Zelf Porsche 356 Speedster gebouwd: the story continues!

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Koffiemolen » 29 jul 2008, 19:28

Zonder gekheid, ik vind het ook schitterend hoor! Sowieso een mooi project om te volgen, met zulke goede foto's.
En eerlijk gezegd: ik heb naast die voor de Porsche 911 Carrera ook altijd een zwak gehad voor deze Porsches.

Succes verder!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Jeetje » 15 okt 2008, 18:46

Nou...

Inmiddels weer lekker gesleuteld. Het schiet nu niet zo hard op, omdat ik alles netjes af wil werken en ik daarnaast geen techneut ben: een motor is toch wel redelijk lastig... :roll:

Ik ben er inmiddels achter dat het een blok is dat van origine gebruikt is in de laatste types 412, hetgeen de Solex 36/40 carbs verklaart!

Ik heb dus even contact gezocht met de 412-club en ik kreeg meteen een schat aan info! Ik ben inmiddels wat m'n blok betreft alweer een stuk wijzer!

Hier even wat plaatjes van de huidige staat van m'n blok:

de onderkant met gemonteerde uitlaatpijpen (ontmantelde warmtewisselaars):
Afbeelding

Nog eens maar dan vanuit een andere hoek:
Afbeelding

Dan het blok omgedraaid (zicht op de bovenkant):
Afbeelding

En toen de bovenkant al een beetje opgebouwd:
Afbeelding

en vanaf de vliegwielkant bekeken:
Afbeelding

En vanaf de zijkant:
Afbeelding

Afbeelding

En begin is in ieder geval gemaakt!

Volgens de meneer van de 412-club moet ik straks zo'n 90pk halen en dat vind ik prima (Super 90 specificaties? :lol: )
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Mark » 15 okt 2008, 19:16

Dat ziet er prachtig uit, zeg :!: En met 90 pk in zo'n lichte wagen wordt het vast heel fijn sturen.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Knap staaltje werk

Berichtdoor Paull en Paulla » 15 okt 2008, 21:52

Jeetje schreef: Een begin is in ieder geval gemaakt!


Jeetje :!: Dat is geen begin meer voor beginners.
Ik volg je topic al een tijd, zonder er "ach en wee" over te roepen. Ik zie
een knap staaltje van vakmanschap en doorzettingsvermogen.
Geweldig, in één woord.

Als t-ie klaar is, mag ik 'm graag eens life zien.
En leuk dat je er zo'n documentatie van bijhoudt.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Jeetje » 30 dec 2008, 22:52

Even voor de geïnteresseerden:

Toch weer even staan koukleumen in de garagebox; de temperatuur was ongeveer 2 'C en dat is toch wel heel koud :roll:

Om dat met m'n garagewarmers op een redelijke temperatuur te krijgen zou me een vermogen kosten, dus overall aan over m'n jas en m'n neoprene handschoenen aan en al met al ging het best lekker...

Het motorblok is nu zo goed als klaar. Er moeten nog wat dingen afgesteld worden, aangedraaid worden, enzo maar grotendeels is dit zo de definitieve set-up.

De carbs worden nu weer gedemonteerd en gereviseerd. Er blijkt bij m'n garagebox om de hoek een bedrijfje te zitten dat gespecialiseerd is in de restauratie, revisie en opknappen van carburateurs voor klassiekers. Hij had -bijna- alle delen (pakkingen, veertjes, moertjes, etcetera) dat nodig is om de carbs te reviseren.

Hij vond/vindt m'n project zo leuk dat hij ze voor een vriendenprijs zal reviseren! Me very happy! :lol:

Binnenkort maak ik nog wat close-ups van wat onderdelen en van de afwerking, maar hier zijn een drietal foto's van de situatie tot nu toe.

Dit is het blok vanaf de achterkant gezien:
Afbeelding

Dit is het blok van de voorkant gezien:
Afbeelding
De snaar is er even provisorisch opgezet. Dat is de oude en die is erg droog... Er is al een nieuwe (kevlarversterkte) besteld.

En dit is een fotootje schuin van voren:
Afbeelding

Ik ben nog steeds niet tevreden over de fan en de ring. Ik denk dat ik die tóch laat poedercoaten. Ik zit alleen nog even te twijfelen over de kleur. De ring wil ik eigenlijk wel alu laten, maar zwart zou ook kunnen... Tja, en welke kleur zal ik dan de fan geven?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor qatsanqat » 10 jan 2009, 21:49

Heb net weer even dit topic doorgenomen; echt mooi werk man, geweldig!
Avatar gebruiker
qatsanqat
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 feb 2005, 23:32
Woonplaats: midduhvantland

Berichtdoor Jeetje » 10 jan 2009, 22:52

Eergisteren de gereviseerde carbs ontvangen en ik ben best impressed

Ze zien er perfect uit; oordeel zelf maar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die kunnen nou gemonteerd worden!

Nu de fan en ring nog laten poedercoaten en dan alles definitief in elkaar schroeven.

Vervolgens wordt het wel zo'n beetje tijd om de motor klaar te maken om 'm weer nieuw leven in te blazen...

Lijkt me toch wel een spannend moment om zo'n motor na lange tijd weer
te starten.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Koffiemolen » 11 jan 2009, 14:55

Man o man, wat mooi! Maar ik zou er straks geen meter meer in durven rijden... :roll:
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Harrie » 11 jan 2009, 15:13

Koffiemolen schreef:Man o man, wat mooi! Maar ik zou er straks geen meter meer in durven rijden... :roll:

Ja zeg! stel dat er een vliegepoepje op komt... :shock:
8)
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Jeetje » 01 feb 2009, 21:32

Oké, de motor is voor 99% klaar.

Nu nog afstellen en zo...

Bij een gevoelstemperatuur van -10 'C foto's gemaakt. Het digitale fototoestelletje had wat focusproblemen (door de kou?) en daardoor zijn de foto's wat wazig (sorry :oops: )

Een blik onder de kappen:
Afbeelding
Afbeelding

Dan de kappen erop:

close-up van de ene kant:
Afbeelding

close-up van de andere kant:
Afbeelding

De emblemen:
Afbeelding

Nog eentje, maar dan met wat meer periferie:
Afbeelding

Blik op de achterkant (vliegwielkant):
Afbeelding
(ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de carter-ontluchting níet via de luchtfilters te doen)

De carter-ontluchting loopt nu zo:
Afbeelding

Schuin van voren:
Afbeelding

Van boven:
Afbeelding

Nog een keer van boven:
(duidelijkere foto, maar nét voordat 'ie helemaal klaar was):
Afbeelding

Nu moet het motortje weer leven ingeblazen worden.

Spannend!
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 02 feb 2009, 10:15, in totaal 2 keer bewerkt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor 304 coupe s » 01 feb 2009, 22:11

Ziet er perfect uit , daar hou ik wel van.

Leuke box heb je daar voor gehuurd ! Jammer dat die zo duur zijn.
Avatar gebruiker
304 coupe s
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 03 nov 2007, 20:59
Woonplaats: Coevorden

Berichtdoor Jeetje » 01 feb 2009, 22:21

Is niet gehuurd... :roll:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor 304 coupe s » 02 feb 2009, 08:33

Jeetje schreef:Is niet gehuurd... :roll:


De meeste box'en hier in de omgeving zijn voor de verhuur?

Maar je kunt ze ook kopen ? Dat is wel een stuk beter.
Avatar gebruiker
304 coupe s
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 03 nov 2007, 20:59
Woonplaats: Coevorden

Berichtdoor Jeetje » 20 dec 2009, 02:29

Een tijdje niets meer in dit onderwerp geplaatst, maar ik heb niet stilgezeten!

Vandaag bij -15 graden celsius naar de 'body builder' geweest om de voortgang te aanschouwen.

Hoewel het behoorlijk koud was, kreeg ik het bij het zien van 'mijn body' behoorlijk warm; tjongejonge wat wordtie gaaf!!!

Op onderstaande foto is het silhouet al goed te zien. De portieren zijn 'geshaved, de body is al aardig strak al moet er wel nog wat aan gebeuren, er komt een Porsche 550 Spyder Lexan voorruit op (lager dan van een Speedster en zonder 'rand'), etcetera, enzovoorts, enzoverder. Er is al heel wat gebeurd, maar de body is nog lang niet af. Er moet nog heel wat werk verzet worden; het resultaat so far mag er -volgens mij- echter best wezen!

Afbeelding

En dan zijn er deze foto's nog:
Afbeelding
Schuin van voren gezien... De racy inborst spat er nu al vanaf! Lekker basic en strak.

Afbeelding
Het kontje... Sexy ass, isn't it? Het Carrera-kleppie met de extra louvres ziet er goed uit.
Even een close-upje van die klep:
Afbeelding

En dan nog een plaatje schuin van achteren:
Afbeelding

De randen die je bovenlangs nog ziet, worden weg gelamineerd; die tonneau gaat een geheel uitmaken met de body.

Het wordt dus een soort van cross-over tussen een 550A spyder en een 356A Speedster.

Binnenkort is het namelijk 'body time', want m'n chassis is voor 99% klaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor vreugden » 20 dec 2009, 12:18

Het ziet er allemaal wel erg mooi uit! Leuk overigens om te volgen via het forum.
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor Harrie » 20 dec 2009, 12:45

geweldig mooi, je hebt de motor ook al gemonteerd ! :D
in principe kan het chassis nu rijden ??
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Jeetje » 20 dec 2009, 14:28

Ja, de motor is ook al gemonteerd. Ik heb nu eigenlijk een 'rollend chassis' dat erg veel weg heeft van een go-kart. Ik heb alleen de remmenleidingen nog niet gevuld met remvloeistof en ontucht, diverse dingetjes zijn (nog) niet aangesloten zoals de dynamo (die ín de Porschkoeling zit), etcetera...

De plaatjes die ik hierboven geplaatst heb, lopen niet geheel chronologisch...

In de tussentijd is de motor er alweer 3 of 4 keer vanaf geweest, is hij gereviseerd (en meteen wat gekieteld waardoor er nu ruim 100pk uit geperst worden) en is er een en ander aangepast. Om ervoor te zorgen dat al dat motorgeweld de achterkant niet laat 'flexen' heb ik ook een zogenaamde 'cup strebe' gemonteerd (dat alu frame dat je ziet zitten tussen de achterste veerpoten).
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Koffiemolen » 20 dec 2009, 23:06

Sexy ass, nice body! Schitterend, leuk om weer wat/ flinke voortgang te zien!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor fab405 » 21 dec 2009, 00:11

Geweldig project! Ziet er echt super uit :D

Doet me heel erg denken aan de Ruska buggy die ik jaren geleden samen met een vriend bijna totaal gerestaureerd heb. Natuurlijk van een heel ander caliber dan jouw Porsche maar ook heel leuk (ook met de 1300 motor):

Afbeelding

Die vriend had op dat moment een 911 uit 1974 en die hield op een sprint van 0 naar 80 de buggy niet bij. erg veel lol mee gehad :mrgreen:

Sorry voor off topic :wink:
fab405
 
Berichten: 909
Geregistreerd: 09 feb 2009, 23:43
Woonplaats: Hoofddorp

Berichtdoor qatsanqat » 22 dec 2009, 22:31

mooimooimooi, fotootjes zijn altijd welkom. Erg leuk om het via het forum te volgen!
Avatar gebruiker
qatsanqat
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 feb 2005, 23:32
Woonplaats: midduhvantland

Berichtdoor Jeetje » 17 apr 2010, 23:33

Even een update voor de geïneresseerden:

Ik kan bijna niet wachten tot ik haar daadwerkelijk de mijne kan noemen... :oops:

Vandaag weer nieuwe plaatjes ontvangen van de body-builder en:
Oh my God, my Betty's gonna be one sexy b*tch!
(excusez les mots) :oops:

Hier zijn de plaatjes:

De spiegel op de brevette van Marchal (eigenlijk om Marchal mistlampen op de bumper van een 403 te monteren):
Afbeelding
(de stelschroef moet nog ingekort worden, maar het ziet er wel al top uit. Verder zijn de tenaxen al te zien waarmee straks de tonneau wordt vastgezet aan weerszijden van de brevette/spiegel)

De slotplaat -die straks zichtbaar blijft- en de aluminium 'Strebes' die de onderhuidse frameconstructie verstevigen (die worden 'opgespannen' waardoor ze de carrosserie en -met name- het daaronder gemonteerde frame verstevigen, stijver maken en die er bovendien lekker racy uitzien):
Afbeelding

En nog eentje:
Afbeelding

De faring maakt nu deel uit van de rest van de carrosserie:
Afbeelding

Aanzicht vanaf de zijkant:
Afbeelding

Vooraanzicht (lekker laag, nietwaar?)
Afbeelding

En ten slotte nog een plaatje 'schuin van boven' de stuurhut in:
Afbeelding
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor pEus » 19 apr 2010, 08:47

Zo Antoine, jij hebt ondertussen ook niet stilgezeten :!: :wink:
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor Vincent » 19 apr 2010, 13:26

Geweldig project en wat een mooie foto's!
Peugeot 504 coupe 2.0 1974
Peugeot 306 break 1.6 1999
Avatar gebruiker
Vincent
 
Berichten: 160
Geregistreerd: 09 aug 2007, 08:19

Berichtdoor Harrie » 19 apr 2010, 21:58

+1, +1

ik ben benieuwd naar het eindresultaat, al zie ik het in gedachten al wel een beetje voor me.
kom op, rijden met dat ding ! :mrgreen:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Jeetje » 04 mei 2010, 22:40

Vandaag was een gedenkwaardige dag:

De verloving heeft plaatsgevonden!

Wat ik daarmee bedoel?

Als de carrosserie en het chassis in de fabriek (definitief) worden samengevoegd, wordt dat -zoals jullie wellicht weten- 'die Hochzeit' ('het huwelijk') genoemd.

Vandaag heb ik m'n chassis naar de bodybuilder gebracht en daar hebben we het chassis en de carrosserie voor het eerst met elkaar laten 'kennismaken'. Er moeten weliswaar wat (kleine) dingetjes worden aangepast, maar er werden geen schokkende dingen geconstateerd. De carrosserie schoof praktisch probleemloos over het door mij opgebouwde chassis.

De carrosserie en het chassis zijn nu 'provisorisch' met elkaar verenigd en deze provisorische vereniging noem ik dan maar 'die Verlobung' ('de verloving') :lol:

Hier een kort fotoverslag van deze memorabele dag:

's ochtends de autoambulance opgehaald...

Met hulp van mijn onderbuurman (en 'Jaguar restaurateur') Peter Jan het chassis op de geleende autoambulance (hartstikke bedankt nog, Harrie! :salut: ) geladen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens op weg naar Strijen...

Op de snelweg werd ik geregeld ingehaald, maar een aardig aantal van die inhalende auto's nam wat gas terug en de lading van de autoambulance werd wat beter bekeken. Het resultaat was een aantal 'thumbs up' van de inhalers.

In Strijen aangekomen het chassis afgeladen:

Afbeelding

Afbeelding

En toen de werkplaats in:

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens onder de carrosserie:

Afbeelding

Toen de body voorzichtig over het chassis laten zaken:

Afbeelding

En toen stond de carrosserie voor het eerst bovenop het chassis (het moet nog een cm of 5 zakken, maar het stond 'zonder ondersteuning' op het chassis):

Afbeelding

Even checken of alles goed zit:
Afbeelding

En toen natuurlijk even proefzitten:

Afbeelding

Afbeelding

Tjongejonge, wat zit dat lekker.... :lol:

En zo is het opeens een auto!

Nog even wat andere foto's die ik heb gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn Black Betty krijgt langzaam vorm....
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

VorigeVolgende

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten