Zelf Porsche 356 Speedster gebouwd: the story continues!

De off-topic rubriek. Voor onderwerpen die in geen van de andere rubrieken thuishoren. Ook je eigen 'stamtafel' in onze dorpskroeg: sterke verhalen, slappe hap, veel gezelligheid. Wij schenken natuurlijk uitsluitend LEEUW-bier... Santé!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Jeetje » 23 nov 2007, 22:05

Sh*t :? ... Wéér m'n fototoestel vergeten. :( .. Dus nu maar wat foto's met m'n mobieltje gemaakt :roll: . Excuses voor de slechte kwaliteit (m'n mobiel heeft 'slechts' een 2 megapixel cameraatje :| )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag overigens een mooi onderdeel op de kop getikt! Het betreft een originele richtingaanwijzerschakelaar van SWF uit 1958 ín de originele verpakking! Deze knipperlichtschakelaar is identiek aan de originele die om de stuurstang van de Porsche 356 zat (ook van SWF) al was die ivoorkleurig, wat het stangetje verchroomd en de plastic tip was 'loos'. Bij deze schakelaar is alles zwart én is aan het uiteinde (de 'tip') een drukschakelaar waar je een extra accessoire op kunt aansluiten:

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig is deze schakelaar zwart, want Peggy Sue wordt een 'black beauty': er komt dan ook een zwart banjo-stuur in, etcetera...

De handrem heb ik inmiddels naar het poedercoatbedrijf gebracht. Volgende week woensdag kan ik 'm ophalen :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jeetje » 03 jan 2008, 23:28

Het project lag weer een tijdje stil... :oops:

Toch is er weer wat voortgang :wink: :

Allereerst heb ik een stellage gemaakt waarmee ik de bodem kan verrollen/verplaatsen en op tafelhoogte aan het chassis kan werken.

Daarna heb ik de bovenkant van het chassis 2x in de zwarte chassislak gezet (eerst natuurlijk ontvetten, licht opschuren, stofvrij maken en nogmaals ontvetten).

Afbeelding

De bovenkant glimt nu mooi en staat strak in de lak. 8)

Daarna moest die lak eerst even goed uitharden, zodat ik 'm niet zou beschadigen bij het sleutelen aan het chassis.

Ik heb de box tot 16 'C opgestookt en de lak een week laten drogen.

Resultaat: top :!:

Vervolgens ben ik aan de vooras begonnen.

Die heb ik op het chassis gemonteerd (casterchims eronder) en alle moeren en bouten vervangen door RVS-exemplaren (in verschillende schroefdraden: linksdraaiend, rechtsdraaiend, fijn draad, grof draad, etcetera).

Afbeelding

Afbeelding

Ook bij de verstelbare vooras heb ik de borgmoeren vervangen door RVS exemplaren (er waren 2 moeren 'tegen elkaar' gedraaid. Dit vind ik toch wel beter):

Afbeelding

De gemonteerde vooras:

Afbeelding

De handrem is gemonteerd (lekker kort en racy)
(not bad huh?):

Afbeelding

En ik heb bovendien een Scat short shifter 'gescoord'...

Die oogt wel heel stoer, maar de originele schakelpook 'met knik' oogt wat klassieker en past naar mijn smaak beter bij de Speedster.

De Scat shifter verkort wel aanzienlijk de schakelwegen en past eigenlijk wel heel goed bij de racy Speedster die ik wil gaan bouwen.

Ik ben er nog niet uit welke pook ik uiteindelijk zal monteren (al ligt dat moment best nog ver weg)...

Hier even een 'first impression':

Afbeelding
De originele schakelpook met de karakteristieke knik en de wat ielige look

Afbeelding
De Scat-shifter...

De hoes van de Scatshifter zou ik dan nog vervangen door een aan de interieurkleur aangepaste lederen hoes, net als bij de leren hoes voor om de handrem.

De pookknoppen kan ik nog naar hartelust wijzigen: rond zwart kunststof groot, rond zwart kunststof klein (3/4 van degene die er nu op zit), de langwerpige (op de Scat), een RVS rond exemplaar, of het klassieke champignonnetje...

Wer die Wahl hat, hat die Qual... :roll:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Edzo » 04 jan 2008, 00:22

Ziet er goed uit!!

Maar ben je wel heel zeker dat je er goed aan doet alle bouten van je wielophanging ==> vooras door RVS te vervangen???

Dit nl. ivm . de sterkte en kwaliteit van RVS....... Ik zou het persoonlijk niet durven, tenzij ik heel zeker wist dat het kon.....

'gewone' stalen bouten zijn over het algemeen sterker, zeker de hogere kwaliteiten. Soms worden er zelfs extra hoge kwaliteit gebruikt op bepaalde plaatsen van een wielophanging.

Er is vast wel (hoop ik) een persoon op dit forum die hier meer over zou kunnen vertellen.

Ik heb persoonlijk meermalen artikelen over staalkwaliteiten, boutkwaliteiten ed. gelezen, mede in samenhang met wielophangingen. Conclusie was dat over het algemeen gebruik van RVS wordt afgeraden voor dat doel.

Ook heb ik op zee wel eens gewerkt met een hydraulische kraan waarvan alle bouten en assen door RVS waren vervangen. Mocht officieel niet van de kraankeuring , maar dat roestte tenminste niet..............Ik heb het ding nooit vertrouwd. [/b]
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor JT » 04 jan 2008, 00:40

Inderdaad Antoine, Qual der Wahl!!
Maar daar kom jij wel uit!
Respect voor je project, succes, en houd ons op de hoogte!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Jeetje » 04 jan 2008, 01:48

Edzo schreef:Ziet er goed uit!!

Maar ben je wel heel zeker dat je er goed aan doet alle bouten van je wielophanging ==> vooras door RVS te vervangen???

Dit nl. ivm . de sterkte en kwaliteit van RVS....... Ik zou het persoonlijk niet durven, tenzij ik heel zeker wist dat het kon.....

'gewone' stalen bouten zijn over het algemeen sterker, zeker de hogere kwaliteiten. Soms worden er zelfs extra hoge kwaliteit gebruikt op bepaalde plaatsen van een wielophanging.

Er is vast wel (hoop ik) een persoon op dit forum die hier meer over zou kunnen vertellen.

Ik heb persoonlijk meermalen artikelen over staalkwaliteiten, boutkwaliteiten ed. gelezen, mede in samenhang met wielophangingen. Conclusie was dat over het algemeen gebruik van RVS wordt afgeraden voor dat doel.

Ook heb ik op zee wel eens gewerkt met een hydraulische kraan waarvan alle bouten en assen door RVS waren vervangen. Mocht officieel niet van de kraankeuring , maar dat roestte tenminste niet..............Ik heb het ding nooit vertrouwd. [/b]


Uiteraard worden alleen de bouten vervangen door RVS-exemplaren waar niet direct grote krachten op komen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de bouten en moertjes die de kogels aan het eind van de spoorstangen op hun plaats houden, de bouten waarmee afdichtplaatjes op het chassis worden bevestigd, etcetera. De vooras zit met speciale bouten vast en ook de fuseekogels monteer ik gewoon met de bouten die erbij geleverd worden.

Daarnaast heb ik een een kist vol met RVS-bouten gekregen van een oud Fokker-medewerker. Dat is RVS met weinig koolstof (dat voor het roestvaste zorgt, maar RVS ook 'bros' en erg hard maakt). Dit RVS is speciaal geschikt gemaakt voor gebruik in de vliegtuigindustrie (er staan ook allemaal nummertjes op :wink: ). Ik weet niet wat er nog meer voor materialen in gebruikt zijn, maar ze zijn best licht en oersterk...

Die bouten en moeren durf ik wel te gebruiken.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Edzo » 04 jan 2008, 02:10

Okee dan , dat klinkt goed. Goed bezig, en inderdaad de Qual der Wahl, je zal nog veel moeten kiezen voor-ie af is :D
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Harrie » 04 jan 2008, 23:09

Edzo schreef:Okee dan , dat klinkt goed. Goed bezig,

i.d.d., maar toch een goede discussie! normaal stalen bouten is 8.8 ( dat staat op de kop van de bout ) en daar zijn dus ook veel gradaties en
kwaliteiten in! En RVS superboutjes/moertjes met dank aan Fokker is toch Toppie! :D En zo leren we ook allemaal wat...

@ Jeetje: Je hebt nu wel veel kwalitieitsbewakers op je project ! :mrgreen:

_ _ origin: _ _ een dag niets geleerd is een verloren dag
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Jeetje » 19 jan 2008, 00:06

Ondanks wat vervelende en 'time consuming' persoonlijke omstandigheden :( heb ik toch weer wat dingetjes gedaan aan 'mijn Speedster'. :D

Allereerst heb ik assteunen gemonteerd. Ik heb de assteunen gematteerd en geborsteld. Ik vind dat een mooi gezicht; mooier en een sportievere look dan gepolijst.

Deze steunen zullen de auto straks een veel strakkere wegligging geven en een veel neutraler en voorspelbaarder bochtengedrag...

Het resultaat mag -naar mijn mening- gezien worden!

De assteun om de vooras:
Afbeelding

De assteun onder de auto:
Afbeelding
(Vanwege de casterchims heb ik de gaten iets uit moeten slobben om het passend te krijgen :roll: . de bouten zitten er slechts tijdelijk doorheen om de steunen op de juiste plaats te houden tijdens het vastzetten)

De assteunen van boven gezien:
Afbeelding

Op bovenstaande foto zijn tevens de moeren te zien die ik op de spoorstangen heb laten lassen (daarna heb ik ze gepolijst en ik heb de spoorstangen zwart gespoten). Dat is straks gemakkelijk uitlijnen: bacootje erop en draaien maar :wink: ...

Daarna de stuurdemper gemonteerd (rood en van koni). Er zat een sticker met het bekende driehoekje van Koni op, maar aangezien mijn auto een 1957-look moet krijgen, is die sticker vervangen voor de door Koni in de jaren 50 gevoerde versie (met speciale dank aan Koni die me geheel gratis 10 stickers ter beschikking hebben gesteld. Ik zal ook de sticker op de schokbrekers vervangen door deze 'tijdcorrecte' stickers).

Afbeelding

Overall look (Koni-sticker zit er hier nog niet op):

Afbeelding

En nog eentje (nu mét sticker):
Afbeelding

En nog eentje (nu zijn de assteunen ook goed te zien. Daarnaast heb ik de rubbers van de stabi vervangen rubbers van Urethaan en heb ik de stabi gemonteerd met RVS-klemmen. Deze pasten veel beter dan die ik had):
Afbeelding

En nog eentje om het af te leren:
Afbeelding
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jeetje » 15 feb 2008, 20:45

Het bouwproject heeft eventjes stilgelegen, maar inmiddels ben ik weer lekker aan het prutsen geweest. 8)

Doordat iemand een week of 4 geleden achter op m'n Peugeot 404 is gereden terwijl ik erin zat :o had ik last van m'n rug en was klussen niet echt 'lekker'. Nu m'n rug weer oké is, ben ik maar weer lekker aan de slag gegaan.

Allereerst heb ik de hoofdremcilinder en het pedalenset gemonteerd.

Daarna heb ik de remleidingen gelegd (zo mooi en strak mogelijk; nu kan/kon 't nog).

Tot slot heb ik de schokbrekers aan de voorkant geplaatst.

De stand van zaken is nu dus:

Afbeelding
De hoofdremcilinder, de schokbreker(s) en de remleidingen

Afbeelding
En ook hier zijn de schokbrekers voorzien van de fifties Koni-stickers...

Afbeelding
De remleidingen aan de achterkant. De lus ligt erin omdat het chassis ingekort is...

Afbeelding
Niet zomaar flexibele remleiding, maar RVS-omwonden kevlarleidingen met TüV-goedkeuring van Fischer...

Afbeelding
En zo staat 't er nu bij...

Ik heb ook weer wat onderdelen laten poedercoaten: de stuurstang, de remtrommels (alleen aan de buitenkant natuurlijk) en de houders voor de rubberen veerstops aan de achterkant.

Ik heb de remtrommels trouwens zwart laten poedercoaten. Ik heb getwijfeld tussen zilver/alu en zwart, maar uiteindelijk heb ik besloten om ze zwart te laten coaten.

De reden hiervoor is dat ik van die skins zou kunnen monteren als ik een alu-look wil hebben en ik vind zwarte trommels bij een zwarte auto mooi(er) staan (ja, ja... De kogel is door de kerk: mijn Speedster wordt zwart).

Hierdoor krijg je de look van de pre-1956 trommels en het idee kwam toen ik deze tijdens de oldtimerbeurs in 't Mecc in Maastricht zag staan (al zijn deze donkerrood):

Afbeelding

en deze:

Afbeelding
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor chr. » 18 feb 2008, 22:03

mooie spijltjes-bus daar naast die brons k(l)eurige kever 8)
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor eri©on » 18 feb 2008, 22:40

chr. schreef:mooie spijltjes-bus daar naast die brons k(l)eurige kever 8)


off topic klik :mrgreen: :wink:
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Berichtdoor Mockenrue » 19 feb 2008, 00:38

chr. schreef:mooie spijltjes-bus daar naast die brons k(l)eurige kever 8)


Dan weet ik er ook nog wel één:

http://www.europeancollectables.nl/
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2744
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor Jeetje » 27 maart 2008, 23:49

Net uit Amerika weer een setje mooie accessoires ontvangen: GT-mirrors...

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn dezelfde spiegels dan die op de Carrera's en de 550's werden toegepast en het is een linker en rechter (zoals bij de originele GT-Mirrors ook het geval was.

Ik ben behoorlijk onder de indruk van de kwaliteit: mooi strak en alle metalen delen zijn van RVS...

En zo ziet dat eruit als ze gemonteerd zijn:
http://wwwdocsmy.sites.questserver.nl/? ... mat=normal

Overigens heeft deze Speedster nóg een feature die ik wil: een centre-fill tankdop (door de kofferklep heen)
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jeetje » 09 mei 2008, 23:44

Vanwege een (te) drukke agenda, een nieuwe baan en andere 'time consuming' activiteiten ben ik -helaas- weer een tijdje niet aan de bouw van mijn Speedster toegekomen...

Ik heb wel wat 'voorbereidend' werk verricht en een zooi onderdelen op de kop getikt. Een deel ervan is gestraald en gepoedercoat, een ander deel is weer nieuw. Hoe het ook zij: ik heb inmiddels voldoende onderdelen om weer aan de bak te kunnen.

Wat heb ik zoal op de kop getikt?

Nou -onder andere- dit:

Afbeelding
Dit is lang niet alles, maar wel de grote onderdelen en de onderdelen die gestraald en gepoedercoat zijn...

Waaronder de stuurstang en de stuurstangbuis:
Afbeelding

Via via in Duitsland een setje originele Lemmerz velgen op de kop getikt.

Voor het stralen en coaten was Lemmerz lekker duidelijk te lezen:
Afbeelding
Na het stralen en coaten -helaas- wat minder:
Afbeelding

Het zijn er 2 van 1958 en 2 van 1962:
AfbeeldingAfbeelding

En zo zien ze eruit als ze gestraald en gecoat zijn:
Afbeelding

Hoewel ik de remtrommels en de ankerplaten zwart heb laten poedercoaten, heb ik Aluminium Skins op de kop getikt op Ebay voor $ 85,00 (inclusief verzendkosten). Deze worden over de trommels gelegd, waardoor de trommel de looks krijgt van de alu 356 trommels...

Dus toch... :oops:

Afbeelding

Nu ga ik een type IV blok reviseren. Om het helemaal af te maken heb ik wel hele fraaie kleppendeksels aangeschaft:

Afbeelding
Je ziet er straks -bijna- niets meer van, maar ik vind het wel 'the finishing touch'...

Overigens heb ik ook een setje mooie originele Bosch koplampen gevonden waarbij zelfs Bosch in de chroomrand staat. Helaas is het chroom niet erg fraai, maar ik denk dat ik dat weer heel goed opgepoetst krijg!

Nou, ik denk dat ik weer flink aan de slag kan....
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jeetje » 05 jun 2008, 00:58

Inmiddels zit de voorkant er helemaal op: hoofdremcilinder, remleidingen, de complete trommels, etcetera.

Aangezien de bokjes waarop het chassis rustte montage van de ankerplaten en trommels belette, heb ik dus maar een poetsbrug aangeschaft. Dat werkt een stuk prettiger en ik kan de auto tot 1,70 m omhoog krikken, dus ik kan altijd op een 'handige hoogte werken'. Bovendien kan ik 'm gemakkelijk verplaatsen ('t is toch een beetje woekeren met de ruimte :wink: )

Morgen ga ik een '(middel)lange bak' oppikken, want het blijkt dat mijn huidige bak (1e type) niet gaat passen op m'n type 4-blok :?

Zo'n (middel)lange bak (AC; 8:33) is in combinatie met de type 4 natuurlijk wel 'the bomb', dus daar ben ik wel blij mee...

Dan nog de fotootjes:

Afbeelding
Het chassis op de poetsbrug... Lekker sleutelen zo! :wink:

AfbeeldingAfbeelding
De remmen aan de voorzijde...

Afbeelding
Een blik op het chassis vanaf de achterkant...

Langzaamaan wordt 't wel wat zo...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jeetje » 24 jun 2008, 22:17

Inmiddels alweer vanalles en nogwat gedaan.

Zo heb ik inmiddels nieuwe Vredestein Sprints+ op m'n velgen laten leggen en heb ik zelf de redlines gedaan:
Afbeelding

Mooi setje zo, nietwaar?
Afbeelding

Eigenlijk zou ik nog 1 redline-ring nodig hebben voor de reserveband (dat zou eigenlijk mooier zijn), maar om een setje van 4 van die ringen te kopen voor die ene, gaat me nou weer net effe te ver. Misschien loop ik eens een losse ergens tegen het lijf op de een of andere klassiekerbeurs (of heeft iemand er toevallig nog eentje liggen en weet niet wat hij ermee moet?)...

Ook de bak heb ik helemaal afgeschuurd met een staalborstel, de pendelassen zijn schoongeborsteld en zowel de bak alsook de pendelassen zijn van een nieuwe laklaag voorzien.

Nadat 'ie helemaal schoongeschuurd was (en van het juiste neusje voorzien):
Afbeelding

Daarna de bak alu gespoten en de pendelassen zwart... Ziet er strak uit zo of niet dan?
Afbeelding

De motor die ik heb gekocht met Riechert koeling ziet er best indrukwekkend uit zo (en dan zitten de kappen er nog niet eens op en zit alles onder een dikke laag aangekoekt zand (waar zou men met de auto waar dit blok uit komt gereden hebben?):
Afbeelding

Met kappen:
Afbeelding

Met een originele 901-koeling:

Afbeelding

Het rood is er inmiddels al af (wat een rotklus was dat) en ik ben er nog niet uit wat ik ermee ga doen: laten poedercoaten (en welke kleur dan wel niet?), zo (donker alu-kleurig; een beetje 'industrial' dus) laten, of polijsten...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Harrie » 24 jun 2008, 22:28

Jeetje schreef:Inmiddels alweer vanalles en nogwat gedaan.
Met een originele 901-koeling:
Het rood is er inmiddels al af (wat een rotklus was dat) en ik ben er nog niet uit wat ik ermee ga doen: laten poedercoaten (en welke kleur dan wel niet?), zo (donker alu-kleurig; een beetje 'industrial' dus) laten, of polijsten...

Goed bezig ! wat een schitterend project! Waarom zou je de delen die nu rood zijn,
ook niet wederom rood poederen? Staat best goed! mooi contrast met alu-kleur en zwart.
"testa rossa" Porsche :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Fritschy 605 » 24 jun 2008, 22:35

Schitterend!!!

Stiekem ook enorm porsche fan! (en mercedes :shock: )
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor Jeetje » 29 jun 2008, 21:03

Dit weekend weer lekker opgeschoten: de bak ligt erin!

Alles draait vrij en beweegt correct. De schakelstang aansluiten lukte perfect (uitstekend ingekort :wink:). Alleen de rubbers waren even een klusje.

Zo ligt 't er nu in (van onderen gezien):
Afbeelding

En dit is schuin van de zijkant de 'stand van zaken':
Afbeelding

Ik heb ook nog even het sportpedalenset gemonteerd (ik had nog wat tijd over :lol: ):
Afbeelding

En zo staat m'n chassis er nu bij:
Afbeelding

Voordat ik nu de Porsche 356 achter-stabilisator kan monteren, moet ik eerst de versnellingsbakolie vervangen, want de stabi komt precies voorbij de aftap-plug :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jeetje » 14 jul 2008, 21:57

Afgelopen zaterdag, 12 juli 2008 (bijna een jaar nadat ik een gestrand restauratieproject had opgehaald als basis voor 'mijn Speedster'), heb ik voor het eerst het chassis de werkplaats uitgerold om fotootjes te maken...

Ik heb nu -dus- officieel een rollend chassis!

'And let me tell you folks: it feels unbelievable'...

Ik sta nog steeds versteld van mezelf. Ik dacht altijd dat ik 2 linker handen had, nul-komma-nul technisch inzicht en nog minder de kunde en vaardigheden om zelf een auto te bouwen, hoewel dat altijd al m'n droom was.

Het gezegde 'niet dromen, maar doen' heb ik vorig jaar maar letterlijk ter harte genomen...

Bijna een jaar geleden ben ik die droom dus gaan verwezenlijken en als ik heel eerlijk ben, ben ik al véél verder dan ik een jaar geleden gedacht had.

Van het oorspronkelijke gestrande restauratie-project heb ik
uiteindelijk eigenlijk alleen het chassis gebruikt en wat losse onderdelen. Alle overige onderdelen die ik destijds in dozen, kisten en zakken bij het chassis heb gekregen (inclusief motor en versnellingsbak) zijn verkocht, weggegooid, of staan in diezelfde dozen opgeborgen in m'n box op de vliering!

Hier zijn de foto's:

Het is een '67er chassis en ikzélf ben ook van 1967. Ik heb het chassis dus even voor box 67 gerold voor deze toepasselijke foto (ikzelf heb -helaas- box 64 :oops:)

Afbeelding

Het chassis recht van voren:
Afbeelding
Pretty impressive, isn't it?

Hetzelfde chassis schuin van voren:
Afbeelding

En ten slotte het sexy kontje:
Afbeelding

Nu ga ik aan het motorblok beginnen...

Zondag heb ik samen met 2 andere box-eigenaren de motor in de motorsteun gehangen zodat ik er goed en ongestoord rondom aan kan werken. Ik kan het blok zelfs op z'n kop draaien om aan de onderkant te kunnen werken! Wat een luxe!

(met dank aan de eigenaren van box 60 die me de steun voor onbepaalde tijd hebben geleend)
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Koffiemolen » 14 jul 2008, 22:24

Schitterend hoor! Bravo! en eigenlijk mis ik maar 3 dingen: stoeltje, stuurtje en een paar gekken die willen duwen... :mrgreen:
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Gilletti » 14 jul 2008, 22:40

Cool! 8)
Ik kom binnenkort weer eens even kijken.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Jeetje » 28 jul 2008, 21:45

Look what the postman brought today!

Afbeelding

En wat zat er in dit 'pakketje'???

Dit zijn originele Speedsterstoelen uit een Speedster van 1956:
Afbeelding
Van staal en 'beyond repair' (niettemin onlangs op ebay verkocht voor € 2.750,00 voor -deze- 2)...

En dit zijn de aluminium stoelen (zoals deze ook in de Carrera GT's zaten) die de postbode vandaag heeft gebracht:
Afbeelding


Zelfs de bevestiging van de stoelen is hetzelfde als bij de originele...

Zo zit 't bij de originele:
Afbeelding

En zo ziet dat er bij de alu stoelen uit:
Afbeelding

Ze zijn handgeklopt uit 1 stuk aluminium en dat aluminium is best wel dik waardoor de stoelen wel licht zijn, maar lekker stevig aanvoelen.

Alleen moet ik nu nog even bezien hoe ik ze ga 'afwerken' (want er zitten wat krassen in enzo)...

De opties zijn:

- zelf schuren (matteren)
- polijsten
- laten parelstralen

Op dit moment gaat m'n voorkeur uit naar de eerste optie (omdat ik ze dan ook gemakkelijk zelf kan bijwerken als er weer krassen zouden ontstaan), maar als iemand andere ideeën heeft, of overtuigende argumenten heeft om een van de andere twee opties te nemen, hoor ik dat graag!

Ik heb al even proefgezeten en de stoeltjes zitten super!

Een beetje vergelijkbaar met een kartstoel, een stoel van een ligfiets of zo'n kunststoffen fauteuil...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Koffiemolen » 28 jul 2008, 22:39

Toine, je zit hier op een forum voor Franse auto's he! We zijn oecomenisch ingesteld en respecteren dit project, diep zelfs, maar enige uitleg aan je lezerspubliek is hier en daar nodig.
En nu ben je mij echt even kwijt: ik zie foto's voorbijkomen die jij associeert met het begrip 'stoel'. Ik denk dan aan die weelderige kalfslederen troons die zich aan weerszijden van mijn lederen armsteun achter het stuurwiel van mijn 504 bevinden.
Bovenstaande foto's echter roepen bij mij de associatie op met die zadels die je (meestal felrood) ook ziet in landbouwvoertuigen van voor WOII... :mrgreen:
Wat ik er wel heel geavanceerd aan vind is dat ze van alu zijn, uit 1 stuk. Dat verraadt dat deze zadels een hoger doel dienen dan als zitting in een tractor. En als je er vervolgens ook nog minder dan 2750 euro voor hebt betaald dan heb je mij weer terug bij de les. :wink:
Laatst bijgewerkt door Koffiemolen op 29 jul 2008, 19:26, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Jeetje » 28 jul 2008, 22:51

Tja...

Van die luxe lederen feauteuils (zoals bijvoorbeeld in mijn geliefde Griselle) past niet in het 'concept' :lol:

Bekleden is 'not an option'! :roll:

Het moet een fifties-racer worden zoals de auto's waarmee in de jaren '50, begin jaren '60 op bijvoorbeeld Laguna Seca werd geracet:

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn geen 'goedkope stoeltjes', maar € 2.750,00 heb ik er niet voor betaald :wink:

Hier en daar wat connecties heeft ook zo z'n voordelen! 8)

Overigens zijn deze replica's sowieso niet goedkoop en zeer waardevast. Een beetje replica kost al gauw € 20.000 en een hele fraaie waarbij kosten nog moeite zijn gespaard kost zo om en nabij de € 35.000!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

VorigeVolgende

Keer terug naar Café des Sports

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten