Ik pleit voor vrijheid van mobiliteit. Of je nu een nieuwe of oude auto hebt, of een oldtimer, zo'n auto is APK gekeurd en dus goed bevonden voor het Nederlandse wegennet. Oók als ze 'm in Amsterdam te vervuilend vinden.

Die politici moeten eens leren accepteren dat niet alles exact gaat zoals zij willen. Als ik straks met een 'vervuilende' auto Amsterdam in wil, is dat mijn zaak. Dat is er maar één tussen heel veel 'schone' auto's. Laat ze eerst 's kijken hoeveel vliegtuigen er dagelijks op Schiphol starten en landen, wat die uitstoten en de invloed daarvan op de luchtkwaliteit in Amsterdam. Ik denk dat ze schrikken. Want bij een 747 vergeleken, is een 205 maar peanuts qua uitstoot... :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor rick » 20 mei 2008, 21:25

Nee, dan doen we Adblue op vrachtautos.
Dat is namelijk gewoon een zoutzuur oplossing. Maar hij roet niet meer. Knap werk, jongens...

Feit blijft dat een diesel minder vervuilt dan een benzine, zonder roetfilter al. Heel Europa zegt koop een diesel want die zijn beter voor het milieu behalve NL want die loopt een klap geld mis.

Diesel worden te populair, dus dan moet je geld uit de zakken van de mensen gaan kloppen.

Maar dit is echt weer een hopeloze actie van die boomknuffelaars, zeker als je even in de haven van Amsterdam ga kijken. Het is wel onwijs makkelijk geld vangen natuurlijk.

mvg Rick
205 Terberg 2,1 TDI '92
rick
 
Berichten: 177
Geregistreerd: 05 apr 2007, 21:21
Woonplaats: Obdam

Berichtdoor Mark » 20 mei 2008, 21:34

Idranor schreef:Kan iemand uitleggen hoe dat zit met die Euronorm? Is dat die norm van 132 g/km ofzo? En hoe weet ik wat mijn auto uitstoot?

Kijk eens hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Euro4
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Mike » 06 jun 2008, 11:31

'89 1.4Evo TU3S P3XY ~ '91 1.9GTi DKZ M0MY-alike
Avatar gebruiker
Mike
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 05 feb 2007, 15:29
Woonplaats: Kedichem

Vorige

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten